نسخه چاپی

گزارش اختصاصی نما:

علل افزایش قیمت ارز چیست؟

عکس خبري -علل افزايش قيمت ارز چيست؟

روند افزایش دلار همزمان با تدوین بودجه 97 و در آخرین فصل سال موضوع بسیاری از رسانه ها و محافل كارشناسی است.

روند افزایش دلار همزمان با تدوین بودجه 97 و در آخرین فصل سال موضوع بسیاری از رسانه ها و محافل کارشناسی است.
در 22 شهریور ماه که قیمت دلار 3910 تومان بود رییس کل بانک مرکزی در توصیه ای به مردم سرمایه گذاری روی دلار را غیر اقتصادی می دانست. سیف در این باره گفته بود که آنچه که مسلم است هیچکس نمی تواند پیش بینی کند در سرمایه گذاری بر روی دلار بیشتر از سپرده گذاری در بانک سود ببرد و این تصور غلطی است و در بلند مدت نشان داده شده است که کسی که پول خود را به عنوان سپرده در بانک می گذارد از افزایش قیمت دلار جلوتر است و کسی که دلار را به عنوان عامل سرمایه گذاری انتخاب می کند ضرر خواهد کرد.
اما حالا با گذشت تنها 4 ماه دلار به قیمت 4690 تومان هم رسیده و این یعنی بعد از گذشت 4 ماه با توجه به توصیه های سیف دلار حدود 12 درصد رشد داشته است که این رشد بالاتر از سود سپرده های بانکی است.
یک کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: یک سیاست هایی ناخودآگاه در دل دولت ها شکل می گیرد که عموما سعی می کنند در دولت اول این نرخ ها را پایین نگه دارند و در دولت دوم به دلیل اینکه می دانند دولت سومی وجود ندارد با توجه به بحث های کارشناسی اجازه می دهند که نرخ ارز افزایش پیدا کند.
روزنامه ی دنیای اقتصاد به نقل از رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه افزایش سفرهای نوروزی و تقاضاهای فصلی و نیز کنترل دستوری ارز در روزهای گذشته را عامل افزایش ارز می داند.
سایت خبری مشرق علت افزایش قیمت ارز را در هفته گذشته عدم عرضه کافی دلار در بازار توسط بانک مرکزی عنوان می کند.
اقتصاد نیوز هم در گزارشی از بازار میدانی ارز به رفتار متناقض صرافی ها در بازار ارز می پردازد و معتقد است صرافیها در هنگام گرانی ارز دلار را می فروشند و در هنگام کاهش قیمت دلار را می خرند و عرضه را کاهش می دهند که نهایتا این رفتار به افزایش قیمت دلار منجر می شود.
حال با این شرایط دولت برای کاهش نرخ ارز چه باید بکند؟
این افزایش قیمت در ماه های آتی نیز ادامه خواهد داشت و قسمتی از اصلاح این مساله به بازار ارز برمی گردد و مهم ترین بخش به سمتی می رود که دولت شرایط سرمایه گذاری، کسب و کار را در کشور تسهیل کند و از بروز فساد جلوگیری شود.
اگر عزم جزمی که در دولت های گذشته برای تولید علم اتفاق افتاد ادامه می یافت قطعا در کسب و کار و اشتغال و تولید حرفهایی برای گفتن داشتیم و در این صورت است که درآمد مردم و سطح رفاه به سطح مطلوبی افزایش پیدا خواهد کرد و از افزایش نرخ ارز متضرر نخواهند شد و دولت ها نیز بالطبع مجبور نخواهند بود رانتی را در واردات ایجاد کنند که تولید کنندگان و واردکنندگان توسط این رانت جریمه شوند.


۱۳۹۶/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...