نسخه چاپی

مخالفت دمشق با گزارش كمیته تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی

وزارت خارجه سوریه بر مخالفت خود با گزارش كمیته مشترك تحقیقات بین‌المللی درباره حملات شیمیایی تأكید كرد.

به گزارش نما به نقل از (سانا)، یکی از مسؤولان وزارت خارجه سوریه در واکنش به گزارش کمیته مشترک تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: سوریه با تمامی آن چیزی که در این گزارش آمده، مخالف است. این گزارش که روز پنجشنبه صادر شد در راستای اجرای دستورات آمریکا و کشورهای غربی جهت اعمال فشارهای بیشتر و تهدید حاکمیت سوریه است.

این مسؤول افزود: سوریه بارها و از زمان تشکیل این کمیته بر لزوم بی‌طرف بودن آن تأکید کرده و از همان آغاز به این کمیته ابلاغ کرده است که اگر گزارشاتش از قبل از سوی سازمان اطلاعات غرب تهیه شده پس بی‌تأثیر خواهد بود و فعالیت این کمیته نشان داده که این کمیته به دور از واقعیت عمل می‌کند چراکه نشان داده کشورهای غربی بر آن و روش فعالیتش سلطه دارند.

مسؤول وزارت خارجه سوریه گفت: به رغم این مسائل، سوریه با صداقت کامل با این کمیته تعامل داشته و در همکاری با این کمیته در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه اطلاعات دقیق برای نشان دادن واقعیت حملات شیمیایی از سوی تروریست‌هایی که مورد حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه و مزدورانشان در منطقه مثل عربستان، قطر، ترکیه و دیگر کشورها هستند، تردید نکرده است.

این مسؤول تأکید کرد: آنچه واقعیت فشارهای اعمال شده این کشورها بر کمیته تحقیقات و کمیته حقیقت‌یاب را نشان می‌دهد مخالفت شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی با پیش نویس قطعنامه روسیه و ایران برای اعزام کمیته‌های تحقیقات به محل وقوع حادثه خان شیخون و فرودگاه الشعیرات است.

مسؤول وزارت خارجه سوریه گفت: تحقیقات کمیته مشترک نشان داد که در انجام یک تحقیقات شفاف جدی نبوده و با بهانه‌های واهی و غیرعلمی با آزمایش نمونه‌های لازم از مواد شیمیایی مخالفت کرد تا بر حمله آمریکا به فرودگاه الشعیرات سرپوش بگذارد. این کمیته با رفتن به خان شیخون نیز مخالفت کرد.

این مسؤول گفت: سوریه به شدت با اتهامات وارده در این گزارش و گزارش قبل از آن مخالف است چراکه این گزارشات تحریف تمامی اطلاعات دقیقی است که این کمیته درباره حمله خان شیخون می‌داند. ما همچنین تکیه کردن این کمیته به اظهارات جنایتکارانی را که مرتکب حمله خان شیخون شدند محکوم می‌کنیم. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که این کمیته باید به توافقنامه منع تسلیحات شیمیایی پایبند باشد. تأسیس کمیته‌های خیالی از سوی برخی نهادهای بین‌المللی و شورای امنیت برای خدمت به اهداف غرب به اعتبار فعالیت بین‌المللی و نهاد سازمان ملل و نقش آن در چالش‌هایی که جهان ما با آن مواجه است، آسیب می‌رساند و هیچ نقشی در دفع خطر گسترش سلاح کشتار جمعی نخواهد داشت.


روسیه

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف، مدیر اداره منع گسترش تسلیحات در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: بیشتر حکم‌ها و نتیجه گیری‌ها در گزارش کمیته بین‌المللی تحقیقات درباره خان شیخون سطحی است و به آمارهای کارشناسان روسی هیچ توجهی نشده است.

وی گفت: کمیته مشترک با احتمال اینکه حادثه خان شیخون ساختگی باشد، مخالف است. هیچ گونه سند و مدرکی درباره نتایج تهیه کنندگان این گزارش که به صحبت‌های کارشناسان ناشناس استناد کرده و درباره انفجار بمب هوایی صحبت می‌کنند، وجود ندارد. این نتایج با آمارهای کارشناسان روسی در تضاد است.

این مسؤول روسی گفت: مسکو موضع مخالف خود را با تلاش‌های احتمالی از سوی واشنگتن برای تسریع گفتگوها در محافل بین‌المللی درباره این گزارش اعلام کرده است. شرکای آمریکایی ما تلاش می‌کنند تا فضای پر تنش و فشار ساختگی درباره زمان را ایجاد کنند تا مانع این شوند که کشورهای عضو این سازمان این گزارش را با جدیت بررسی کنند.

