نسخه چاپی

دعوایی كه برق برخی شهرها را قطع خواهد كرد

طبق قرارداد، شركت توانیر در راستای تولید برق باید گاز ما را تأمین كند و تا سال 93 این شركت علاوه بر هزینه تولید برق، مبلغی را هم بابت گاز مصرفی به شركت پرداخت می‌كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مدیرعامل یک شرکت صنعتی نیروگاهی ایران با بیان اینکه اختلاف شرکت گاز و توانیر موجب شده تا تولید برق توسط نیروگاه‌های تحت پوشش این شرکت متوقف شود، گفت: احتمال قطع برق برخی از شهرها به دلیل مناقشه بین شرکت گاز و شرکت توانیر وجود دارد.

حسین موسوی در خصوص عدم تولید برق در نیروگاه تحت پوشش این شرکت گفت: این شرکت صنعتی نیروگاهی ایران که از سال 91 به صورت عملیاتی نسبت به راه‌اندازی نیروگاه‌های پراکنده و در مقیاس کوچک در نقاط مختلف کشور اقدام کرد و در اوج تحریم‌ها 44 ژنراتور را از طرق مختلف و با توجه به نوسانات نرخ ارز با نرخ‌های بالا خریداری کرد، هم‌اکنون در اختلافات توانیر با شرکت گاز به نوعی دچار مشکلاتی شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت وضعیت تولید 70 مگاوات برق برای کشور را با سرمایه گذاری 200 میلیارد تومان و اشتغالزایی 330 نفر فراهم کرده است، گفت: مناقشه بین شرکت گاز و توانیر باعث شده تا برخی از این واحدها در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

موسوی درباره مشکلات پیش آمده با شرکت ملی گاز و توانیر و امکان توقف تولید برق توسط نیروگاه‌های این شرکت تأکید کرد: طبق قرارداد، شرکت توانیر در راستای تولید برق باید گاز ما را تأمین کند و تا سال 93 این شرکت علاوه بر هزینه تولید برق، مبلغی را هم بابت گاز مصرفی به شرکت پرداخت می‌کرد.

وی افزود: طبق مصوبات هیأت دولت به دلیل اینکه تمام برق تولیدی خود را به شبکه برق توزیع می‌کنیم، محاسبه نرخ گاز هم نیروگاهی بود هم شرکت گاز نرخ هزینه گاز مصرفی با بخش خصوصی به نرخ صنعتی محاسبه می‌کرد که این موضوع محل کشمکش‌هایی بین شرکت گاز و شرکت‌های بخش خصوصی شد.

وی ادامه داد: از سال 94 قرار بر این شد که توانیر هزینه مصرفی گاز نیروگاه‌ها را به جای پرداخت به بخش خصوصی، به صورت مستقیم با شرکت گاز محاسبه کند.

موسوی افزود: آنچه که اکنون بین مناقشه شرکت گاز، توانیر و این شرکت خصوصی تبدیل شده این است که شرکت توانیر، بدهی خود را به شرکت گاز بابت گاز مصرفی نیروگاه‌های این شرکت نمی‌پردازد و شرکت گاز هم صورتحساب‌های 10 الی 12 میلیارد تومان را ارسال کرده است که براساس توافق، باید توانیر پرداخت می‌کرد.

وی اضافه کرد:‌ اما شرکت گاز با این توجیه که توانیر این مبلغ را پرداخت نمی‌کند، فشار را بر روی این شرکت صنعتی نیروگاهی وارد کرده و از سوی دیگر، شرکت توانیر نیز اعلام می‌کند این بدهی از سوی وزارت نیرو و توانیر با وزارت نفت در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر اینکه دولت و مسئولین باید از بخش خصوصی حمایت کنند، گفت: تمام وعده‌های حمایت از بخش خصوصی اینگونه بوده است که هفته گذشته تمام حساب‌های این شرکت به دلیل بخشی از بدهی به شرکت گاز بسته شده و این در حالی است که برای راه‌اندازی و تولید 30 مگاوات دیگر برای قرارداد با شرکت‌های خارجی و تعمیر دستگاه‌ها به پول نیاز داریم که در صورت ادامه این موضوع، احتمالاً ژنراتورها خاموش و نیروگاه‌ها تعطیل خواهند شد.

موسوی با اشاره به اینکه اگر مسئولین به سرعت چاره‌اندیشی نکنند، علاوه بر خاموشی و قطع برق، بخشی از شهرها و تعدادی از شاغلان این نیروگاه بیکار خواهند شد، گفت: مسدود شدن حساب‌های این شرکت در حالی صورت گرفته که سال گذشته معاون اول رئیس‌جمهور طی نامه‌ای از زنگنه وزیر نفت درخواست کرده بود تا تعیین‌تکلیف نهایی از هر اقدامی خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: شاید ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها به دلیل نبود وزیر در وزارت نیرو دلیلی بر به وجود آمدن مشکل باشد، بنابراین انتظار می‌رود دولت برای جلوگیری از تعطیلی نیروگاه‌ها، به داد بخش خصوصی برسد.

۱۳۹۶/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...