نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما از شب شعر مدافعان حرم؛

ادای دین شاعران انقلاب و دفاع مقدس به شهید بی سر/شهادت حججی ذوق و قریحه شاعران را شعله ور كرد

عکس خبري -اداي دين شاعران انقلاب و دفاع مقدس به شهيد بي سر/شهادت حججي ذوق و قريحه شاعران را شعله ور کرد

در شب شعر مدافعان حرم یادمان شهید محسن حججی شاعران حوزه مقاومت و ایثار گردهم آمدنند تا در پاسداشت شهید محسن حججی شعر خوانی كنند.

به گزارش خبرنگار نما،این مراسم که در آستانه چهلمین روزشهادت شهیدمحسن حججی برگزار شد،علاوه بر جمعی از شاعران مطرح و خانواده های مدافع حرم هم حضور داشتند که این شب شعر شامل شعرخوانی شاعران پیشکسوت و جوان بود .در بخش اول ، شاعرانی چون عباس براتی پور، عبدالله حسینی، حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی خراسانی، محمدحسین انصاری نژاد، کامران شرفشاهی، یدالله قائم پناه، میلاد عرفان‌پور، آسیه رحمانی، فاطمه بیرانوند، سعیده اصلاحی، ملیحه رجایی شعرهای خود درباره شهید محسن حججی قرائت کردنند تا هر کدام ازشاعران از این طریق ادای دین کوچکی به روح پرفتوح شهید محسن حججی داشته باشند.
مصطفی محدثی خراسانی از شاعران ادبیات پایداری و مقاومت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار نما گفت:در واقع اتفاقی که در جریان 8 سال دفاع مقدس افتاد و بنای ادبیاتی که پایه گذاری شده بود،ادبیات انقلاب را هم تحت الشعاع خود قرار داد که ما امروز آن را به عنوان ادبیات دفاع مقدس یاد می کنیم ،آنقدر عمیق و ژرف بود و تاثیر آن در فرهنگ ما بالا است که امروز پس از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هنوز شاهد جوشش و رویش این گونه از ادبیات هستیم.
وی ادامه داد:امروز و در نسل جوان کشور شاهد بروز و جلوه ای از ادبیات دفاع مقدس هستیم که نه جنگ را دیده و نه آن را هیچگاه لمس کرده اند،خوب در این سالها اتفاقاتی افتاد و جریاناتی پیش آمد که هر از چند گاهی خون تازه ای به ادبیات دفاع مقدس تزریق کرد،به مانند تشییع جنازه شهدای گمنام،شهدای غواص و اخیرا هم شهید بزرگوار شهید محسن حججی که من کمتر سراغ دارم که چنین اتفاقاتی توانسته باشد تا این قدر خون تازه ای را هم به بدنه جامعه و هم به فضای هنری جامعه ا زجمله ادبیات شهادت و ایثار تقدیم کند.
یدالله قائم پناه هم از دیگر شاعران حماسی کشور در مصاحبه با خبرنگار نما اظهار داشت:به اعتقاد من شعر دفاع مقدس هنوز به قوت قبلی خود باقی است و همچنان شعله ور می باشد و راه خودش را پیش گرفته است ،اما این خیزش جدید به خاطر رویکرد جدیدی است که در شعر دفاع مقدس پیدا شده است ،زیرا شعر دفاع مقدس از زمانی که ایجاد شده است شاعرانی پخته و با مهارت در آن بوده ان، به مانند استاد مشفق کاشانی که در آن دوران و حال وهوای آن روزهای اشعار خیزشی را شروع کرد و سپس آن سروده ها در بطن جنگ و فرهنگ ایثار و شهادت در دفاع مقدس نمایان تر شد.
قائم پناه اظهار داشت:این اشعار اندک اندک پخته تر شدنند و به اصطلاح استعارات و کنایه ها در آن راه یافتند و امروز شعر دفاع مقدس دیگر از حالت سنتی خود خارج شده است و به صورت شعرهای سپید و کوتاه سرودها در آمده است واین تحول است که ما را بر این وا داشته که شعر دوباره جان تازه ای گرفته است، البته با این عنوان که هم سپید سروده شده است و هم شعر کوتاه که این شعرها از این لحاظ نو می باشند و خیزشی جدید در راه است که این را هم مدیون شهدای مدافع حرم هستیم که موجب این تحرک شده اند.
وی بیان داشت:موضوعی که خود باعث گردیده است تا این نوع حرکت در جامعه رخنه و نفوذ کند و خوانده شود که این لطف این شهدا به ادبیات دفاع مقدس است.
این شاعری انقلابی در ادامه تصریح کرد: چکیده ادبیات هر ملتی تجلی اعتقادات دینی وفرهنگی و مذهبی آن ملت محسوب می شود واین آیینه ی تمام نمای ادب وفرهنگ آن ملت است و آثار ادبی شاعران و نویسندگان بعد از انقلاب به ویژه دوران دفاع مقدس جلوه های بی نظیر رشادت و شجاعت جوانان این مرزوبوم را متجلی ساخت به طو ری که ادبیات وآموزه های تربیتی آنان در تاریخ وتمدن ایرانیان ثبت شده وبه آیندگان منتقل خواهد شد.
همچنین بخش دوم این مراسم هم به رونمایی از کتاب «شکوفه‌های شبانگاه» شامل‌اشعاری با محتوای ایثار و شهادت، مسائل منطقه و ضدتروریسم اختصاص داشت. این کتاب در بر دارنده سروده‌های محمدمهدی عبداللهی، از شاعران انقلاب است.
محمد مهدی عبداللهی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ویژگی های این کتاب گفت:شکوفه های شبانگاه شامل اشعار آیینی در 2 بخش است که بخش نخست آن به اهل بیت(ع) اختصاص دارد، بخش دوم آن هم به مسائل روز منطقه و جهان اسلام می پردازد که مقام معظم رهبری بارها در دیدار با شاعران به آن تاکید داشته اند که شعر باید زنده ،به روز و متعهد باشد که طبق فرمایشات حضرت آقا عمل کردیم و این کتاب را ما به جامعه تقدیم می کنیم.
گفتنی است که مراسم شب شعر مدافعان حرم، یادمان شهید محسن حججی در خانه فرهنگ سعادت آباد برگزار شد

۱۳۹۶/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...