نسخه چاپی

درخواست تركیه برای دریافت سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه

وزیر دفاع تركیه اعلام كرد این كشور انتظار دارد روسیه در سال ۲۰۱۹ یك سامانه دفاعی اس-۴۰۰ را به آنكارا تحویل دهد.

به گزارش نما، «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور انتظار دارد نخستین موشک زمین به هوای S-400 روسیه را در سال 2019 دریافت کند. این نخستین باری است که ترکیه یک زمانبندی تایید شده برای توافقی که هشداری است برای متحدانش در ناتو اعلام می‌کند.

ترکیه بیش از یک سال برای خریدن این موشک‌ها با روسیه مذاکره کرد. این تصمیم برای واشنگتن، ناتو و متحدان نظامی غربی آنکارا ناخوشایند است.

جانیکلی جزئیات بیشتری را درباره این توافق به کمیته بودجه پارلمان داد و گفت خواستار تحویل دو سامانه اس-400 شده است.

این توافق متحدان ترکیه در ناتو را نگران کرده است. دلیل نگرانی ناتو این است که سامانه مذکور را نمی تواند با تجهیزات دفاعی خود ادغام کند. آنکارا اعلام کرد از آنجایی که ناتو سلاح جایگزینی با بهای مناسب به ترکیه پیشنهاد نداد این کشور مجبور شد از روسیه خرید کند.

وزیر دفاع ترکیه در این باره گفت: «زمانی که این سامانه را دریافت کنیم کشورمان از لحاظ توانایی دفاعی هوایی امن خواهد بود. این اقدام که برای رفع نیاز فوری ما انجام شد تعهد ما به توسعه سامانه دفاعی خودمان را ضعیف نمی کند».

روابط روسیه و ترکیه به دلیل حمایت از طرف‌های مختلف در جنگ سوریه به مدت چند سال تیره شده بود؛ اما در سال گذشته بهبود یافت و در حال حاضر برای مذاکرات صلح سوریه همکاری می‌کنند.

ترکیه سال‌ها برای توسعه سامانه‌ها و تجهیزات دفاعی خود تلاش کرده است و طرح‌هایی را برای سال‌های آینده از جمله بالگردهای رزمی، تانک‌ها، پهپادها و غیره آماده کرده است.

۱۳۹۶/۱۰/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...