نسخه چاپی

اقدام اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات/ ترامپ چه خواهد كرد؟

«گسترش تلاش ها برای سرمایه گذاری غربی در ایران دقیقا در زمانی صورت می پذیرد كه رقبای حسن روحانی رئیس جمهور عملگرای ایران، او را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به چالش كشیده اند...»

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) با انتشار گزارشی تحت عنوان "اتحادیه اروپا که از اقدامات ترامپ نگران است، برای قدرتمند کردن میانه روها در آستانه انتخابات به عشقبازی با ایران می پردازد" به اقدامات اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات پرداخته و عنوان کرده است که با وجود تحریم های آمریکا شرکت ها و بانک های اروپایی به بازار ایران روی نمی آورند.

در این گزارش آمده است:
«اتحادیه اروپا که نسبت به لحن تند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در قبال ایران نگران است در حال گرم کردن روابط خود با تهران است تا نشان دهد که به توافق هسته ای پایبند است و قصد دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران نشان دهد که به وعده های اقتصادی خود عمل خواهد کرد.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در رأس هیئتی اقتصادی شامل 50 شرکت اروپایی در آخر این هفته [میلادی] به تهران سفر کرده اند. این آخرین اقدام در راستای بهبود روابط تجاری پس از توافق هسته ای است.

کشورهای اتحادیه اروپا که از تحریم نفتی ایران خسته شده بودند اکنون به دنبال آن هستند که از گرم شدن روابط که به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک برای اتحادیه اروپا به شمار می آید، بیشترین بهره برداری را بکنند.

کانتیه کمیسیونر انرژی و محیط زیست اتحادیه اروپا در ملاقات با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران با تکرار شعار اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای عنوان کرد که این اتحادیه کاملا به توافق هسته ای پایبند است و از طرف های دیگر نیز انتظار پایبندی کامل به توافق را دارد.

اما باید گفت که قدرت و اهرمی که در دست اتحادیه اروپا است همچنان محدود و ضعیف است؛ بویژه در صورتی که این اتحادیه نتواند شرکت های اروپایی را از تهدید تحریم های باقی مانده آمریکایی حفظ نماید و بانک های بزرگ را ترغیب نماید که این تحریم ها را نادیده گرفته و به خارج بودن ده ساله ایران از سیستم مالی بین المللی پایان دهند.

برخی از شرکت های غربی مانند شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئنیگ به تعامل با ایران پرداخته اند اما بسیاری دیگر از شرکت ها دست نگه داشته و از این کار خودداری می کنند چرا که هراس دارند قوانین پیچیده و سخت کنونی تعامل با ایران، توسط ترامپ سخت تر نیز شود.

گسترش تلاش ها برای سرمایه گذاری غربی در ایران دقیقا در زمانی صورت می پذیرد که رقبای حسن روحانی رئیس جمهور عملگرای ایران، او را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به چالش کشیده اند و سیاست روحانی در نزدیک شدن به غرب را مورد انتقاد قرار داده اند.

دیپلمات های اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده اند که اتخاذ موضعی تقابلی تر توسط دونالد ترامپ می تواند موجب تقویت رقبای روحانی در آستانه انتخابات شود هر چند نشانه ای از تمایل ایالات متحده برای کنار کشیدن از توافق وجود ندارد.»

گفتنی است روز گذشته کانتیه کمیسیونر انرژی و محیط زیست اتحادیه اروپا دومین سفر خود به ایران در یک سال گذشته و پس از توافق هسته‌ای را انجام داد. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در «اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار» اظهار کرد: توافق هسته‌ای زمینه همکاری‌های تنگاتنگ میان ایران و اتحادیه اروپا را در زمینه‌های گوناگون فراهم کرده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا از برجام حمایت می‌کند و خوشبختانه بین ایران و اروپا در این زمینه همکاری‌ها خوبی تاکنون وجود داشته است. ایران و اروپا در زمینه امنیت انرژی و توسعه انرژی‌های پاک می‌توانند شرکای خوبی برای یکدیگر باشند و ما حاضریم در بخش انتقال تجربه و سرمایه گذاری در توسعه انرژی‌های نو با ایران همکاری تنگاتنگ تری داشته باشیم.

۱۳۹۶/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...