نسخه چاپی

اختصاصی نما:

معرفی ریشه های فرهنگی ایران اسلامی در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

عکس خبري -معرفي ريشه هاي فرهنگي ايران اسلامي در جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي

پیشكسوت عرصه هنرهای نمایشی گفت:جشنواره نمایش های آیینی و سنتی فرصت مناسبی است كه از این طریق فرهنگ ملی، میهنی و مذهبی خود را جدی بگیریم.

علی فتحعلی از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی در مصاحبه با خبرنگارنما گفت: نمایش های آیینی و سنتی شادی آور هستند و بیش از این باید به این هنر اهمیت داده شود،یقین دارم که اگر مسئولین امر بیشتر حمایت کنند استقبال مردم هم از این نمایش ها بیشتر خواهد شد ،زیرا این آیین ها و سنت ها متعلق به خاک خودمان است و هر کشوری هم برای خودش این کارهای سنتی را دارد.
کار سنتی ما هم همین تعزیه،تخت حوزی و سیاه بازی است که حمایت های جدی متولیان امر را در جهت زنده نگه داشتن این آیین ها و سنت ها در کشور را می طلبد.
هادی حوری کارگردان تئاتر در خصوص اهمیت جشنواره نمایش های آیین و سنتی به خبرنگار نما گفت:تکرار و تداوم هر جشنواره ای به طور یقین شادی آور است بدون اینکه قیاسی انجام گردد،متاسفانه در این دوره بخش بین الملل جشنواره کمرنگ بود اما از آن طرف بخش جوانه هارا داشتیم که نوید حضور پررنگ کودکان و نوجوانان را در این عرصه داد و بسیار زیبا بود.
این کارگردان تئاتر افزود: به هر حال از این منظر جشنواره نمایش های آیینی می تواند حداقل مدعی این نیز باشد که در طی این سالها تلاش کرده است تا اهداف جشنواره به ثمر بنشیند و اهداف فرهنگی آن یکی پس از دیگری در حال دسترسی است و حضور رنگارنگ گونه های مختلف نمایش از شهرستان ها برای ارائه آثار آیینی بسیار زیبا است.
حسین جمالی کارگردان تئاتر که در این جشنواره به جهت پیگری تلاش پیگیر در تولید نمایش های خلاقه و حضور در ادوار مختلف جشنواره از وی تقدیر شد در مصاحبه با خبرنگار نما اظهار داشت:آیین های هر مردمی در واقع آیینه ای برای نشان دادن جلوه ای از فرهنگ آن مردم است،از این جهت که از سراسر ایران آیین های مختلف به صورت نمایش درآن ارائه می گردد و مردم نیز می توانند با دیدن آن با گونه های مختلف فرهنگی آشنا بشوند که این خود به زنده نگه داشتن آیین ها در کشورمان کمک شایانی می کند.
جمالی اظهار داشت:به نظر من این جشنواره خیلی زنده و پویا بود و مسائلی که در آن مطرح گردیدکه به ریشه های فرهنگی مردم کشور مرتبط می شد،امیدوارم که نسبت به این جشنواره اهتمام ویژه ای از سوی متولیان فرهنگی کشور صورت گیرد.
داود فتحعلی بیگی دبیر این جشنواره گفت: در اولین دوره از برگزاری این جشنواره حدود ۱۱ نمایش از شهرستانهای مختلف حضور داشتند و از دوره دوم یک شاخه تنومند به نام تعزیه به این نهال افزوده شد.
از دوره نهم خیمه شب بازی و نقالی هم به جشنواره اضافه شد و در دوره یازدهم نیز شاهد اضافه شدن بخش قهوه خانه و بخش ویژه بودیم. در دوره دوازدهم نقل موسیقایی و بخش بین الملل به جشنواره اضافه شده است و از همین دوره بخش انتشارات نیز وارد جشنواره شد.
دبیر این جشنواره بیان داشت:این رشد کمی و کیفی که در قلمرو نمایش های آئینی و سنتی به راه افتاده است برای ما یک پیام دارد و آن پیام این است که فرهنگ ملی، میهنی و مذهبی خود را جدی بگیریم.

۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...