نسخه چاپی

10 واقعیت عجیب درباره مغز كه نمی‌دانستید!

مغز انسان، دستگاهی است قدرتمند و جالب كه قادر است كار‌های خارق العاده‌ای را انجام دهد، كار‌هایی كه هیچكس حتی نمی‌تواند تصورش را كند!

به گزارش نما، مغز انسان، دستگاهی است قدرتمند و جالب که قادر است کار‌های خارق العاده‌ای را انجام دهد، کار‌هایی که هیچکس حتی نمی‌تواند تصورش را کند!

افراد کمی را می‌توان پیدا کرد که بدانند در حال حاضر چه میزان از مغزشان را درگیر کرده اند و می‌توانند این میزان را افرایش داده و یا حتی این میزان را به ۱۰۰ درصد نیز برسانند، اما چگونه، اصلا این کار امکانپذیر است؟!

در همین راستا قصد داریم تا در این مطلب ترفند‌هایی را به شما معرفی نماییم که بتوانید از ظرفیت مغزتان بیشتر استفاده کنید، پس با ما همراه باشید.

مغز چیست؟

مغز انسان مرکز دستگاه عصبی است. دستگاه عصبی مرکزی در درون حفاظی استخوانی به نام جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته و شامل مغز و نخاع می‌باشد. سیستم اعصاب مرکزی در زبان عام به دو قسمت با نام‌های مادهٔ سفید و مادهٔ خاکستری تقسیم می‌شود. مغز شامل قسمت‌های متنوعی است که هر کدام در عین ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارای کار‌ها و وظائف گوناگونی هستند.

مغز انسان شامل دو قسمت عصبی و محیطی می‌باشد. قسمت عصبی مرکز فعالیت‌های ارادی و غیرارادی می‌باشد و قسمت محیطی.

شامل رشته عصب‌هایی است که قسمت‌های مختلف بدن را به بخش عصبی متصل می‌کند* مغز انسان از دید ساختار، همانند مغز دیگر پستان‌داران است، ولی کورتکس آن در مقایسه با دیگر پستانداران دارای گسترش و پیشرفت بسیار بیشتری‌است.

جانوران بزرگی مانند نهنگ‌ها و فیل‌ها در اندازه‌گیری مطلق دارای مغزی بزرگ‌تر هستند، اما زمانی که اندازه‌گیری با استفاده از ضریب مغزی و پس از جبران اندازه و جثهٔ بدن انجام گیرد، این مغز انسان است که تقریباً دو برابر مغز دلفین پوزه‌بطری، و سه برابر مغز یک شامپانزه خواهد بود.

بخش عمده‌ای از گسترش و پیچیدگی مغز انسان مربوط به بخشی از مغز به نام قشر مغزی یا کورتکس، بویژه لوب پیشانی، که با توابع اجرایی از جمله خودلگامی یا اتوکنترل، برنامه‌ریزی، استدلال، و تفکر انتزاعی در ارتباط است، می‌باشد. بخشی از قشر مخ ویژه بینایی نیز تا میزان زیادی در انسان بزرگتر است.

قشر مغز دارای ۱۵–۳۳ بیلیون یاختهٔ عصبی یا نورون است که هر کدام با سیناپس به چندین هزار یاخته عصبی دیگر متصل است. این یاخته‌ها بوسیلهٔ رشته‌های پروتوپلاسم بلندی که آسه یا آکسون نام دارد با دیگر یاخته‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آکسون‌ها دنباله‌ای از ضربان‌های سیگنالی را که پتانسیل عمل نام دارند تا دورترین نقاط مغز یا یاخته‌های دریافت کنندهٔ ویژهٔ هدف در بدن حمل می‌کنند.

به کمک دستگاه‌های MRI پیشرفته می‌توان آکسون‌ها و چگالی آن‌ها در مغز را با دقت بالایی مشخص کرد.

ظرفیت‌های مغزی چیست؟

چگونه می‌توان از ظرفیت مغزی بیشتری استفاده کرد؟

آیا چنین صحبتی صحیح است که انسان‌های برتر از ظرفیت مغزی بیشتری استفاده می‌کنند؟

بسیاری از مردم خواهان استفاده بیشتر از ظرفیت مغزشان هستند. برخی معتقدند که نوابغ از ظرفیت مغزشان بیشتر استفاده می‌کنند. بسیار شنیده‌ام که گفته می‌شود برای موفقیت باید همه مغز خود را به کار بگیرید. واقیعت این است که مغز ما با حد اکثر ظرفیت خود به کار گرفته می‌شود. تحقیقات نشان داده است که همه قسمت‌های مغز فعال است.

اگر همه قسمت مغز فعال نبود و انسان تنها از ۱۰ درصد ظرفیت مغزش استفاده می‌کرد، آسیب مغزی قسمت‌های مختلف انسان را از کار نمی‌انداخت. به بیان دیگر یک آسیب مغزی کوچک لطمه زیادی به عملکرد انسان وارد می‌کند. در نتیجه همه قسمت‌های مغز انسان فعال است و مغز با تمام ظرفیت خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم؟

حال که می‌دانیم مغزمان فعال است پس چگونه از آن باید بهتر استفاده کنیم؟ آیا می‌شود مغزمان قوی‌تر شود؟ بله می‌شود. مغز ما قوانینی دارد که با شناخت آن می‌توانیم مغزمان را قوی‌تر کنیم. هر چه از مغزتان بیشتر استفاده کنید مغز شما قوی‌تر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین قوانین مغزمان ورزش است. می‌توانید برای آگاهی از این قانون به مقاله موجود در سایت تاثیر ورزش مراجعه کنید.

