نسخه چاپی

بي بي سي:

دغدغه های آقای هاشمی برای خانه نشینان

«رئیس جمهور سابق ایران كه زمانی از او به عنوان دومین مرد قدرتمند كشور یاد می شد، گفته است وضع كنونی ایران تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان كارآمد كشور است.»

بی بی سی فارسی (BBCPersian) گزارش داد: «اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور پیشین ایران، بار دیگر از وضعیت جاری در کشورش انتقاد کرده و گفته: گرچه افراطیون و باندبازان نتوانستند دلسوزان کشور اعم از مدیران کارآمد و علمای دلسوز و نیز دانشگاهیان فرهیخته را نابود کنند، اما آنان را متفرق و خانه‌نشین کردند.»

بی بی سی ادامه داد: «سیاستمداران و رهبران ایران در انتقادات خود معمولا از اشاره مستقیم به افراد خودداری می کنند اما با اشاراتی که در ادبیات سیاسی این کشور معنادار است، منظور خود را مشخص می کنند. اشاره آقای هاشمی رفسنجانی به "افراطیون و باندبازان" می تواند طیفی از سیاستمداران و مقام های این کشور را در دولت و سایر نهادهای حکومت در بر بگیرد که در سال های اخیر به گفته او خواهان دوری آقای رفسنجانی از افراد و مراکز اصلی تصمیم ساز ایران بوده اند.»



این منبع افزود: «رئیس جمهور سابق ایران که زمانی از او به عنوان دومین مرد قدرتمند کشور یاد می شد، گفته است وضع کنونی ایران تا حدود زیادی ناشی از انزوای ناخواسته نخبگان کارآمد کشور است. آقای هاشمی رفسنجانی این انتقادات را روز دوشنبه هفدهم مهر (هشتم سپتامبر) در دیدار با گروهی از دانشگاهیان مطرح کرده است. وی در دیدار اخیرش با گروهی از دانشگاهیان، بار دیگر خواهان برگزاری "انتخابات آزاد" شده و گفته که جرأت و شهامت پذیرش اشتباه و اصلاح ناکارآمدی‌ها، قدم اول اصلاح امور و برگشت به مسیر درست است.»



بی بی سی خاطرنشان کرد: «او در سال های اخیر به عنوان امام جمعه موقت در نماز جمعه تهران حاضر نشده و ریاست مجلس خبرگان را که اختیار نصب و عزل رهبر را دارد از دست داده و به گفته خودش مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام که او ریاست آن را دارد، همانند گذشته مورد توجه قرار نمی گیرد. آقای هاشمی رفسنجانی یک روز پیش از این، در گفتگو با روزنامه آرمان روابط عمومی، چاپ تهران، گفته بود که آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی تنها کسی است که در حال حاضر می‌تواند امور را به "مسیر" بازگرداند.»



رسانه دولتی انگلیس اضافه کرد: «انتقادات مکرر آقای هاشمی رفسنجانی از شرایط کشورش و گلایه او از خانه نشینی نخبگان در حالی است که او روز گذشته گفته بود که مثل گذشته از جریان و جزئیات امور در ایران آگاه نیست و جلساتی که پیش تر با رهبر ایران به صورت هفتگی برگزار می کرد، مدتی است به صورت ماهیانه برگزار می شود. آقای هاشمی رفسنجانی در توضیح روابطش با رهبر ایران گفته بود که "هر وقت هم حرفی داشته باشم، محدودیتی ندارد. تلفن می‌کنم و می‌روم با ایشان حرف‌هایم را می‌زنم. مشکلی در رابطه با هم نداریم. گاهی که عجله‌تر باشد، با تلفن حرف می‌زنیم." او گفته بود برای بازگشت امور به مسیر حاضر است "اگر [آیت الله علی خامنه ای] بخواهند در خدمت ایشان کمک کنیم."»



گفتنی است همزمان با افزایش تحرکات رسانه ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رسانه های بیگانه نیز علاقه بیشتری به پوشش اخبار مربوط به ایشان نشان داده و تحلیل و تفسیرهای خود را بر واکاوی زوایای سخنان آقای هاشمی رفسنجانی متمرکز کرده اند. انتقادهای نیش دار و متوالی ایشان از نهادهای مختلف، اصرار مجدد و مشکوک بر "لزوم برگزاری انتخابات آزاد" و بیان جملات چندپهلو و تأویل پذیر، طی روزهای اخیر به خوراک خبری بی بی سی، رادیوفردا، صدای امریکا و... تبدیل شده است؛ چیزی که علی القاعده نباید خوشایند شخصیت های دلسوز نظام و انقلاب باشد.

مناسب به نظر می رسد که آیت الله هاشمی رفسنجانی اگر دغدغه خانه نشینی نخبگان مورد علاقه خود را دارند، آنان را در جلب دوباره اعتماد مردم یاری نمایند؛ البته به این شرط که ادعای بی بی سی مبنی بر اینکه ایشان اخیرا "از جریان و جزئیات امور در ایران آگاه نیست" گزاره صحیحی نباشد!

2.jpg

3.jpg

۱۳۹۱/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...