نسخه چاپی

كاظم زاده در گفتگو بانما:

ضرر و زیان‌های وارده به پروژه های عمرانی در نتیجه تأخیرات دولت/ دولت پروژه های معطل مانده عمرانی كشور را از زیان دهی خارج كند

عکس خبري -ضرر و زيان‌هاي وارده به پروژه هاي عمراني در نتيجه تأخيرات دولت/ دولت پروژه هاي معطل مانده عمراني کشور را از زيان دهي خارج کند

عضو هئیت رئیسه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: كارایی پروژه های عمرانی كشور با وضعیت اجرائی فعلی و تعللی كه در به نتیجه رسیدن به موقع آنها از جهت تخصیص اعتبارات لازم وجود دارد در حال از بین رفتن است و دولت باید راهكار و چاره ای برای خارج شدن از این وضعیت بیاندیشد.

شادمهر کاظم زاده عضو هئیت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به راکد ماندن و زیان ده شدن بسیاری از طرح های عمرانی، گفت: طرح های عمرانی درکشور طی سنوات اخیر با توجه به کاهش بودجه تخصیصی با مشکلات جدی در اجراء روبرو شده اند.
وی با بیان آسیب پذیری شدید بودجه عمرانی کشور طی سالهای اخیر، عنوان نمود: زمانی به تناسب هزینه های جاری در کشور کارهای عمرانی انجام می شد ولی امروز بودجه های تخصیصی کاهش یافته که غالبا"هم صرف هزینه های جاری و جانبی وزارتخانه ها می شود.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه زیر ساخت سال به سال کاهش می یابد،تصریح کرد: امروز اگر 8 ریال صرف امور جاری شود 2 ریال کار اجرائی انجام می شود یعنی تنها یک چهارم هزینه ها در بخش عمران صرف اجرای طرح ها و پروژه ها می شود که جای تاسف وتامل دارد.
کاظم زاده با اشاره به زیان ده شدن پروژه های نیمه تمام عمرانی کشور، اذعان نمود: هزاران میلیارد تومان هزینه صرف اجرای این پروژه ها شده است ولی چون تکمیل نشده و به بهره بردای کامل نرسیده اند و تنها بخشی از کار انجام شده و بقیه معطل مانده، ثروت و سرمایه و بودجه مملکت در آنها منجمد و راکد است بدون اینکه بهره و سودی عاید مردم شود.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اکنون اگر بخواهیم تمام پروژه های نیمه کاره عمرانی در کشور را به بهره برداری برسانیم 500هزار میلیارد اعتبار عمرانی نیاز داریم و این در حالی است که تنها مبلغ 60 هزار میلیارد تومان در بودجه 97 در لایحه دولت برای بخش عمرانی کشور در نظر گرفته شده که معمولا" نصف این مبلغ پرداخت می شود و کامل هم داده نمی شود.
وی با بیان اینکه طولانی شدن بهره برداری از پروژه های عمرانی اثر منفی بر توجیه اجرای طرح ها گذاشته است، اظهار نمود: کارایی پروژه های عمرانی با وضعیت اجرائی فعلی و تعللی که در به نتیجه رسیدن به موقع آنها وجود دارد در حال از بین رفتن است،پروژه های نیمه کاره مطلوبیت خود را با گذر زمان از دست می دهند وقتی هزینه می کنیم و پروژه ای تعریف می شود اما ده سال اجرای این پروژه طول می کشد اصلا" این پروژه ممکن است بعد ده سال کارائی ومطلوبیتی که در سال اول انتظار می رفت را نداشته باشد.
وی اذعان نمود:در شرایط فعلی اگر با همین روال پیش برویم تنها 20 سال طول می کشد همین پروژه های بر زمین مانده عمرانی را تمام کنیم آنهم اگر هیچ پروژه دیگری را تعریف نکنیم لیکن باید فکری کرد باید بخش خصوصی را به صورت جدی وارد کار کرد، دولت موظف است راهکار و چاره ای بیاندیشدتا پیش از بدتر شدن وضع پروژه های عمرانی از معطلی و رکود خارج شوند

۱۳۹۶/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...