نسخه چاپی

جوكار در گفتگو با نما:

برجام عاقبت خوشی نخواهد داشت/ آمریكا به دنبال معرفی ایران به عنوان ناقض برجام است

عکس خبري -برجام عاقبت خوشي نخواهد داشت/ آمريکا به دنبال معرفي ايران به عنوان ناقض برجام است

یك نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: برجام از همان ابتدا دچار مشكل بود، به طوری كه حتی كشورهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نكردند چه برسد به خود آمریكا كه عملا دست به نقض آن زده است.

محمدصالح جوکار نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما با اشاره به درخواست برخی مقامات آمریکایی برای بازدید از مراکز نظامی ایران اظهار داشت: آمریکا در مسائل منطقه ای به بن بست رسیده است و دستاوردهایش هیچ است.
وی افزود: شسکت سیاست های راهبری آمریکا باعث شده تا مسائل حقوق بشر، تروریسم و موشکی را دستاویزی برای فشار آوردن به ایران قرار دهد، آمریکا به دنبال این است تا ایران را ناقض برجام معرفی کند و برای ثابت کردن این ادعای خود به دنبال فشار آوردن بر نهادهای بین المللی است.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: آمریکا نه تنها نمی خواهد بپذیرد که ناقض برجام است و به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده است بلکه می خواهد ایران را متهم کند.
جوکار با تاکید بر اینکه هژمونی آمریکا به هم ریخته است و قدرت سابق را ندارد، افزود: استراتژی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان به شکست انجامیده است و ائتلاف عربی-عبری و غربی آنان در یمن نیز باخته است.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه ایران قدرت منطقه ای است، ادامه داد: آمریکا از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و بالا رفتن قدرت این کشور در منطقه عصبانی است و به هر وسیله ای متوسل می شود تا بر کشورمان فشار وارد کند.
وی با اشاره به تحریم هایی که بعد از برجام علیه ایران تحمیل شده است، گفت: آمریکا بنا بود بعد از اجرا شدن برجام تحریم های قبل را هم بردارد اما نهادها و افراد حقیقی را نیز تحریم کرده است که همه اینها نشان می دهد این کشور در آینده حرفی برای گفتن ندارد.
جوکار ادامه داد: برجام از همان ابتدا دچار مشکل بود، به طوری که حتی کشورهای اروپایی هم به تعهدات خود عمل نکردند چه برسد به خود آمریکا که عملا دست به نقض آن زده است، دو سال از اجرایی شدن برجام می کذرد اما هنوز با 16 بانک بزرگ اروپایی تراکنش مالی نداریم.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه شکایت های ما به کمیته مشترک نتیجه ای در برنداشته و فقط منجر به صدور بیانیه شده است، تصریح کرد: با روش هایی که آمریکا در پیش گرفته است برجام عاقبت خوب و خوشی نخواهد داشت.
وی افزود: شاید تصور غرب این بود که از برجام الگویی برای سایر مسائل ایجاد کند و در سایر موارد هم ورود کند در حالی که مذاکرات ما فقط منحصر به مسائل هسته ای بود و لاغیر، البته برخی جریانات در داخل کشور نیز برجام 2 و 3 را هم مطرح می کردند در حالی که در همین برجام هسته ای هم مانده ایم.
جوکار با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود گفتند که "آمریکا اصلا قابل اعتماد نیست"، ادامه داد: خصومت آمریکا با انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا آشکار است و نمی توان به این کشور اعتماد کرد که نتیجه اعتماد به این کشوردر روند نقض برجام از سوی آمریکا کاملا مشخص است.
وی با اشاره به اینکه اقتدار و قدرت ایران در منطقه به اثبات رسیده است، تاکید کرد: دیپلماسی انقلابی و کارآمد باید در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و ... فعال شود، امروز بدعهدی آمریکا در برجام برای همگان روشن است و ما باید اتحادی جهانی علیه این کشور راه بیندازیم.
این نماینده سابق مجلس با انتقاد از اینکه ایران از ظرفیت جنبش غیرمتعدها به خوبی بهره نبرده است، ادامه داد: همه کشورهای این جنبش بر فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تاکید کردند پس ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم و تماشاگر یکه تازی آمریکا در جهان نباشیم.
جوکار با بیان اینکه مبنای دولت دوازدهم باید استفاده از ظرفیت جنبش غیرمتعهدها و کشورهای مستقل باشد، ادامه داد: در قضیه برجام طرف غربی بازنده است، برجام این درس را به ما داد که نباید فرصت ها را پای این توافق بسوزانیم بلکه باید متکی به توانمندی های داخلی باشیم.

۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...