نسخه چاپی

حاشیه نگاری خبرنگار نما از روز نخست نمایشگاه بین المللی كتاب تهران

غیر فعال بودن دستگاههای كارت خوان /سردرگمی مردم به جهت عدم اطلاع رسانی مناسب/بن دانشجویی جوابگو قیمت بالا كتاب نیست

عکس خبري -غير فعال بودن دستگاههاي کارت خوان /سردرگمي مردم به جهت عدم اطلاع رساني مناسب/بن دانشجويي جوابگو قيمت بالا کتاب نيست

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران درحالی به میزبانی شهر آفتاب نخستین روز برگزاری را سپری كرد ، كه بازدیدكنندگان گلایه های زیادی نسبت به كمبود امكانات داشتند.

به گزارش خبرنگار نما از سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب ، عدم نصب کتیبه‌های سر در غرفه‌ها، تجهیز نشدن غرفه‌های برخی ناشران به دستگاه‌های کارتخوان و عدم اطلاع رسانی مناسب از جمله نواقصی بودنند که در روز اول مخاطبان نمایشگاه کتاب را با مشکلات زیادی روبرو کرد.
ما هم نظرات مردم و غرفه داران را از روز نخست برپایی این رویداد مهم فرهنگی جویا شدیم .
یک دانشجو در خصوص بن های دانشجویی به خبرنگار نما گفت : متاسفانه قیمت کتاب های خارجی خیلی بالا است ،بن دانشجویی 40 هزار تومانی هم با توجه به قیمت بالای کتاب ها اصلا جوابگو نمی باشد.ما انتظار داشتیم که مبلغ بن دانشجویی در این زمینه بیشتر باشد و مسئولین امر در این زمینه هزینه بیشتری را پرداخت کنند،زیرا هزینه های بیهوده زیاد می شود اما در خصوص کتاب بهای چندانی داده نمی شود.
این دانشجو در خصوص استقبال مردم از روز نخست گفت:روز اول معمولا به آماده سازی غرفه ها اختصاص دارد و معمولا مخاطبان چندانی از نمایشگاه بازدید نمی کنند.
یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب به خبرنگار ما گفت: نسبت به سال قبل بازهم مشکلات همیشگی وجود دارد،یعنی همان آماده سازی غرفه ها تا لحظه آخر ،که امروز که روز اول است و ما مسافت زیادی را طی کرده ایم به شهر آفتاب آماده ایم باز هم مشاهده می کنیم که غرفه دارن هنوز نمی تواند به مخاطبان پاسخگو باشد.
وی در خصوص اینکه این نمایشگاه تا چه حد می تواند در بالابردن فرهنگ عمومی جامعه در مطالعه موثر باشد اظهار داشت:به عقیده من نمایشگاه کتاب تنها یک مسکن است و راه حل درمان در این باره نمی باشد ،ایجاد علاقه و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید از مدارس شروع شود و از این سنین بچه هایمان را نسبت به خواندن کتاب علاقه مند کنیم .اما درحالی که ما بچه ها را از سن پایین به سمت تبلت و گیم سوق می دهیم خوب تا حدودی طبیعی است که نسبت کتاب خواندن بی علاقه شوند .
وی افزود: متاسفانه در روز نخست دستگاههای پوز در نمایشگاه غیر فعال بودنند که این موضوع مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده بود،در ضمن نظم خاصی هم در نمایشگاه وجود نداشت به خصوص اینکه هنوز تابلوهای مربوط به غرفه ها و ناشران مشخص نشده است که این قضیه منجر به سردرگمی مخاطبان گردیده است .
شهروندی دیگر در خصوص تاثیر گذاری نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتابخوانی در کشورگفت: به نظر من قشر جوان جامعه از کتاب فاصله گرفته است و فضای مجازی جایگزین کتابخوانی در کشور گردیده است ،از این رو نمایشگاه کتاب نیز می تواند عاملی تاثیر گذار باشد در جذب مخاطبان به سوی خواندن کتاب،به هر حال چون از تمامی اقشار جامعه در این جا حضور پیدا می کنند در بالا بردن فرهنگ کتابخوانی تا حدودی برپایی نمایشگاه موثر است.
یکی از غرفه داران این نمایشگاه در خصوص مشکلات ناشران در این نمایشگاه گفت:واقعا مکان برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب چندان مناسب نمی باشد،در همان مصلی دسترسی مردم خیلی راحتر بود اما رفت آمد در شهر آفتاب مردم را با مشکل روبرو کرده است ،در روز اول هم هنوز اطلاع رسانی مناسبی انجام نداشته است و مردم متاسفانه سردر گم می باشند.
وی درخصوص برپایی این رویداد مهمی فرهنگی اظهار داشت: به هر حال کتاب هایی که نایاب هستند و بیرون به سختی پیدا می شوند در نمایشگاه خیلی راحت پیدا می شود .در ضمن اینحا فرصت خوبی است که ناشران و مردم رو در رو نیز می توانند با یکدیگر صحبت کنند و از نقطه نظرات یکدیگر بهره مند شوند،موضوعی که از نکات مثبت برپایی نمایشگاه کتاب می باشد.
در ضمن خیلی از افرادی که در طول سال شاید وقت نمی کنند که به دنبال کتاب بروند و یا از کتاب هایی که تازه انتشار یافته است اطلاعی پیدا نمی کنند ،نمایشگاه فرصت خوبی را در این زمینه فراهم کرده است .
وی تصریح کرد: به هر حال نمایشگاه کتاب تاثیر مثبتی در تشویق اقشار مختلف جامعه نسبت به کتابخوانی دارد و این نمایشگاه یک شوق کتابخوانی به راه می اندازد تا به مردم به سمت خواندن کتاب سوق داده شوند .
یکی دیگر از بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب اظهار داشت: به نظر می‌رسید با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب امسال دومین سال برگزاری خود در شهر آفتاب را تجربه می‌کند در حوزه اجرایی به نسبت سال گذشته با مشکلات کمتری مواجه شود،اما عملا اینگونه نبود و در روز ابتدا همان مشکلات سال گذشته کاملا مشهود بود به گونه ای که همچنان بسیاری مکان بسیاری از غرفه ها مشخص نبود و مردم در ساعت‌های ابتدایی نمایشگاه برای پیدا کردن غرفه‌های مورد نظر خود با مشکل مواجه بودند.
گفتنی است که در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بیش از ۴۰۰ هزار عنوان کتاب از سوی بیش از ۲۷۰۰ ناشر داخلی و خارجی در فضایی بالغ بر ۱۳۵ هزار متر مربع به مخاطبان عرضه شده است که در بخش داخلی دو هزار و ۶۴۳ ناشر و در بخش خارجی نیز ۱۳۹ ناشر از ۱۱۰ کشور شرکت دارند.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم برگزار می شود.این نمایشگاه از ساعت ۱۰ تا ۲۰تاروز ۲۳ اردیبهشت‌ماه در شهر آفتاب برپاست.

۱۳۹۶/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...