نسخه چاپی

روحانیت همچنان گلایه‌مند از دولت

سخنان محمود احمدی‌نژاد، انتشار جزییات مذاكرات هسته‌ای توسط سلطانیه، حواشی پیرامون آیت‌الله هاشمی و فرزندانش در كنار ركورد شكنی بورس تهران، مهمترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بودند.

به كزارش نمابه نقل ازتابناك، خبر خوب روزنامه‌های صبح امروز درباره رکورد شکنی بورس است؛ آنچنان که روزنامه‌های صبح امروز خبر می‌دهند، بورس روز گذشته، رکورد ۴۶ ساله بازار سهام ایران را شکست تا در صفحات روزنامه‌ها از آن به عنوان پرواز تاریخی بورس ایران یاد شود.

اما به جز بورس، حاشیه‌های سیاسی این هفته با بازداشت فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنان در روزنامه‌ها ادامه دارد و موضع‌گیری‌ها در این زمینه متفاوت است. در کنار هاشمی رفسنجانی، این محمود احمدی‌نژاد است که به دیگر چهره محبوب روزنامه‌های امروز تبدیل شده؛ سخنان احمدی‌نژاد درباره گفت‌وگو با آمریکا و استقبال روزنامه‌ها از سخنرانی امشب رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله موضوعاتی است که باعث شده احمدی‌نژاد بار دیگر در کنار هاشمی به سوژه روزنامه‌ها تبدیل شود.

11.jpg


 نگاهی به تیترهای روزنامه‌های صبح امروز
 روزنامه جمهوری اسلامی جزییات مذاکرات اخیر ایران ـ آژانس و اشتون ـ جلیلی را از زبان سلطانیه با این تیتر در صفحه نخست خود جای داده که «پیشنهاد ایران به ۱+۵، توقف غنی سازی ۲۰ درصدی در ازای لغو تحریم‌ها» و در جایی دیگر از قول چامسکی، تیتر «توهین به پیامبر اسلام آزادی بیان نیست» را برگزیده است.

روزنامه جوان در یکی از تیترهای فرهنگی خود در صفحه نخست راجع به تحریم اسکار از سوی سینمای ایران می‌نویسد: «حبه قند ایرانی در گلوی اسکار گیر کرد».

جهان صنعت اما تیتر و عکس نخست خود را به سخنرانی شب گذشته باراک اوباما در سازمان ملل اختصاص داده و با اشاره به مواضع ضد ایرانی رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی، از تیتر «سخنان اوباما اسرائیل را راضی کرد» بهره برد.

«کشف و خنثی‌سازی خرابکاری هسته‌ای» تیتری بود که روزنامه رسالت برای نمایشگاه روز گذشته دستاوردهای وزارت اطلاعات در نظر گرفته بود.

روزنامه مغرب هم این ماجرا را به تیتر نخست خود تبدیل کرده و می‌نویسد: «توطئه بمب گذاری در یک کیلومتری سایت نطنز».

شرق افزون بر این که از تیتر «تعلیق» در برابر حذف «تحریم» ذیل عکسی از علی اصغر سلطانیه بهره برده، در تیتری دیگر به مواضع احمدی‌نژاد در نیویورک پرداخته و تیتر «احمدی‌نژاد: می‌توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم» را به کار برده است.

روزنامه قدس از «آغاز بازداشت اخلالگران ارزی» خبر داده و کیهان «موج تازه اعتصاب و اعتراض در شهرهای اروپا» را برای تیتر نخست خود برگزیده است.

ملت ما هم سخنان احمدی‌نژاد در دیدار با جمعی از نخبگان آمریکایی را با تیتر «تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران راه به جایی نمی‌برد» را در صفحه نخست خود جای داده است.

روزنامه وطن امروز هم با استقبال از تحریم اسکار از تیترهای «تصمیم انقلابی تحریم اسکار» در کنار تیتر «بچه‌های هاشمی و بچه‌های مردم» در صفحه نخست خود بهره برده است.
هفت صبح با اشاره به اینکه فیلم آخر گلزار در گیشه یک شکست تمام عیار بود، از تیتر «کسی از گلزار خبر دارد؟» برای گزارش خود استفاده کرده است.

روزنامه همشهری هم با اشاره به افتتاح باغ موزه دفاع مقدس از تیتر «کوچه‌های خرمشهر در قلب پایتخت» کمک گرفته است.


