نسخه چاپی

قربانی در گفت و گو با نما :

بی‌برنامگی دولت دلیل مشكلات عمده برنجكاران است

عکس خبري - بي‌برنامگي دولت دليل مشکلات عمده برنجکاران است

یك نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : با وجود رانت ، سو مدیریت و نبود استراتژی مدون برای قیمت گذاری ، واردات ، مدیریت بازار ، حمایت از كشاورزی بازار را با مشكلات عدیده ای رو به رو كرده است و نتوانستیم بازار را مدیدریت كنیم .

حسین قربانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با بیان اینکه در دو دهه گذشته فراز و فرود های بسیاری را در زمینه واردات برنج داشتیم ، گفت : با وجود رانت ، سو مدیریت و نبود استراتژی مدون برای قیمت گذاری ، واردات ، مدیریت بازار ، حمایت از کشاورزی بازار را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده است و نتوانستیم بازار را مدیدریت کنیم .
وی افزود : مصرف داخلی کشور چیزی در حدود 2 میلیارد و 700 تن بود و تولید داخلی 2 میلیون و 700 تن و نیاز به واردات برنج 700 الی 800 تن بوده است .
وی ادامه داد : در سال 92 متوجه شدیم که بالغ بر 2 میلیون 500 هزار تن برنج وارد کشور شد و با توجه به فضای تولید برنج در کشور ، آن سال بدترین سال برای شالیکاران شمال کشور در گیلان و مازندران بود و به هیچ وجه نتوانستند زندگی خود را از درامد فروش برنج بگذرانند .
وی با تاکید بر اینکه برنج کاران شمال کشور خرده مالک محسوب می شوند ، اذعان داشت : این افراد کمتر از 4 یا 5 هکتار دام مزرعه دارند و مانند ملاکان بزرگ دارای زمین های چند ده هکتاری نیستند و باید با همین زمین های کوچک درآمد یکساله خود را تامین کنند .
وی با اشاره به برنامه ای که مجلس به دولت در این رابطه داده است ، بیان داشت : این برنامه حول4 محور نوشته شده است که در مولفه اول آن دولت موظف است نیاز سالانه کشور را بر اساس جی بی پی تعریف کند که به طور میانگین برای هر نفر 36 کیلو در سال در نظر گرفته شده است.
وی با توجه به قانونی که در سال 93 توسط مجلس شورای اسلامی مبنی بر همه ی مدیریت محصولات کشاورزی از جمله برنج ، تولید ، تنظیم بازار ، واردات و تعرفه گذاری بر عهده وزارت جهاد و کشاورزی گذاشته شده است : گفت : مولفه دوم بر این اساس است که با توجه به نیاز کشور به میزان ده درصد کمتر ، مجوز واردات صادر شود .
قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد :مولفه سوم برنامه داده شده به دولت ، افزایش تعرفه واردات بود ؛ قبلا تعرفه پایین بود و به میزان ده تا 20 درصد واردات صورت می گرفت اما در توافق نامه ای که مجلس و دولت داشتند مصوب شد که تعرفه واردات 40 درصد باشد که این امر از واردات بی رویه جلوگیری کرد .
وی با مهم تلقی کردن مولفه چهارم از این توافق نامه عنوان کرد : مهم ترین مولفه ی این برنامه این بود که در زمان برداشت برنج ، به هیچ وجه واردات برنج صورت نگیرد که این مساله به تنظیم بازار و هم چنین قیمت گذاری برنج کمک شایانی خواهد کرد .
وی در پایان با تاکید بر اینکه برنج به عنوان یک کالای استراتژیک در سبد کالای مردم وجود دارد ، خاطر نشان کرد : باید حمایت های لازم ، برنامه ریزی دقیق درزمینه تنظیم بازار برنج صورت گیرد تا کسانی که توانایی لازم را در زمینه خرید برنج ندارند هم از برنج با کیفیت داخلی استفاده کنند و دولت باید با سیاست گذاری این محصول را در سبد خانوارها قرار دهد .

۱۳۹۶/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...