نسخه چاپی

رجبی در گفتگو با نما:

تبدیل پول رسمی كشور از ریال به تومان افزایش تورم و كاهش قدرت خرید مردم را به همراه دارد

عکس خبري -تبديل پول رسمي کشور از ريال به تومان افزايش تورم و کاهش قدرت خريد مردم را به همراه دارد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت:ولی باید توجه داشته باشیم ممكن است این طرح و افزایش تورم و كاهش قدرت خرید مردم منجر شود.

عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار نما درباره فواید و معایب مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تغییر پول رسمی کشور از ریال به تومان اظهار داشت: یکی از کارهایی که همه دولت ها در برنامه های شان بوده است همین تبدیل پول رسمی کشور از ریال به تومان است اما با توجه به شرایط این برنامه انجام نشده است.
وی در ادامه افزود: در این دولت عملیاتی کردن این برنامه آغاز شد. می توان از چند جنبه بررسی کرد و ممکن است فواید و معایبی داشته باشد حتما دولت باید اینها را مدنظر قرار دهد.
رجبی با اشاره به اینکه فوایدی که به این برنامه متصور هستیم این است که شرایطی در کشور وجود دارد که تورم تک رقمی است و بهتر است این برنامه اجرا شود گفت: ولی باید توجه داشته باشیم ممکن است این طرح و افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم منجر شود.
نماینده مجلس نهم تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد الان هم قدرت خرید مردم چندان مطلوب نیست و این افزایش تورم ممکن است به اقشار آسیب پذیر صدماتی را وارد کند از این رو دولت باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با بیان اینکه دومین مسئله این است که کاهش یک صفر می تواند مقدمه ای برای کاهش ۳ الی ۴ صفر از پول رسمی کشور باشد، گفت: با توجه به شرایط بین المللی که داریم و کاهش ارزش پول ملی مان این کار می تواند برای افزایش پول رسمی کشور در مجامع بین المللی مناسب باشد.
رجبی با اشاره به اینکه بیشتر مردم در مراودات و معاملات در بازار معمولاً به جای ریال از تومان استفاده می کنند، ادامه داد: تبدیل پول رسمی کشور خطاها را کم کنند اما ممکن است در بازار بورس تاثیر بگذارد و شاخص بورس را پایین بیاورد و این موضوعات باید مورد توجه دولت قرار گیرد.
ممکن است هزینه‌های تغییر اسکناس‌ها زیاد باشد که از سوی کارشناسان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است اما دولت اعلام کرده که باهمین اسکناس ها این برنامه را اجرایی خواهد کرد و به مرور زمان در بازار اصلاحات انجام میشود ممکن است این هزینه در سال‌های متمادی پخش شود و خیلی ملموس نباشد.
وی با بیان اینکه در مجموع با توجه به تورمی که وجود دارد بهترین شرایط برای انجام این برنامه است اما باید قدرت خرید مردم و تورم مورد توجه و تاکید قرار گیرد ادامه داد: افزایش هر واحد تورم ممکن است ۱۰ برابر تورم را افزایش دهد و به خاطر اینکه با این تغییر یک دهم از پول ملی واحد اش کاهش می یابد روکوب نگران‌کننده خواهد شد.
رجبی با تاکید بر اینکه با تمام این شرایط این طرح باید به مجلس برود تو باشه باشه کاری به صورت قانون در آید بیان کرد: حذف سه علامت ۴۰ به صورت یکجا ممکن است عوارضی شدیدتر و غیرقابل کنترل داشته باشد و همه این موارد باید برای گرفته شود تا به اقشار ضعیف آسیبی نرسد.
نماینده سابق مجلس در رابطه با چینش کابینه دوازدهم اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورمی که وجود داشت ایجاب می‌ کرد کابینه یازدهم با همین افراد تشکیل شود.
الان فرصتی است که دولت مسئولیت را به جوانان بسپارد و بتواند از افرادی که صاحب نظر متخصص و شایسته هستند استفاده کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با اشاره به اینکه به هیئت وزیران در دولت یازدهم کمی بالا بود گفت : در آن زمان منتقد حکم می کرد از این افراد استفاده شود اما در حال حاضر فرصتی فراهم شده که جای شان را به جوانان دهند و از همه ظرفیت ها و بانوان در کابینه استفاده شود.
رجبی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت های قومی مذهبی در کابینه استفاده شود ادامه داد: جدید باید مشکلات کشور که اصلی‌ترین آنها معیشت و اشتغال است حل کنند و در حوزه اقتصاد آقای روحانی باید دقت لازم را داشته باشد تا از افراد با تخصص و باتجربه استفاده شود و معتقدم در حوزه اقتصادی و برخی از وزارتخانه‌های اقتصادی باید تغییراتی صورت گیرد.
برای جلوگیری از دوباره کاری در چاپ اسکناس که یک بار برای تغییر نام فعلی و حذف یک صفر و دیگری برای حذف ۲ یا ۳ صفر دیگر در آینده، بهتر است نمایندگان پس از بررسی شرایط کلان اقتصادی کشور و در صورت امکان، بصورت یکجا هم نام واحد پول را تغییر دهند و هم از تعداد صفرهای آن بکاهند تا موجب آن نشود که به هزینه مردم و با پول مالیات‌دهندگان، کاری را که می‌توان به یکباره انجام داد با دوبار هزینه کردن انجام داد.

۱۳۹۶/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...