12.jpg


 گزارش‌های حضور رئیس‌جمهور در نیویورک
 روزنامه ایران تیتر نخست امروز خود را به پوشش حضور رئیس جمهور در نیویورک اختصاص داده و در مطلبی با نام «سایه سنگین احمدی‌نژاد بر کاخ سفید» می‌نویسد: «هر چند هشتمین سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به نیویورک با تنگ نظری و غرض‌ورزی‌های برخی جریان‌ها و رسانه‌های داخلی روبه‌رو شده، اما حقیقت آن است که سایه حضور احمدی‌نژاد در آمریکا بشدت بر کاخ سفید و هیأت حاکمه ایالات متحده سنگینی می‌کند. رئیس‌جمهور تقریباً در تمامی دیدار‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود سیاست‌های یکجانبه و متناقض آمریکا و استکبار جهانی را به نقد کشیده و دولت آمریکا را در برابر سؤالات افکار عمومی این کشور و سایر ملت‌های آزاده قرار داده است. دکتر احمدی‌نژاد در همین راستا در دیدار با نخبگان آمریکایی تأکید کرد، آمریکا پرونده هسته‌ای ایران را کاملاً سیاسی کرده و این موضوعی بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران در این خصوص ندارد و من معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل کرد. رئیس‌جمهور تصریح نمود دیگر زمان آن گذشته که کشوری بخواهد دنیا را به تنهایی اداره کرده و دیگران از او تبعیت کنند. رئیس جنبش عدم تعهد همچنین در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس تأکید کرد اتحادیه اروپا در حالی در موضوع تحریم‌ها گوش به فرمان آمریکاست که ایالات متحده ۳۳ سال است رابطه اقتصادی با ایران را قطع کرده و در واقع آمریکا چون منافعی در ایران ندارد اتحادیه اروپا را نیز از داشتن منافع در ایران محروم کرده که نتیجه آن فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد بود».

روزنامه اعتماد هم در گزارش سیاسی امروز خود از «حرف‌های متفاوت در نیویورک» خبر داده و می‌نویسد: «محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر دوشنبه به وقت محلی در حاشیه سفر خود به نیویورک در دیدار با جمعی از نخبگان آمریکایی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان چهارچوبی برای نزدیک کردن ایران و آمریکا به یکدیگر ایجاد کرد، گفت: شرایط موجود در روابط بین ایران و آمریکا به ضرر هر دو کشور و شاید به ضرر همه دنیاست، اما برای بهبود آن باید نگاهی به سیر تحولاتی که روابط را به وضعیت امروز رسانده است، داشته باشیم و به این نکته توجه کنیم که ایالات متحده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقابل ایران ایستاده است.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا چنانچه دولت آمریکا قدمی برای ایجاد تفاهم بین دو کشور بردارد در ذهنیت منفی خود نسبت به آمریکا تامل کرده و کمک کند تا سریع‌تر روابط دو کشور بهبود یابد».

روزنامه مغرب هم در گزارشی از اعتراض مجلس و تلاش دولت برای خبرسازی خبر می‌دهد و گزارشی به نام «امشب چه کسی عافلگیر می‌شود» را به چاپ رسانده است.

روحانیت همچنان گلایه‌مند از دولت

روزنامه تهران امروز هم در گزارشی در صفحه سیاسی امروز خود، به بررسی تصمیم دولت برای بالا بردن روابطش با حوزه پرداخته و می‌آورد، با گذشت چهار ماه از این تصمیم دولت، روحانیت همچنان از دولت گله‌مند است.

در این گزارش می‌خوانیم: «با گذشت بیش از سه‌ ماه از تعیین جایگاهی به عنوان «مسئول امور روحانیت ریاست‌جمهوری» و وعده دولت برای گام برداشتن در راستای تقویت روابطش با روحانیت، همچنان بزرگان و مراجع این قشر تأثیرگذار از دولت گلایه‌مندند و انتقاداتی به نحوه ارتباط دولت با روحانیت دارند. در همین راستا آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید قم بار دیگر روز گذشته بر «ضرورت ارتباط عمیق و همیشگی دولت با حوزه و روحانیت» تأکید و از مسئولین اجرایی خواست دلایل تضعیف این ارتباط را شناسایی و ریشه‌های آن را برطرف سازند. این مرجع تقلید که در دیدار با حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، مشاور رئیس‌جمهور در امور روحانیت سخن می‌گفت، با ضروری دانستن ارتباط عمیق و همیشگی دولت با حوزه و روحانیت تصریح کرد: متأسفانه جریانی پیش آمد که آنچه مدنظر بود، حاصل نشد و برای برطرف کردن این مسأله، باید ریشه آن را شناسایی و برطرف کرد.

وی ارتباط رئیس‌جمهور و دولتمردان با مراجع، حوزه و روحانیت را انتظار مقام معظم رهبری و مردم دانست و ادامه داد: رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس مکرر به قم آمده و با حوزه و مراجع دیدار دارند، اما این کار از سوی دولت انجام نشد. دولت باید با حوزه و طلاب در ارتباط باشد.

وی با تأکید بر اینکه «اگر امروز هم بخواهیم این ارتباط تقویت شود، ممکن است به سادگی انجام نشود»، خاطرنشان کرد: ریشه‌های تضعیف شدن این ارتباط باید بررسی شود و تا زمانی که ریشه‌ها حل نشود، نمی‌توان شاهد توفیقی در این عرصه بود».

۱۳۹۱/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...