نسخه چاپی

گزارش میدانی خبرنگار نما از هجدهمین جشنواره نمایش های آیین و سنتی؛

فرهنگ های ملی در خطر قرار دارند / نگهداری ،حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی وظیفه ما است

عکس خبري -فرهنگ هاي ملي در خطر قرار دارند / نگهداري ،حفظ و اشاعه فرهمگ ايراني اسلامي  وظيفه ما است

حضور در جشنواره آیینی سنتی بسیار پایین بود اما در سال‌های اخیر استقبال به صورت چشمگیری افزایش یافته و اكنون به صورت فراگیر از اكثر شهرهای ایران گروه‌های هنری اقدام به حضور در این جشنواره می‌كنند.

ناصر بخت قائم مقام دبیر جشنواره نمایش های آیین و سنتی در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: در یک روزگاری زندگی می کنیم که اساسا فرهنگ های ملی به جهت جهانی سازی که در حال رخ دادن است در واقع تحت خطر قرار دارند،به همین جهت هم پرداختن به این چنین مناسبت هایی در واقع بخشی از آن هویت ملی را زنده نگه می دارند و میراث کهن نمایش ما در واقع بخشی از هویت ملی ما را شکل می دهد،بنابراین نگهداری از آن و در واقع حفظ و اشاعه میراث ملی اسلامی وظیفه ما است .
این کارگردان و مدرس تئاتر در ادامه اظهار داشت: انتقال تجربیات پیشینیان خیلی موثرو مهم بوده است و در حال حاضر هم این چیزی که باقی مانده از این آیین ها و نمایش های سنتی در واقع آن پیشینه ،گذشته و تجربه موثر اقوام مختلفی که در سرزمین ما زیسته اند. بنابراین هم حفظ و هم اشاعه و نیز معاصر سازی آن و استفاده از آن برای شکل دادن به نمایش های جدید، بسیار از اهمیت برخوردار است.
قائم مقام دبیر جشنواره نمایش های آیین و سنتی تصریح کرد: در طول این 18 دوره برگزاری جشنواره سعی کرده ایم که این وظیفه را تا حدودی جبران کند. البته صحیح تر این است که بنیاد نمایش های آیینی و سنتی را داشته باشیم و سازمان میراث فرهنگی یک فکر اساسی کند،تا تنها این وظیفه به دوش جشنواره محول نشود. ولی در نبود این بنیاد پژوهشگاه نمایش های آیینی و سنتی جشنواره این وظیفه را در این 18 دوره انجام داده است.
وی در پایان بیان داشت :جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، تدارک و تلاشی است که می کوشد تا این هنر دیرین و انسانی، جلوه گاهی از خدا پرستی، خردمندی و آیینه خصائل انسانی ایرانیان باشد.ازاین رو به نظر من یکی از موثر ترین جشنواره های ما در این جشنوار هنمایش های آیین و سنتی بوده است ،چرا که اگر به تولیدات تئاتری توجه کنیم بسیاری از آنها تحت تاثیر این جشنواره بوده اند و یا کسانی که در این جشنواره تربیت شده اند بعد به عرصه های دیگری از تئاتر رفته اند و در این عرصه کار کرده اند .
به گزارش خبرنگار نما هجدهمین دوره جشنواره آیینی سنتی با استقبال گسترده هنرمندان و مخاطبان روبرو شده است. با وجود اینکه در سال‌های گذشته حضور در جشنواره آیینی سنتی بسیار پایین بود اما در سال‌های اخیر استقبال به صورت چشمگیری افزایش یافته و اکنون به صورت فراگیر از اکثر شهرهای ایران گروه‌های هنری اقدام به حضور در این جشنواره می‌کنند.
پویا عطایی کارگردان تئاتر از استان اصفهان که نمایش آیینی هفت +یک را در محوطه باز تئاتر شهر را به روی صحنه برده است در خصوص مضمون این نمایش و نیز اهمیت برگزاری جشنواره نمایش های آیین و سنتی به خبرنگار ما گفت: نمایش ما در حدود 20 دقیقه بود که ما سعی کردیم با روایت سیاه بازی و احیاء سنت های قدیمی،مسائل و مشکلات روز جامعه را در آن قالب بیان کنیم، چرا که علاوه بر سیاه بازی ها و نقال بازی ها و نقش در نقش شدن ها ما آمده ایم مسائل و دغدغه های روز اجتماعی مردم را دراین اثر مطرح کنیم ،که علاوه بر لذت بردن از این سنت های گذشته مسائل را در قالب هنر نمایش مشاهده کنیم.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: یکی از بی نظیر ترین جشنواره هایی که من برای دومین بار است در آن شرکت می کنم،جشنواره نمایش های آیینی و سنتی است چرا که فارغ از هر رقابتی بین بچه ها رفاقت به وجود آورده است و بخش رقابتی را به طور کامل کنار گذاشته است و نمایش را در دل مردم برده است، عنصری که در حال حاضر در تئاتر واقعا فراموش شده است.
وی ادامه اظهار داشت:آیین ها، نماد زندگی جمعی و اجرای داوطلبانه رفتارهایی است که جامعه را به شکل و شمایلی سزاوارتر سوق می بخشد. همین شکل است که با معنابخشی به ارزش ها و باورهای اجتماعی، انسان معاصر را به آرامش و اخلاق دعوت می نماید.
داوود فتحعلی بیگی دبیر هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در مورد استقبال مردم از این دوره از جشنواره گفت: با 12 گروه فقط در بخش شادی‌آور،فعالیت در جشنواره را آغاز کردیم اما در این دوره 550 گروه برای بخش‌های مختلف ثبت‌نام کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی بخش جوانه‌های ایرانی را نیز اضافه کرده‌ایم خاطرنشان کرد: آشنایی کودکان با جلوه‌های مختلف هنر ایرانی، تداوم و بقای آثار آیینی و سنتی را تضمین می‌کند.برنامه‌‌های هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی شامل نمایش‌های تخت حوضی (جایزه وی‍‍ژه استاد علی نصیریان)، مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)، نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکامحمد شیرازی)، مرور نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شده در سال های ۹۴ تا ۹۶، بخش نقالی و روایت های ملی (یادواره مرشد ولی الله ترابی)، نمایش های سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش های سنتی)، پنجمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی (ویژه شبیه خوانی و نقالی) و چهارمین دوره جایزه کتاب استاد جلال ستاری می‌شود.
هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از هشتم تا 15 شهریور ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می‌شود.در این دوره از جشنواره قرار است در مجموع 175 اثر در بخش خیابانی ،صحنه ای و پاتوق کودک به نمایش درآید.نمایش‌های صحنه ای نیز در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، خانه نمایش، تالار حافظ، تالار محراب و تالار هنر میزبان اجرای نمایش های آیین و سنتی خواهند بود.

۱۳۹۶/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...