نسخه چاپی

ادیب در گفت‌وگو با نما هشدار داد

اقتصاد ایران به سمت گلدكوئیستی شدن حركت می‌كند

عکس خبري -اقتصاد ايران به سمت گلدکوئيستي شدن حرکت مي‌کند

یك كارشناس اقتصادی گفت : تئوریسین های اقتصادی دولت ادعا می كنند كه به اقتصاد سمت و جهت اقتصاد بازار می بخشند اما اقتصاد سمت و جهت گلدكوئیستی دارد.

محمد حسین ادیب کارشناس مسائل اقتصادی در گف و گو با نما در خصوص عدم رابطه منطقی میان تورم و نقدینگی در کشور ، گفت : نرخ منفی تورم در تیر ماه سال جاری نشان می دهد که تورم کاهش یافته اما در راستای این مساله با افزایش نقدینگی در کشور مواجه هستیم که نسبت به سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است .
وی ادامه داد : غیر ممکن است که نقدینگی ۲۴ درصد رشد داشته باشد و تورم ماهانه منفی باشد؛ مگر اینکه پذیرفته شود قسمت اعظم نقدینگی در قسمت واقعی اقتصاد جریان ندارد و در عمل از چرخه اقتصاد حذف شده است ، تورم وقتی ایجاد میشود که در جامعه اضافه تقاضا وجود داشته باشد؛ وقتی تورم ماهانه منفی است نشان می دهد رشد نقدینگی به رشد تقاضا در جامعه منجر نمیشود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های بزرگ که قبلا وام هایی را دریافت کرده اند ، قصد بازپرداخت وام را ندارند، اظهار داشت : زمانی که سپرده بانکی ۲۴ درصد رشد کند و تورم ایجاد نشود نشان می دهد قسمت اعظم سپرده ها از چرخه اقتصاد حذف شده و در قسمت واقعی اقتصاد جریان ندارد و به زبان بسیار ساده قسمت اعظم سپرده ها را به کسانی وام داده اند که قادر به بازپرداخت آن نیستند و وقتی رشد نقدینگی به تورم منجر نمیشود این بهترین شاخص برای ارزیابی وضعیت بانکهاست .
وی افزود : ۸۰ درصد سپرده ها فقط به ٢ درصد جامعه تعلق دارد ،۲ درصدی ها تقاضای مصرفی محدودی دارند و نمی توانند بخش مصرفی اقتصاد را تحریک کنند، ۸۰ درصد سپرده ها در بخش مصرفی ، تقاضایی ایجاد نمی کند، لذا بخش بازرگانی متکی به مصرف ، بخش خدماتی متکی به مصرف و بخش تولیدی متکی به مصرف با کمبود شدید تقاضا مواجه است .
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از تئوریسین های دولت با صدای بلند اعلام می کنند که سود سپرده را باید بازار تعیین کند و دخالت دستوری به صلاح نیست، اذعان داشت : عملکرد بازار تا کنون باعث شده تا ۸۰ درصد کسب و کار ها ترجیح دهند با تعطیل کردن کسب و کار در بانکها سرمایه گذاری کنند و این فرایند به شدت با اشتغال ناسازگاراست .
ادیب کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد : تئوریسین های اقتصادی دولت ادعا می کنند که به اقتصاد سمت و جهت اقتصاد بازار می بخشند اما اقتصاد سمت و جهت گلدکوئیستی دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد : من دولت را دعوت می کنم به باز اندیشی در حوزه ی فضای حاکم بر کسب و کار و ادامه این روند طی دو سال آینده به سقوط بخش بازرگانی ، خدماتی و تولیدی منجر میشود و فضا به سوی بدتر شدن حرکت می کند؛ اقتصاد نباید با لنز سود سپرده نجومی به همه چیز نگاه کند زیرا با این سود سپرده فضا برای مانور فعالین اقتصادی روزانه در حال محدود شدن است .

۱۳۹۶/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...