نسخه چاپی

خونی تازه در رگهای حزب موتلفه اسلامی

محمد مهدی اسلامی

اين روزها بسياري سعي بر نفي تحزب با ادعاي پيشرو بودن در خط ولايت دارند؛ حال آنكه امام خامنه اي خود از مروجين تحزب بود، اما نه تحزب غربي كه به "اصالت قدرت" مي انديشد؛ تحزب اسلامي كه اصالت را به انجام وظيفه در تدوين برنامه براي اداره كشور، ساختن كادر مورد نياز و نيز روشنگري مي داند. از اين رو در مصاحبه مطبوعاتي خويش در آستانه برگزاري نخستين كنگره حزب جمهوري اسلامي در اين خصوص متذكر گرديدند كه " البته شايد آن كساني كه در باره نفي تشكل درجامعه صحبت مي‌كنند افراد مغرضي هم نيستند چرا، كسان مغرضي در ميان آنها هستند و اصل بها دادن به اين زمزمه‌ها هم از روي غرض ناشي مي‌شود لكن بسياري از افراد هستند كه به درستي نمي‌دانند كه حزب براي چيست و چه فايده‌اي و چه ثمره‌اي را براي اجتماع و انقلاب داراست. اگر حزب بتواند فعاليت چشمگير و خوبي بكند و كنگره بتواند وظايف خودش را انجام بدهد به خودي خود اين انديشه درست يعني انديشه ضرورت حزب در ذهن ما جا خواهد افتاد و هر گونه زمزمه مخالفي خاموش خواهد شد." و افسوس كه حزب نتوانست اين خواسته موسسين خويش را برآورده سازد و اين ضرورت را نهادينه كند.
اينك اما حزب موتلفه اسلامي براي دهمين بار مجمع عمومي (كنگره) خويش را برگزار كرده است و در هر مجمع عمومي گامي به سوي نهادينه كردن اين تفكر برداشته است. دهمين مجمع عمومي نيز گامي مستحكم بود كه برخوردار از يك انسجام تشكيلاتي و شور و اميد به آينده بر اساس سند چشم انداز 1404 حزب موتلفه اسلامي بود. آنچه در اين گردهمايي كه با حضور نمايندگان اعضاي بيش از 200 شهرستان حزب برگزار گرديد، افق روشن تشكيل يك دولت و جامعه نمونه اسلامي فراروي حزب ترسيم گرديد و خط مشي سه ساله حزب بر اين مدار ترسيم شد.
به فضل الهي بايد منتظر بود تا ثمره اين تجمع بزرگ را در آزمون هاي پيش رو همچون انتخابات 1392 كه حزب موتلفه اسلامي تصميم بر حضوري متفاوت در آن دارد، مشاهده كرد.
دستاورد ديگر حزب اتكاي به راي اعضا براي تشكيل شوراي مركزي جديد بود. در اين دوره به تعبير وقت امام خامنه اي "با تشكيل شوراي مركزي جديد حزب خون جديدي خواهد يافت و حركت تازه‌اي را آغاز خواهد كرد."
در يك رقابت برادرانه و اثباتي 70 نامزد شوراي مركزي به رقابت با يكديگر پرداختند و بارها تريبون شاهد دعوت يك نامزد براي راي به ديگر نامزدها بود! در نهايت شوراي مركزي جديد حزب موتلفه اسلامي آنچنان كه انتظار مي رفت شاهد يك تغيير است؛ تغييري كه نه چندان كه برخي انگاشته بودند سبب تغيير مسير آرمانگرايانه آن شود و نه چندان كه به ثبات و بي تحركي بيانجامد و اميد كه اين تغيير موثر در حركت مستمر حزب باشد. در شوراي مركزي جديد از استاد دانشگاه 29 ساله تا مجتهد 80 ساله حضور دارد. 19 نفر با تحصيلات دكترا و فوق ليسانس و نيز 10 نفر با تحصيلات حوزوي مي باشند. از يك سو شوراي مركزي با داشتن تركيبي شامل 3 نماينده مجلس، 7 نفر از نمايندگان ادوار، 4 نفر داراي سابقه وزارت، 7 نفر مدير داراي سابقه در عرصه رسانه و ... افراد صاحب تجربه را در حلقه خويش شاهد است و از سوي ديگر حدود 20 درصد اين جمع به جوانان اختصاص يافته است. اختصاص رتبه اول با راي خيره كننده استاد عسگراولادي نشان داد كه يادگار امام و معتمد رهبري اگرچه سالهاست كه از دبيركلي كناره گرفته است اما همچنان محبوب ترين چهره در داخل حزب است و حضور سه فرزند شهيد و چندين خانواده شهيد در شورا وفاداري اعضا به آرمان شهدا را يادآور شد. افزايش حضور روحانيت به چهار نفر نيز داراي پيام است.
اينكه در روزهاي ميانه پنجاهمين سال از حزب موتلفه اسلامي، چنين تحولي را در مسير آينده آن مي توان به فال نيك گرفت. حزبي كه به تعبير شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي حزب جمهوري اسلامي ادامه آن حركت بود و پس از توقف حزب جمهوري اسلامي با مجوز امام خميني و سپس امام خامنه اي پرچم بر زمين مانده حزب جمهوري اسلامي را برافراشت. با اين وصف دور از انتظار نيست كه اعضاي حزب موتلفه اسلامي را نيز مخاطب سخنان اختتاميه امام خامنه اي در نخستين كنگره حزب جمهوري اسلامي بدانيم: "دوران سختي را گذرانده‌ايم كه طي فشارهاي مشقت باري را كه روي حزب مي‌آوردند تحمل كرديم كه شهيد مظلوم بهشتي استوار و مستحكم و شكست ناپذير شخصيت پولادين حزب جمهوري اسلامي، آن مؤمن به خدا، آن مسلمان با شخصيت در برابرآن همه مشكلات به مقاومت پرداخت. مقاومت شهيد مظلوم بهشتي بايد شيوه و سيره آينده حزب ما باشد و همان طور كه مورد رضاي خداست عمل كنيم كه او مقاومت كرد، از هيچ ملامت و ملامت‌گري نترسيم و بدانيم به آنچه مورد رضاي خداست عمل كنيم."

۱۳۹۱/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...