نسخه چاپی

حميدرضا ترقي:

مسئولیت شناسی در میان مسئولین كم رنگ شده

حميدرضا ترقي

مشكلات اقتصادی كه در كشور به وجود آمده مشكلات لاینحلی نیست كه مسئولین نتوانند آنها را حل كنند.

روزنامه شما:مقام معظم رهبری روز گذشته به استان خراسان شمالی سفر و در جمع مردم بجنورد به سخنرانی پرداختند.
یکی از محورهای اصلی سخنان معظم له تحریم ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده و بی ثباتی بازار بود.
مساله ای که به زعم ایشان با بی تدبیری مسئولین شدت گرفته و نیازمند اتحاد، همدلی، برنامه ریزی و مسئولیت شناسی مسئولین به ویژه سران قوا است.

با حمیدرضا ترقی درباره این موضوع به گفتگو پرداختیم.

مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود در جمع مردم بجنورد نکاتی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور فرمودند. از جمله به تحریم ها اشاره کردند و گفتند که ممکن است مشکلاتی به واسطه تحریم ها به وجود بیاید اما برخی بی تدبیری ها این مشکلات را افزایش دهد.
همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند در درجه اول باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمده مشکلات لاینحلی نیست که مسئولین نتوانند آنها را حل کنند.
به همین نسبت نباید موضوع تحریم ها و اثر آن ها را به صورتی غیر واقعی بزرگنمایی کرد و عمده مشکلات اقتصادی پیش آمده را به عهده تحریم ها انداخت.
البته ناگفته نماند که ممکن است علت وقوع برخی مشکلات تحریم های اقتصادی هم باشد اما به فرموده مقام معظم رهبری بی تدبیری هایی که از سوی برخی مسئولین صورت گرفته این مشکلات را افزایش داده باشد.
ملت ما قادر هستند که از این مشکلات عبور کنند همچنانکه در طی سال های گذشته این موضوع را ثابت کرده اند اما مشروط بر این که مسئولین با وحدت، یکپارچگی و هم افزایی فکری و اقدامی، در جهت حل مشکلات گام های لازم و موثر را بردارند.
به نظر می رسد تاکید مقام معظم رهبری بر این است که ما از راهکارهای درون زا و اقداماتی که جنبه تدبیری و مدیریتی در داخل دارد باید این مشکلات را حل کنیم.
اولویت این مشکلات نیز گرانی، بالارفتن بی رویه قیمت ها و موضوع اشتغال و بیکاری است که باید سرلوحه اقدامات دولت و مسئولین قرار گیرد.
مهمتر از همه اینکه مسئولان باید از اینکه مشکلات به وجود آمده را به گردن یکدیگر بیاندازند پرهیز کنند و هریک از قوای سه گانه وظیفه خود را به طور کامل و به نحو احسن انجام دهند.

به نظر شما مسئولیت شناسی و وظیفه شناسی در میان مسئولین وجود ندارد یا همدلی لازم؟
به نظر می رسد هم مسئولیت شناسی در میان مسئولین کم رنگ شده و در برخی موارد اصلا وجود ندارد و هم آن همدلی که باید در میان مسئولین وجود داشته باشد تا هم افزایی فکری به وجود بیاید در حال حاضر نیست.
از سوی دیگر تدبیرهای لازم برای حل مشکلات به کار برده نمی شود.

طی روزهای گذشته باز هم مساله طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس کلید خورده و به هیئت رئیسه مجلس رسیده است. این اقدامات را با توجه به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب چطور می بینید؟ و آیا طرح سوال از رئیس جمهور درحل مشکلات کشور موثر خواهد بود؟
اصولا طرح این سوالات مشکل را حل نخواهد کرد چراکه وقتی حل و فصل مسائل کشور از جلسات کارشناسی و تدابیر محرمانه به فضای علنی کشور منتقل می شود قطعا امکان حل آنها وجود نخواهد داشت.
در این صورت رئیس جمهور نمی تواند پاسخ جامع و کاملی به سوالات ارائه دهد چون ما نمی توانیم راه حال هایی که برای حل مشکلات خود طراحی کرده ایم در اختیار فضای عمومی و دشمنان قرار دهیم تا آنها راه های دیگری برای اعمال فشار علیه ما به کار گیرند.
این گونه اقدامات جز اینکه مسئولین را به همدیگر مشغول و فضای کشور را متشنج کند نتیجه و فایده دیگری نخواهد داشت.
بلکه راه حل ها برای حل مشکلات کشور باید در جلسات کارشناسی مطرح شده و با تدبیر همه مسئولان کشور نسبت به حل مشکلات اقدام شود.

۱۳۹۱/۷/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...