نسخه چاپی

در مجمع عمومی سازمان ملل چه گفته شد؟

عکس خبري -در مجمع عمومي سازمان ملل چه گفته شد؟

شب گذشته، شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با سخنرانی بان كی مون، دبیر كل این سازمان آغاز به كار كرد.

به گزارش نما،بی بی سی فارسی(BBC Persian) نوشت: «فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفت که سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت باید برای مواجهه با مشکلات موجود در جهان دست به اصلاح ساختار خود بزند. سخنان رئیس جمهور فرانسه در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان شد.»



بنابر این گزارش، در آغاز این نشست، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، با اشاره به بحران سوریه آن را "فاجعه‌ای منطقه‌ای با تبعاتی جهانی" توصیف کرد.



او با یادآوری اینکه شورای امنیت تاکنون نتوانسته به تصمیم واحدی درباره بحران سوریه برسد، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست که گسترش خشونت‌ها در سوریه را نادیده نگیرند.



باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در مجمع عمومی سخنرانی کرد. اوباما سخنان خود را با اشاره به کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر ایالات متحده در لیبی، در جریان اعتراضات خشونت‌آمیز به انتشار فیلمی ضداسلامی در یوتیوب آغاز کرد و گفت که آینده به دست کسانی چون او ساخته می‌شود، نه افرادی چون قاتلانش.



بخش قابل توجهی از سخنان آقای اوباما به مسائل خاورمیانه، از جمله بحران سوریه، پرونده هسته‌ای ایران و تحولات کشورهایی چون مصر، لیبی و یمن اختصاص داشت.



رئیس‌جمهور برزیل، امیر قطر و رئیس جمهور اندونزی، از دیگر سخنرانان روز اول نشست بودند. اغلب سخنرانان روز سه شنبه در صحبت‌های خود تحولات خاورمیانه را مورد اشاره قرار دادند.



باراک اوباما، در سخنرانی خود، بدون اشاره به کمک های بی دریغ کشورهای غربی به شورشیان سوریه که تنها موجب دامن به جنگ داخلی در این کشور شده است، به انتقاد از ایران به خاطر حمایت از حکومت قانونی سوریه پرداخت.



به رغم اینکه آمریکا بزرگترین زرادخانه سلاح هسته ای را در جهان داراست، اوباما گفت ایران تاکنون نتوانسته است ثابت کند که برنامه‌ هسته‌ایش از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است. او افزود آمریکا می‌خواهد این مساله از طریق دیپلماسی حل شود و هشدار داد که زمان برای ایران نامحدود نیست.



البته اوباما توضیح نداد به چه دلیل و مدرکی، غربی ها مدعی هستند که برنامه هسته ای ایران از مسیر صلح آمیز خود منحرف شده است که حال باید جمهوری اسلامی عدم انحراف فعالیت های هسته ای اش را ثابت کند!



رئیس جمهور ایالات متحده مسلح شدن ایران به تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی برای "موجودیت اسرائیل، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و ثبات اقتصاد جهانی" دانست.



او همچنین تحولات لیبی را، که به سقوط سرهنگ قذافی انجامید، "انقلاب لیبی" توصیف کرد و در حالی که حملات ناتو به این کشور باعث افزایش تلفات انقلابیون شده و بسیاری از غیر نظامیان در حملات هوایی نیروهای ائتلافی کشته شدند، گفت ایالات متحده به همراه ائتلافی گسترده در این کشور مداخله کرد تا "مانع از قتل عام بی‌گناهان" شود. باراک اوباما همچنین تاکید کرد آمریکا از تغییر قدرت سیاسی در یمن حمایت کرده است.



به گفته وی حمایت واشنگتن از تحولات این کشورها به این دلیل بوده است که ایالات متحده باور دارد ارزش‌هایی چون آزادی و حق تعیین سرنوشت، نه مختص آمریکا یا غرب، بلکه ارزش‌هایی جهان‌شمول هستند.



