نسخه چاپی

جلال چراغپور در پاسخ به نما:

برانكو برنامه مشخصی برای تیمش داشت!

عکس خبري -برانکو برنامه مشخصي براي تيمش داشت!

بازگشت برانكو به فوتبال ایران آغاز راه بزرگ پرسپولیس برای قهرمانی بود. برانكو در فوتبال ایران كار كرده بود و شناخت لازم را از شرایط موجود داشت. او برای آنكه تیمش را قهرمان كند مولفه‌‌‌های متعددی را در نظر داشت و یكی یكی آنها را به كار بست تا تیمش به روزهای خوب نزدیك شد. برانكو نیاز به زمان داشت تا هارمونی لازم را در تیمش ایجاد كند و بازیكنانی را بسازد كه برای موفقیت خود تعریف مشخصی داشته باشند. این برنامه زمان‌بر بود و نمی‌شد بلافاصله با آمدن سرمربی كروات محقق شود اما مرور زمان این تیم را به قهرمانی رساند. البته در این زمان همه چیز به‌درستی اجرا شد.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- پرسپولیس با قهرمانی زودهنگام خود در شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ثابت کرد که برنامه منظم و اصولی در همه جا جواب می‌دهد. شاگردان برانکو با ارائه فوتبالی برتر و هماهنگ از همان هفته اول به صدر جدول لیگ برتر تکیه زدند و آن را رها نکردند. سرخ‌ها به مرور زمان از یکایک حریفان خود فاصله گرفتند و آن قدر خوب عمل کردند که از همان اوایل نیم‌فصل دوم هم می شد حدس زد که جام قهرمانی به این تیم می‌رسد. در خصوص عواملی که باعث شد پرسپولیس بر سکوی قهرمانی بایستد با جلال چراغپور گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.



 پرسپولیس خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌توان کرد، قهرمانی‌اش را محرز کرد. چه عواملی باعث قهرمانی این تیم شد؟
 برای بررسی دلایلی که به قهرمانی تیم سرخ‌پوش پایتخت ایران منجر شد باید به گذشته رجوع کنیم و عوامل متعدد قهرمانی سرخ‌ها را بررسی کنیم. در حقیقت ما نیاز داریم تاریخ را بررسی کنیم تا پی به این موضوع ببریم که چرا افراد متعددی در کسوت مدیرعامل، سرمربی و بازیکن آمدند اما این قهرمانی را نتوانستند به دست آورند و 9 سال طول کشید تا فردی با افکاری نوین بیاید و قهرمانی را به پرسپولیس هدیه کند. هر چند این فرد تنها نبود و خیلی‌ها در کنارش بودند اما پرسپولیس در مواقعی که تیمی پرمهره‌تر هم داشت باز هم فاصله زیادی با قهرمانی داشت.
 
 این قهرمانی از چه مسیری عبور کرد تا پرسپولیس قهرمان لیگ شانزدهم شد؟
 ما در ابتدا رجوع می کنیم به لیگ هفتم که آخرین قهرمانی سرخ‌ها پیش از این فصل بود. در آن سال یک مربی ایرانی که در خارج از ایران فن مربیگری را آموخته بود با شعاری جدید سرمربی پرسپولیس شد. افشین قطبی از شاگردانش خواست دل شیر داشته باشند و به مصاف حریفان خود بروند. پرسپولیسی‌ها خیلی هم پرمهره نبودند ولی برنامه داشتند و صدرجدول را هم حفظ می‌کردند. حتی در آن زمان که این تیم با کسر 6 امتیازی مئاجه شد خود را نباخت و در دقیقه 96 مزد زحماتش را گرفت. پرسپولیس قهرمان شد و می‌توانست باز هم قهرمانی را ادامه دهد اما مانع پیشرفت آن تیم شدند و از آن سال به بعد مربیان متعددی آمدند که مدیران آنها را حمایت می‌کردند اما در کسب نتیجه ناکام ماندند.


 مسیر قهرمانی چگونه برای پرسپولیس هموار شد؟

بازگشت برانکو به فوتبال ایران آغاز راه بزرگ پرسپولیس برای قهرمانی بود. برانکو در فوتبال ایران کار کرده بود و شناخت لازم را از شرایط موجود داشت. او برای آنکه تیمش را قهرمان کند مولفه‌‌‌های متعددی را در نظر داشت و یکی یکی آنها را به کار بست تا تیمش به روزهای خوب نزدیک شد. برانکو نیاز به زمان داشت تا هارمونی لازم را در تیمش ایجاد کند و بازیکنانی را بسازد که برای موفقیت خود تعریف مشخصی داشته باشند. این برنامه زمان‌بر بود و نمی‌شد بلافاصله با آمدن سرمربی کروات محقق شود اما مرور زمان این تیم را به قهرمانی رساند. البته در این زمان همه چیز به‌درستی اجرا شد.


چه مواردی رعایت شد تا تیم برانکو قهرمانی را به دست آورد؟

اولین دلیل قهرمانی پرسپولیس به مدیریت درستی است که در این تیم وجود داشت. مدیران باشگاه پرسپولیس در اوایل فصل گذشته ور در شرایطی که تیم‌شان در رده شانزدهم جدول قرار داشت حاضر نشدند برانکو را برکنار کنند. این درحالی بود که قسمتی از هواداران و عوامل بیرونی باشگاه اصرار داشتند تا برانکو همچون خیلی از مربیانی که پس از چند هفته شکست برکنار می‌شدند از پرسپولیس اخراج شود اما مدیریت باشگاه تمامی انتقادها را به جان خرید و پشت‌سر سرمربی کروات تیمش ایستاد تا اینکه همان تیم شانزدهم جدول در پایان فصل به خاطر تفاضل گل کمتر نایب‌قهرمان شد.


