نسخه چاپی

شرطی جدید برای آزادی زائران ایرانی

شورشیان سوری شرط جدید خود را برای آزادی گروگان‌های ایرانی اعلام كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، گردان البراء وابسته به گروه تروريستي موسوم به ارتش آزاد سوريه كه بيش از دو ماه پيش، تعداد 48 تن از زايران ايراني را در سوريه ربوده بود، اعلام كرد كه اين گردان مهلت اعلام شده خود به ايران را در خصوص شهروندانش، براي "مدت كوتاهي" تمديد مي‌كند تا به اين ترتيب زمينه را براي مذاكره فراهم كند.

اين گردان كه متشكل از معارضان سوري است پنجشنبه گذشته در ويدئويي اعلام كرد كه بعد از پايان مهلت دو روزه‌اش، گروگان‌هاي ايراني را خواهد كشت. آنها در اين نوار ويدئويي خواهان عقب‌نشيني از ناحيه الغوطه شده بودند.

اين گروه روز گذشته با انتشار تصاوير جديدي از گروگان‌هاي ايراني بر روي اينترنت اعلام كرد كه در پاسخ به ميانجيگري برخي كشورهاي عربي، مهلت تعيين شده را به منظور مبادله گروگان‌هاي ايراني با زندانيان دربند زندان‌هاي سوريه تمديد مي‌كند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبكه الجزيره، در اين تصاوير يكي از گروگان‌هاي ايراني اعلام كرد كه همه آنها خوب هستند و ارتش آزاد سوريه رفتار خوبي با آنها دارد.

او هم‌چنين از دولت ايران خواست تا بدون اينكه زمان را از دست بدهد مجدانه براي آزادي آنها تلاش كند.

در همين حال عبدالباسط شمير، فرمانده گردان البراء در گفت‌وگو با شبكه الجزيره بيان كرد كه مهلت تعيين شده به ايران را براي مدت كوتاهي تمديد كرده است تا زمينه براي گفت‌وگو فراهم شود.

وي ادامه داد كه تمديد مهلت اعلام شده در پاسخ به درخواست ميانجيگر عرب بوده و براي مدت كوتاهي خواهد بود و بعد از آن اين گردان "اقدامات مناسب" را انجام خواهد داد.

شمير افزود كه ميانجيگران عرب خواستند تا اجراي تهديد متوقف شود تا زمينه براي گفت‌وگو و ايجاد راهي براي آزادي زندانيان در بند نظام سوريه فراهم شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاري رويترز روز گذشته اعلام كرد: نخست‌وزير قطر، متحد اصلي شورشيان سوريه از آن‌ها خواست به كشتن زائران ايراني كه حدود دو ماه قبل در نزديكي دمشق گروگان گرفته شدند، مبادرت نورزند.

اين خبرگزاري گزارش داد: شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، نخست‌وزير قطر روز يك‌شنبه در پي در خواست ايران، ‌براي آزادي گروگان‌هاي ايراني اين درخواست را مطرح كرد.

شيخ حمد به شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: ما به عنوان يك سياست كلي دولت قطر، كشتن زنداني‌ها را نمي‌پذيريم.

او افزود: ما هم‌چنين تشديد تنش بيش‌تر شرايط در سوريه را نمي‌پذيريم. ما توافق داريم كه همه طرف‌ها درخواست‌هايي دارند اما كشتن زنداني‌ها يك اصل مبنايي نيست.

شيخ حمد هم‌چنين از دولت‌هاي عربي خواست كه با توجه به بن‌بست ميان قدرت‌هاي بزرگ در شوراي امنيت سازمان ملل درباره سوريه اقدام كنند و گفت: جهان عرب در كل بايد حركت كند و بايد اقدامي روشني انجام گيرد.

او ادامه داد: شوراي امنيت مانعي حقوقي در برابر هر گونه مداخله روشن براي متوقف كردن آن چه در سوريه اتفاق مي‌افتد، است و انتخابات آمريكا نيز بر آن چه در حال حاضر رخ مي‌دهد، سايه انداخته است.

وي افزود: برخي دولت‌هاي عربي هستند كه فكر مي‌كنند اين (مداخله) ايده خوبي است در حالي كه ديگر دولت‌ها در اين رابطه خنثي هستند.

۱۳۹۱/۷/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...