یکی دیگر از قوانین مغز سیم کشی مغز است. مغز هر انسانی از میلیون‌ها سلول عصبی به نام نورون تشکیل شده است. اگر می‌خواهید مغز قوی‌تر داشته باشید باید این سلول‌های عصبی را تقویت کنید.

هر کار جدیدی که در زندگی انجام دهید و هر کار جدیدی را که یاد بگیرید این سلول‌ها قوی‌تر خواهد شد. با انجام هرکار جدیدی در زندگی‌تان سلول‌های عصبی با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و یک مسیر عصبی ایجاد می‌شود. با تکرار آن کار این مسیر‌ها در مغزتان قوی می‌شوند.

توانایی‌های او همانند دیگران است و دیگران برتری خاصی به او ندارند. او باید این موضوع را درک می‌کرد و سعی می‌کرد از توانایی‌هایش بیشتر استفاده کند. پس قانون سیم کشی مغز را به او توضیح دادم و او متوجه شد که باید بیشتر تلاش کند. هنگامی که او فهمید یادگیری یک موضوع به تنهایی کافی نیست و تکرار و تلاش است که باعث موفقیت او می‌شود زندگی‌اش تغییر کرد.

اگر کاری را شروع می‌کنید و حس می‌کنید همانند دیگران توانایی انجام آن را ندارید به دلیل ارتباط سلول‌های عصبی با همدیگر است. در مغز شما ارتباط بین سلول‌ها به وجود آمده است، ولی این ارتباطات تقویت نشده و به حال خود رها شده است. شما نمی‌توانید خودتان را با دیگران مقایسه کنید، زیرا این مسیر‌های عصبی در هر مغزی متفاوت عمل می‌کند. ممکن است دوست شما از کودکی به درس خواندن علاقه داشته و آن‌قدر این کار را تکرار کرده که بسیار راحت‌تر از شما از پس آن بر می‌آید؛ بنابراین هیچ‌گاه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

برای تقویت مغزتان کار‌های متفاوت انجام دهید. از انجام کار‌های جدید نترسید. در هر کاری مهارت ندارید سعی کنید مهارت پیدا کنید. بدین ترتیب مغز شما تقویت میشود.

نقش باور‌ها در استفاده از مغز

گاهی اوقات ما باور‌های بسیار بدی داریم. فکر می‌کنیم توانایی ما نسبت به بقیه کمتر است و نمی‌توانیم کار‌های مورد علاقه‌مان را انجام دهیم. به راستی این گونه است؟ خیر. توانایی ما به اندازه باور‌های ماست.

اگر بپذیرید که شما نمی‌توانید پس شک نکنید. شما نمی‌توانید. باور‌های ما نقش اساسی در زندگی ما دارند. این باور‌ها توسط مغز ما تولید می‌شود و شناسایی این باور‌ها به شما کمک می‌کند تا از مغزتان بهتر استفاده کنید. گاهی اوقات انسان‌ها به‌دلیل تنبلی اشتباه‌هات خود را به توانایی‌های خود نسبت می‌دهند. آن‌ها می‌گویند ما توانایی کافی نداریم و نمی‌توانیم از پس برخی کار‌ها برآییم. بدانید مغز شما همشه قعال است و با قدرت زیادی فعالیت می‌کند در نتیجه باور‌های خود را تغییر دهید.

اگر باور شما در رابطه با مغزتان را تغییر دهید آنگاه می‌توانید از مغزتان به درستی استفاده کنید. ارتباط‌های عصبی خوبی شکل دهید و مغز خود را به کار گیرید. برای تغییر باور‌ها می‌توانید به مقاله تغییر باور‌ها در سایت مراجعه کنید. برای این منظور باور کنید که می‌توانید. کافی است مسیر عصبی مناسب ایجاد کنید.

فکر می‌کنید چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید؟ آیا این موضوع را باور دارید؟ برای شروع فقط باید شروع کنید. کار مورد نظر خود را شروع کنید و به هیچ موضوعی فکر نکنید. ممکن است در این راه مغز شما بار‌ها و بار‌ها به شما بگوید که نمی‌توانید. به این حرف‌ها توجه نکنید و به کار خود ادامه دهید. چنین حرف‌هایی طبیعی است.

مغز ما ترجیح می‌دهد تغییر نکند و انرژی کمی مصرف کند. برای همین مرتب شما حس می‌کنید که نمی‌توانید، اما باید با آن مقابله کنید. به حرف‌های ذهن خود توجه نکنید هرگاه با چنین افکاری روبه رو شدید، سعی کنید توجه خود را به یک موضوع دیگر جلب کنید. هرچه بیشتر به این اقکار فکر توجه کنید قوی‌تر می‌شود. سپس کار مورد نظر خود را تکرار کنید.