وی افزود: بعید نیست هفته آینده جلسه فوق‌العاده‌ای از سوی شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی برگزار شود.

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو درحال بررسی گزارش کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره حمله خان شیخون است اما در نگاه اول دیده می‌شود که این گزارش نظرات و ارزیابی‌های متخصصان روسی را نادیده گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ما هفته آینده به بررسی مفصل این گزارش خواهیم پرداخت و در عین حال نیز طرحی را برای برنامه‌های آتی به اعضای شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.

در گزارش کمیته مشترک تحقیقات بین‌المللی ادعا شده است که نیروهای سوریه بمبی را به شهرک خان شیخون در استان ادلب شلیک کردند که به کشته شدن ۸۷ تن منجر شد که تعدادی از آن‌ها کودک بودند.

اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که این گزارش شامل تناقض‌گویی‌های زیادی است و از شهادت افرادی استفاده شده که در صحت آن تردید وجود دارد.

وی تأکید کرد که روسیه به بررسی دقیق این گزارش خواهد پرداخت.


انگلیس

متئو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: پاسخ جدی سازمان ملل اکنون باید مجازات مسؤولان حمله خان شیخون باشد.

وی افزود: اکنون شورای امنیت باید براساس این نتایج وارد عمل شود. انگلیس درباره پیش نویس قطعنامه‌ای که تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال می‌کند با آمریکا صحبت خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود روسیه از حق وتو علیه این پیش نویس استفاده کند.

مسکو معتقد است که حمله شیمیایی احتمالا ناشی از بمبی بوده که روی زمین منفجر شده نه یک حمله هوایی.

سفیر انگلیس از روسیه خواست از مجازات عاملان حمله خان شیخون حمایت کند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز از جامعه جهانی خواست برای مسؤول دانستن نظام اسد در این حمله بسیج شوند.

وی از روسیه خواست دست از حمایت هم پیمان خود بردارد و به تهعداتش عمل کند.


آمریکا

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: شورای امنیت باید پیام واضحی را درباره عدم سهل انگاری با عاملان حملات شیمیایی برساند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: روسیه از طریق تلاش خود برای از بین بردن اعتبار گزارش جدید بار دیگر نشان داد که به جای توقف استفاده وحشیانه از سلاح شیمیایی اولویت را به نظام اسد می‌دهد.

وی افزود: اعضای جامعه جهانی باید به بی‌توجهی سوریه به قوانین و معیارهای بین‌المللی پاسخ بدهند.


فرانسه

فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: اولویت کنونی توافق مجدد در شورای امنیت درباره چگونگی برخورد با استفاده سوریه از گازهای سمی است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز تأکید کرد: گزارش کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل تأکیدی بر نقض‌های خطرناک نظام سوریه است. مجازات نکردن عاملان قابل قبول نیست. فرانسه با همکاری شرکایش در نیویورک و لاهه برای مشخص کردن بهترین راه جهت مجازات عاملان حملات شیمیایی تلاش خواهد کرد.

لودریان گفت: کمیته تحقیقات درباره حمله خان شیخون باید به فعالیت خود ادامه بدهد. این کمیته مجددا جدیت خود را در تحقیقات نشان داد.

کمیته تحقیقات مشترک دمشق را مسؤول حملات شیمیایی به سه روستا در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و داعش را به حمله شیمیایی در سال ۲۰۱۵ متهم کرده بود.

این کمیته که دمشق را به انجام حمله خان شیخون نیز متهم کرده است تأکید دارد که مطمئن است که نظام سوریه این حمله را از طریق پرتاب بمبی از هواپیما انجام داده است.

دیده بان حقوق بشر نیز روز جمعه خواهان اعمال تحریم‌هایی بر دولت سوریه شد.

این سازمان اعلام کرد: شورای امنیت باید هرچه سریع تر برای مجازات عاملان این حمله از طریق اعمال تحریم بر آن‌ها گام بردارد.

قبل از صدور گزارش کمیته تحقیقات رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که بشار اسد هیچ آینده‌ای در سوریه ندارد. دوره خاندان اسد به سر رسیده است.

این درحالی است که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه روز پنجشنبه گفته بود که دور جدید مذاکرات صلح ژنو از ۲۸ نوامبر برگزار خواهد شد.

۱۳۹۶/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...