نسخه چاپی

استاد دانشگاه شهیدبهشتی:اصرار شورای نگهبان بر نظر خود در موضوع عضو شورای شهر یزد،سیاسی است نه حقوقی

به گزارش نما - روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سید محمد هاشمی حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت:موضع شورای نگهبان درباره عضویت سپنتا نیکنام کاملا غیرقانونی است. در حقیقت این تصمیم علاوه بر اینکه برخلاف قانونی است که خود شورای نگهبان قبلا تایید کرده، با قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

اصلي‌ترين دليلي كه سبب مي‌شود اين رويكرد را بر خلاف قانون اساسي تلقي كنيم اين است كه مطابق قانون اقليت‌هاي ديني از جمله زرتشتيان، كليميان و مسيحيان در مجلس شوراي اسلامي نماينده دارند لذا روشن است كه آنها مي‌توانند در شوراهاي شهر و روستا نيز نماينده داشته باشند.
دومين استدلال براي اينكه ثابت شود شوراي نگهبان در اين خصوص بر خلاف قانون عمل مي‌كند اين است كه نمايندگان شوراها ولايت ندارند و مصداق ولايت غيرمسلم بر مسلم نمي‌شود. از طرفي آنان در حيطه قوانين مصوب كشور تصميم‌گيري و اقدام مي‌كنند.

علاوه بر اينها، در تبصره ماده ٦٤ قانون شوراها نيز بعد از اشاره به اينكه اعضا بايد به شرع و ولايت التزام داشته باشند؛ آمده است كه اقليت‌هاي ديني بايد به كتاب مقدس خود سوگند ياد كنند. همين تبصره كافي است تا روشن شود كه اقليت‌هاي ديني براساس قانون مي‌توانند عضو شوراهاي شهر و روستا باشند.

به اعتقاد بنده، رويكرد شوراي نگهبان علاوه بر اينكه خلاف قانون است، خلاف شرع، اسلام،و انصاف نيز هست. علت آنكه اين رويكرد را خلاف شرع و اسلام مي‌دانم اين است كه اسلام و قرآن اين اديان را به رسميت مي‌شناسد لذا نبايد با پيروان آنها به اين نحوه برخورد كرد. نكته قابل توجه و حائز اهميت ديگر اين است كه شوراي نگهبان بر اساس قانون اجازه ورود به اين مساله را ندارد و موضوع در حيطه وظايف و اختيارات اين نهاد نيست. اين شورا وظيفه تاييد قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي و نظارت بر انتخابات را به عهده دارد اما نظارت بر انتخابات شوراها به عهده شوراي نگهبان نيست.

به عبارتي اين نهاد برخلاف قانون در يك موضوع دخالت كرده و راي خلاف قانون صادر كرده است لذا تا زماني كه اين امر را نپذيرند هيچ راه‌حل منطقي براي حل و فصل پرونده وجود ندارد. اصرار شوراي نگهبان بر نظر خود باعث مي‌شود استنباط كنيم كه بحث اساسا سياسي است و نه حقوقي.

۱۳۹۶/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...