نسخه چاپی

سكوت آل سعود در برابر توهین به اسلام

با ادامه سركوب مخالفان در عربستان از سوی ریاض، نیروهای امنیتی این كشور حسین راضی، یك روحانی شیعه را در استان الشرقیه دستگیر كردند.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، شيخ حسين راضي دوشنبه شب در خانه خود واقع در شهر عمرانيه در شرق عربستان دستگير شد.

هنوز دليل دستگيري اين روحاني مشخص نيست اما فعالان مي‌گويند، وي احتمالا به دليل شرکت در تظاهرات اعتراض‌آميز عليه فيلم موهن به پيامبر اسلام (ص) که در امريکا ساخته شده، دستگير شده است.

به گفته فعالان، بيش از ۳ هزار زنداني سياسي در عربستان سعودي در حبس هستند. گروه‌هاي حقوق بشري آل سعود را به حبس مخالفان سياسي متهم مي‌کنند.

آن‌ها همچنين رژيم سعودي را به نقض حقوق بشر متهم مي‌کنند.

شبکه پرس تي‌وي با زيد العيسي، کارشناس خاورميانه از لندن مصاحبه‌اي را در اين مورد ترتيب داده است که متن آن در زير مي‌آيد:

پرس تي‌وی: شاهد دستگيري يک روحاني ديگر هستيم. با وجود اين، اين بار کمي موضوع منحصر به فرد است زيرا دستگيري وي به شرکت در تظاهرات فيلم ضد اسلامي نسبت داده مي‌شود. دلايل اين امر را شما چه مي‌دانيد؟

العيسی: اين امر اساسا دروغ‌ها، رياکاري محض و تناقضات در دولت سعودي را آشکار مي‌کند؛ دولتي که ادعا مي‌کند نگهبان و پيشتاز دفاع از اسلام است.

در عين حال، زماني که عملا به پيامبر توهين مي‌شود و ايشان در فيلمي کفرآميز که در امريکا پخش شده، به استهزا گرفته مي‌شود، آن‌ها (آل سعود) به راحتي بيکار نشسته و کاري انجام نمي‌دهند. شما اين واکنش را در مورد حمايت تسليحاتي و مالي از گروه القاعده که به سوريه مي‌رود، نمي‌بينيد.

ما آشکارا شاهد اين هستيم که اعتراضات در حال افزايش و در حال گسترش در سراسر کشور عربستان هستند. اين اعتراضات از بحرين آغاز شد، زماني که نيروهاي سعودي به منظور سرکوب کردن مطالبات مشروع مردم مبني بر احقاق حقوق اساسي‌شان و اصلاحات دموکراتيک، به بحرين تجاوز و آن را اشغال کردند.

سپس اعتراضات به طور مستقيم وارد استان نفت‌خيز الشرقيه شد و در آن‌جا نيروهاي سعودي واکنشي شديد و غيرمتناسب با حجم اعتراضات نشان دادند. آن‌ها از روش‌هاي خشونت بار استفاده کرده و دست به سرکوب مرگبار ساکنان آن منطقه زدند. ساکنيني که اموالشان براي پر کردن جيب خاندان سلطنتي به سرقت و يغما رفته است.

ما اکنون شاهد گسترش اعتراضات در سراسر کشور عربستان هستيم و اين اعتراضات اکنون به قلب سرزمين عربستان و حتي مناطقي که طرفداران سرسخت رژيم در آن ساکن هستند، رسيده است و دليل امر سرکوب خشونت‌بار و بي‌رحمانه مردم کشور و همچنين نبود اصلاحات و نبود نماينده قانوني براي مردمي است که به راحتي به دليل طلب آزادي، رعايت حقوق بشر و اصلاحات دموکراتيک و سياسي در عربستان دستگير مي‌شوند.

کشور عربستان يکي از ديکتاتوري‌ترين نظام‌هاي جهان را دارد و يک ترکيب منحصر به فرد بين نهادهاي وهابي سلفي تحت حمايت و پشتيباني رژيم و تشکيلات تندروي افراط ‌گرا و متحجر که تا آخرين لحظه از رژيم حمايت مي‌کنند، در اين کشور وجود دارد.

چنين است که وزارت کشور عربستان مي‌گويد، تروريست‎هاي جديد آن افرادي هستند که خواستار اصلاحات‌اند و براي رژيم سعودي آن‌ها القاعده جديد محسوب مي‌شوند.

۱۳۹۱/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...