نسخه چاپی

فصل تازه در روابط تهران - ریاض

به گزارش نما, روزنامه قانون درباره ترمیم مناسبات ایران و عربستان به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: همین یکی دو هفته پیش بود که مقامات عربی اعلام کردند: بنابر توصیه ‌هایی از سوی ریاض، قصد دارند تا بین ایران و عربستان سعودی، میانجیگری کنند تا روزهای آرامش دوباره برگردند.
در گزیده ای از این مطلب آمده است: حالا شواهد نشان می‌دهد که توقف روابط سیاسی ایران و عربستان، در حال بهبودی است و پادشاه جوان سعودی که تا چند وقت دیگر ، به‌طوررسمی نبض امور را در دست می‌گیرد، تصمیم گرفته که مناسبات دو جانبه با تهران را ترمیم کند.

** رفتار احترام آمیز با حجاج ایرانی
طی ده روز اخیر، از عربستان خبر می رسید که حجاج ایرانی با بهترین شیوه ممکن مورد احترام ماموران دولتی عربستان قرار گرفته اند و رفتارها ، زمین تا آسمان با گذشته فرق کرده است. این خود نشانه ای از تغییر رویکرد حکومت سعودی با ایران دارد چرا که پیش از این، تهران شرط کرده بود که فقط با رعایت حقوق حجاج ایرانی، اعزام زائران را از سر می گیرد. مشخص است که رفتار محترمانه ماموران سعودی با شهروندان ایرانی در طول مراسم و مناسک حج 2017، تنها یک دلیل دارد و آن تاکید مستقیم دربار سعودی و شخص پادشاه یا ولیعهد است.

** نگاهی به گذشته ؛ دیدار ظریف و الجبیر
یک ماه پیش بود که خبر رسید، وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در ترکیه، مصافحه و دیدار داشته اند؛ دیداری که در زمانه توقف روابط دیپلماتیک رخ داد و همان اندازه که عجیب بود، به همان اندازه نوید روزهایی روشن را می داد.

** بخشنامه خاندان سعودی به روزنامه ها و رسانه ها
دو روز پیش بود که خبر رسید، خاندان سعودی در بخشنامه ای مهم به روزنامه‌ها، رسانه ها و شبکه‌های تلویزیونی «تکلیف» کرده که از نوشتن یا تهیه هر گزارشی علیه ایران، به شدت خودداری کنند.

** بازگشایی سفارت خانه ایران در هفته آینده
فرآیند تغییر روابط دو جانبه ایران و عربستان دیروز وارد مرحله ای مهم شد؛ با رسانه ای شدن خبر بازگشایی احتمالی سفارت ایران د ر ریاض از سوی روزنامه «رای الیوم» همه چیز رنگ و بوی واقعی به خود گرفته و امیدها به بهترین سطح ممکن رسیده است.

** موضع گیری ظریف درباره رویکرد عربستان
دیروز همزمان با خبر بازگشایی احتمالی سفارت ایران در عربستان، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه المیادین، حرف های مهمی را مطرح کرد.

ظریف گفت: ما همیشه دست همکاری خود را به سوی همه همسایگان مان دراز کرده ایم. اگر به گذشته باز گردیم و بخواهیم در گذشته زندگی کنیم من مطمئن هستم که ایران گلایه‌های بسیاری از همسایگان عرب خود دارد؛ ما مورد حمله یکی از همسایگان عرب خود قرار گرفتیم و دیگران نیز از این حمله حمایت کردند.

به نظر می رسد طی روزهای آینده باید شواهد عملی شدن تحولات مثبتی بین کشورمان و عربستان سعودی باشیم؛ تحولاتی که به همه کشورهای منطقه از جمله قطر مربوط است.

۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...