چرا چنین حمایتی در فوتبال ایران کم است؟

دلایل آن مفصل است ولی مهم‌ترین عامل آنکه ما به کار تیمی و حمایت از همدیگر اعتقاد آنچنانی نداریم و به مسائل نگاهی فردی داریم. تیم ماشین‌سازی که زودتر از همه به لیگ آزادگان سقوط کرد نتوانست شرایط ادامه کار را برای رسول خطیبی حفظ کند و تلاش مربیان بعدی هم ثمری نداشت. سیاه‌جامگان هم این فصل سه بار سرمربی‌اش را عوض کرد و صنعت‌نفت هم که به سختی در لیگ برتر ماند بی‌دلیل سرمربی‌اش را در نیم‌فصل تغییر داد. در عوض استقلالی‌ها با اعتماد به علیرضا منصوریان در آسیا که تقریبا از گروه‌شان صعود کرده‌اند و برای فصل بعد هم مجوز صعود به لیگ قهرمانان را گرفتند. در شرایطی که استقلال هم در برهه‌ای در بین تیم‌های سقوط کننده قرار داشت.


 برانکو چگونه از اعتماد مدیران پرسپولیس استفاده کرد؟

یکی از کارهای خوبی که سرمربی پرسپولیس انجام داد این بود که او تیمش را جوان کرد. البته او این کار را با برنامه و اصولی انجام داد. یکی از مشکلات بسیار زیاد تیم پرسپولیس این بود که بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای در این تیم حضور داشتند که به تاکتیک تیمی نمی‌توانستند کمک کنند. آنها اگر قابلیت همخوانی با آن تاکتیک را هم داشتند به‌واسطه تجربه بالایی که داشتند حاضر نبودند که حرف‌های سرمربی تیم را در زمین پیاده کنند. چون این حس در آنها بود که همه چیز را می‌دانند. برانکو با برنامه و به آرامی عذر یکایک پابه‌سن گذاشته‌ها را خواند و از مهره هایی استفاده کرد که به درد تیم می‌خوردند. جوانانی که انگیزه داشتند و می خواستند برای خود نامی دست‌وپا کنند.


اما همه بازیکنان جوان به درد برانکو نخوردند؟

اتفاقا برانکو که برنامه مشخصی برای تیمش داشت از شخصیت معلم‌بودنش استفاده کرد و شروع به پاکسازی در بین بازیکنان جوان خود کرد. برانکو به مرور زمان و در مواقع لازم عذر جوان‌هایی که حاشیه داشتند را خواست. او با همه آنها در ابتدای فصل نقل‌وانتقالات خداحافظی کرد و جا را برای کسانی که می خواستند به پرسپولیس کمک کنند باز کرد. سپس از شیوه آقا‌معلمی برای تربیت تیمش استفاده کرد و به آنها فوتبالی را آموخت که نظم و ریتم داشته باشد و بتواند به پرسپولیس هوادار بدهد.


 پرسپولیس که همیشه از حمایت هواداران خود بهره‌مند بوده است؟
 بله، این تیم در همه حال طرفدار دارد ولی آن جمعیتی که به استادیوم بیاید و آماده قهرمانی باشد بدون شک تعدادش بیشتر است. پرسپولیس با فوتبال زیبا و البته نتیجه‌گرای خود با خیلی از طرفدارانی که با استادیوم قهر کرده بودند، آشتی کرد و باعث شد تا آنها با حمایت بی‌شائبه خود در بازی‌های خانگی و خارج از خانه برای آنها انگیزه مضاعفی ایجاد کند که ماحصل آن قهرمانی بود. پرسپولیسی‌ها هر بار که ورزشگاه را پرتر از قبل می‌دیدند دلگرم‌تر از قبل می‌شدند و برای قهرمان شدن با توان بیشتری بازی می‌کردند. نتیجه هم کاملا مشخص بود. سرخ‌پوشان چند هفته زودتر از پایان فصل قهرمان شدند و حتی در روزی که قهرمانی‌شان مسجل هم بود برنده از زمین بیرون امدند تا ثابت کنند لایق قهرمانی هستند.
 
چرا این پرسپولیس در آسیا تیم موفق نبوده است؟

فشار داخلی بیش از حدی که به پرسپولیس بابت عدم قهرمانی در لیگ وارد شده بود مانع از آن شد تا مدیران تیم برنامه مشخصی برای لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند. به طور حتم پرسپولیس برای فصل آینده باید قسمتی از مشکلات خود را شناسایی و برطرف کند زیرا درست است که این تیم قهرمان شده است اما مشکلات فنی خاصی دارد که امیدوارم برانکو در حل این مشکلات پس از پایان بازی‌ها اقدام کند. او باید نیمکت تیمش را قوی کند و البته که برای قوی شدن این نیمکت باید مدیران باشگاه بتوانند بازیکنانی که سرمربی تیم مدنظر دارد را جذب کنند. شکی نیست که برانکو ابزار لازم برای موفقیت در آسیا را ندارد.
 
می توانیم تیم ملی را صعود کرده به جام جهانی تصور کنیم؟

تحت ‌‌هیچ شرایطی در فوتبال نمی‌توان تیمی را دست‌کم گرفت. الان شرایط طوری شده که همه تیم‌ها کم و بیش از هم شناخت به‌ دست می‌آورند و ابزار آنالیز دارند. شاید برخی کشورها از نظر امکانات، کوچینگ و تمرین شرایط خوبی نداشته باشند اما قبل از فروپاشیدن و گل‌خوردن تیم‌ها، اجازه دست‌کم گرفتن آنها را نداریم.

۱۳۹۶/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...