نسخه چاپی

عدالتیان در گفتگو با نما:

اقتصاد ما دچار یك بیماری مزمن است / قدرت خرید مردم به 30درصد كاهش یافته است

عکس خبري -اقتصاد ما دچار يک بيماري مزمن است / قدرت خريد مردم به 30درصد کاهش يافته است

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: چیزی كه در حال حاضر اتفاق می افتد این است كه تمام قشر متوسط جامعه، كسانی هستند كه دارایی آنها نسبت به ارزهای معتبر جهانی 30 درصد ارزش خود را از دست داده است و قدرت خرید این طبقه 30 درصد كاهش یافت

جمشید عدالتیان استاد دانشگاه و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با نما با اشاره به مهم ترین دلایل افزایش نرخ دلار گفت: همواره دلایل مختلفی برای افزایش نرخ ارز وجود داشته است که در تمامی دولت ها نیز وجود داشته است که متناسب با شرایط باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: از شهریور ماه که نرخ سود بانکها کاهش یافت، زمزمه هایی برای خارج کردن پولها از بانک شنیده میشد و پیش بینی شد که این پول ها به سمت سوداگری خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه پول های سرگردان در کشور بسیار مشاهده می شود، اظهار داشت: با کاهش نرخ سود بانکی، انتظار می رفت که این پول ها به سمت تولید حرکت داده شوند اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و بیشتر به سمت سرمایه های کوتاه مدت از جمله سکه، بورس و ... حرکت کرد.
وی با اشاره به اینکه درآمد مردم نسبت به افزایش دلار 30 درصد کاهش داشته است، اذعان داشت: متاسفانه صادرکنندگان ما به جای بازاریابی و کاهش هزینه ها درخواست کاهش نرخ مبادله ای را دارند در صورتی که این مورد نیز هیچ گاه نتوانسته باعث افزایش صادرات شود.
عدالتیان ادامه داد: چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد این است که تمام قشر متوسط جامعه، کسانی هستند که دارایی آنها نسبت به ارزهای معتبر جهانی 30 درصد ارزش خود را از دست داده است و قدرت خرید این طبقه 30 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر توجهی به مساله تورم ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در ایران زمانی که تورم وجود ندارد معادل آن به رکود دامن زده می شود و برای مردم این عادت به وجود آده است که هرچیزی را که خریداری می کنند از جمله ماشین، خانه و ... سال بعد گران تر از قبل باشد و به اصطلاحی جامعه ایران تورم خوار شده است.
وی بیان داشت: اگر ارزش ریال نسبت به دلار کاهش پیدا نمی کرد کشوری مانند ترکیه می توانست بازار ما را بگیرد البته این مساله ایست که در مورد بسیاری از کشورها اتفاق افتاده است.
عدالتیان عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این موضوع یک بیماری مزمن است که در اقتصاد ایران به وجود آمده است و تا زمانی که درمان نشود باز همان صدماتی را وارد می کند که در طول این سالها به وجود آورده است.

۱۳۹۶/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...