او در خصوص انتشار فیلم ضداسلامی اخیر گفت که معتقد است باید با محتوای آن مخالفت کرد. وی افزود که این فیلم نه تنها توهینی به باورهای مسلمانان، بلکه توهین به آمریکا نیز هست. با این حال او اظهار داشت که دولت آمریکا دسترسی به این فیلم را محدود نمی کند، چرا که قانون اساسی آمریکا ضامن آزادی بیان است. اوباما بدون اینکه ساخت این فیلم موهن را محکوم کند، از همه کشورها خواست که خشونت و افراط‌گرایی را محکوم کنند.



در ادامه جلسه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، که از کشورهای دائم عضو شورای امنیت و دارای حق وتو است، در اظهاراتی کم ‌سابقه‌ به حمایت از ایده اصلاح ساختار سازمان ملل پرداخت.



اولاند گفت آفریقا باید در شورای امنیت سازمان ملل نماینده ای دائمی داشته باشد. او ترکیب کنونی شورای امنیت را "بهترین بازتاب [دهنده جایگاه] کشورهای جهان" ندانست و توصیه کرد با گسترش این شورا، کشورهای دیگری هم به عضویت آن در آیند.



فرانسوا اولاند این اصلاحات را لازمه مقابله جامعه جهانی با مشکلاتش دانست؛ مشکلاتی که عمده‌ترین آنها را تعصب، بحران اقتصادی و تغییرات زیست‌محیطی"معرفی کرد.



آقای اولاند عضویت در شورای امنیت را یک امتیاز ندانست و تاکید کرد کشورهایی که عضو این شورا هستند وظیفه دارند در موارد ضروری به فوریت عمل کنند.



او بحران سوریه را یکی از این موارد دانست و گفت فرانسه از تشکیل "دولت موقت" در سوریه حمایت می‌کند. او از جامعه جهانی خواست که همه امکانات و حمایت‌های لازم را برای "مردم سوریه" فراهم کنند.



او همچنین امکان "مسلح شدن ایران به تسلیحات هسته‌ای" را یکی از تهدیدهای عمده برای صلح جهانی دانست و گفت ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست و فرانسه نمی‌تواند این وضعیت را "تحمل کند".



رئیس جمهور فرانسه با اشاره به تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران اظهار داشت این تحریم‌ها نه برای تنبیه مردم، که برای وادار کردن حکومت به گفتگو وضع شده‌اند.



فرانسوا اولاند همچنین با اشاره به مساله فلسطین، وضعیت فعلی را یک "بن‌بست" توصیف کرد و گفت: "همه می‌دانند که راه حل دو کشور تنها راه حل است."



دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل، که اولین سخنران پس از دبیرکل بود، به تندی از کشورهای ثروتمند انتقاد کرد.



خانم روسف گفت شکست کشورهای ثروتمند در مقابله با بحران اقتصادی جهانی، بر اقتصادهای رو به رشدی چون برزیل تاثیر منفی گذاشته است.



او با تاکید بر اینکه سیاست‌های مالی سختگیرانه و ریاضتی، بحران را در کشورهای در حال توسعه عمیق‌تر کرده، گفت که این سیاست‌ها موجب عدم تعادل در برابری نرخ ارز شده و قدرت صادرات این کشورها را کاهش می‌دهد.



دیلما روسف از اقداماتی که این کشورها برای حمایت از اقتصاد خود انجام می‌دهند دفاع کرد. تصمیم اخیر خانم روسف برای افزایش تعرفه واردات صد کالا، مخالفت شدید ایالات متحده را برانگیخته است.



در سخنرانی دیگری، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت خشونت‌ها در سوریه به "مرحله‌ای غیرقابل قبول" رسیده است.



او اظهار داشت: "حکومت سوریه ملاحظه‌ای درباره استفاده از سلاح علیه مردم خود ندارد" و با یادآوری مداخله اتحادیه عرب در جنگ داخلی لبنان، از همه کشورها خواست برای "دستیابی مردم سوریه به حقوق مشروع خود" تلاش کنند.



شیخ حمد بن خلیفه همچنین از تداوم اشغال اراضی فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی انتقاد کرد.



امیر قطر در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به انتشار فیلم ضداسلامی اخیر در آمریکا گفت آزادی نباید بهانه‌ای برای توهین به دیگران شود.

۱۳۹۱/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...