نسخه چاپی

موشك‌های ایران، یمن و كره شمالی جبهه ضدآمریكایی را تقویت كرده

یك روزنامه عربی نوشت: موشك‌های بالستیك ایران، یمن و كره شمالی ائتلاف ضد آمریكایی را تقویت خواهد كرد و دستاوردی برای كشورهای ضعیف جهان از جمله كشورهای فقیر و مظلوم عربی در رویارویی با استكبار آمریكایی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «موشک‌های ایران، یمن و کره شمالی سلطه آمریکا و متحدانش بر جهان را درهم خواهد شکست»، این موشک‌ها را فناوری نظامی فقرا در رویارویی با استکبار جهانی توصیف کرد.

در این مقاله آمده است: پرتاب سه موشک بالستیک، نگرانی آمریکا و متحدان غربی آن را برانگیخته است چرا که می‌تواند پیامدهای راهبردی خطرناکی بر موازنه های قوا داشته باشد.

نخستین موشک، یمنی از نوع برکان 1 است که ائتلاف الحوثی‌ها با علی عبدالله صالح آن را به سمت پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف در شمال شهر مکه مکرمه در عربستان شلیک کرد.

دومین موشک، ایرانی است که برای رساندن ماهواره به مدار زمین پرتاب شد و قادر به رساندن ماهواره هایی به وزن تا 250 کیلو به مدار زمین تا ارتفاع 500 کیلومتری است.

سومین موشک متعلق به کره شمالی و قاره پیماست که کیم جونگ-آون، رهبر کره شمالی بر پرتاب موفق آن نظارت داشت.

وجه مشترکی که بین سه موشک بالستیک و شرایط پرتاب آن وجود دارد این است که کشورهای دارنده آنها تهدیدی برای آمریکا و در جبهه معاند آمریکا و متحدانش هستند چه ایران و یمن که در خاورمیانه هستند و چه کشور کره شمالی که در شرق آسیا واقع است.

آمریکا با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه شش شرکت ایرانی که با برنامه موشکی ایران تعامل دارد به پرتاب موشک بالستیک ایران پاسخ داد علاوه بر اینکه رزمایش‌های نظامی مشترکی نیز با کره جنوبی متحد خود برگزار کرد و گفت که آنها به دنبال پاسخی نظامی به نقض قوانین بین المللی از سوی کره شمالی هستند.

کره شمالی پاسخی به تهدید نظامی آمریکا نداده اما به تهدیدهای مشابه سابق هم اهمیتی نداده و به آزمایش موشک‌های بالستیکی خود ادامه داد.

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی نیز که خود بر تازه‌ترین آزمایش موشکی این کشور نظارت داشت گفت: «سراسر آمریکا در تیررس موشک‌های ماست» و جوابی محکم‌تر و دندان‌شکن‌تر از این وجود ندارد.

پاسخ ایران هم چالشی بود، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که کشورش هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قائل نیست و برای تلاش‌ها و فعالیت‌های دانشمندان و متخصصین خود در حوزه های‌مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.

وی اظهارات مداخله جویانه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص آزمایش ماهواره بر سیمرغ را تقبیح و مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل عنوان کرد.

شاید آمریکا هواپیماهای مدرن اف 16 و اف 15 و حتی شبح جت‌های اف 35 را در اختیار دارد اما جبهه مقابل آن هم توانسته سلاح‌های موشکی خود را توسعه بدهد که شهرهای آمریکایی را در تیررس اهداف خود قرار داده و همین امر نشانه شکست راهبرد نظامی آمریکا و وجود تهدید نسبت به برتری منحصر به فرد قدرت نظامی این کشور است.

ایران با توسعه مقتدرانه برنامه موشکی خود و تولید موشک‌های جدید میان برد و دور برد به تحریم‌‍های آمریکایی‌ها که تاثیر محدودی بر این کشور داشته پاسخ داده است و چه بسا از طریق همکاری با کره شمالی این موشک‌ها بتواند به عمق اسرائیل و اروپا و خود آمریکا برسد.

این موشک‌های بالستیک سه گانه ایرانی، یمنی و کره‌ای یک قدرت بازدارنده راهبردی ایجاد کردند و می‌توانند معادلات قدرت را تغییر داده و به سرکشی آمریکا و متحدانش پایان بدهند.

این موشک‌های بالستیک ائتلاف ضد آمریکایی را تقویت خواهد کرد و به هر شکل دستاورد و سلاحی برای کشورهای ضعیف جهان در رویارویی با غرور و خودخواهی‌های آمریکاست و چه بسا پیشرفتی خوب برای خیلی‌ها و در راس آن کشورهای فقیر و مظلوم عربی است.

۱۳۹۶/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...