هر روز به آنجام آن بپردازید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که راحت‌تر از گذشته آن کار را انجام می‌دهید و ارتباطات مغزی شما قوی‌تر خواهد شد.

۱۰ واقعیتی که درباره مغز انسان نمی‌دانستید؟

مغز انسان و شناخت پیچیدگی‌های خاص آن همواره برای بشر جذاب بوده است. همواره انسان یک نمونه شگفت‌انگیز برای شناخت به شمار می‌رود و موارد بی‌شماری در مورد انسان ناگفته باقی مانده است. در این مطلب به ۱۰ واقعیت جالب درباره‌ی مغز انسان خواهیم پرداخت، تا شاید دید بهتری نسبت به مهمترین عضو بدن خود داشته باشید.

آیا می‌دانستید که... در مغز ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر رگ‌خونی وجود دارد

این به این معنی است که اگر تمام رگ‌های خونی مغز را در امتداد یکدیگر قرار دهیم شما می‌توانید آن را ۴ بار دور کره زمین بپیچانید یا اینکه کره ماه را با رگ‌های مغز دو نفر به زمین متصل کنید.

آیا می‌دانستید که... عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است

با استفاده از غذا‌های سالم می‌توان هوش را افزایش داد. طبق تحقیقاتی که در یک موسسه در نیویورک انجام شده، اگر شما در وعده ناهار غذایی بخورید که هیچگونه مواد نگهدارنده و یا طعم‌دهنده مصنوعی نداشته باشد، ۱۴ درصد در تست IQ امتیاز بهتری کسب خواهید کرد.

این کشف بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که عملکرد مغز به شدت به نوع تغذیه وابسته است.

آیا می‌دانستید که... بیشتر وزن مغز را آب تشکیل می‌دهد و بخش جامد مغز عمدتا از جنس چربی است

بیشتر مردم تصور می‌کنند که مغز به طور کامل جامد است، اما این افراد اشتباه می‌کنند. ۷۵ درصد مغز را آب تشکیل می‌دهد. بخش جامد مغز نیز از جنس چربی است و تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد مغز را تشکیل می‌دهد. بقیه مغز از جنس پروتئین، هیدروکربن و نمک است.

آیا می‌دانستید که... مغز شما بین ۱۰ تا ۲۳ وات برق تولید می‌کند

این قدرت برای روشنایی دو لامپ کم مصرف کافیست. بخش عمده‌ای از این قدرت تولید شده توسط مغز به منظور ارتباط عصبی مغز با دیگر اعضا استفاده می‌شود.

آیا می‌دانستید که... تردستی و یادگیری کار‌های پیچیده موجب تغییرات سریع در مغز می‌شود

تردستی و یادگیری کار‌های پیچیده جدید تاثیر بسیار مثبتی بر روی مغز انسان دارد. تردستی و حرکات پیچیده موجب رشد بخش خاصی از مغز می‌شود، بنابراین اتصالات عصبی در مغز افزایش چشمگیر می‌شود. همچنین کار‌ها و مسائل پیچیده می‌تواند موجب رشد چشمگیر مغز گردد.

مغز از آن چیزی که تصور می‌کنید انعطاف‌پذیر‌تر است و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر در همین لحظه به موضوع جدیدی فکر کردید، مطمئن باشید در مغز شما به همان میزان اتصال عصبی جدید ایجاد شده است.

آیا می‌دانستید که... یک فرد معمولی روزانه ۷۰ هزار فکر انجام می‌دهد

شما همیشه در حال فکر کردن هستید. با تغییر این تفکرات، شما می‌توانید به طور کل سیم‌کشی عصبی مغزتان را تغییر دهید.

آیا می‌دانستید که... هنگام خندیدن از ۵ بخش مغز استفاده می‌شود

خندیدن موضوع خنده‌داری نیست، این فرایند بخش‌های زیادی از مغز را درگیر می‌کند.

خندیدن برای فعالسازی مغز بسیار موثر است و مواد شیمیای تقویت‌کننده‌ای در بدن شما در هنگام خندیدن رها می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خندیدن برای چند دقیقه در هر روز موجب بهبود وضعیت روحی، افزایش احساس خوشبختی و افزایش عملکرد مغز در خلاقیت می‌شود.

آیا می‌دانستید که... مغز توانایی احساس درد را در هیچ صورتی ندارد

مغز قادر به حس کردن درد در خود نیست و تنها می‌تواند درد بخش‌های دیگر بدن را دریافت کند. در واقع هیچ دریافت کننده دردی در مغز وجود ندارد.

آیا می‌دانستید که... مغز انسان ۹.۳ سانتی متر ارتفاع دارد

مغز از آن چیزی که مردم تصور می‌کنند کوچکتر است. اندازه مغز ۱۶ در ۱۴ در ۹.۳ سانتی متر و وزن آن ۱.۳ کیلوگرم است. در همین ۱.۳ کیلوگرم ۲۰۰ میلیون سلول عصبی (نورون) وجود دارد.

۱۳۹۷/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...