اکرم یافتیان- هفته های گذشته منازعه بر سر اظهارنظر یک نماینده مجلس در زمینه پو 6 چادر و وضعیت جسمانیش بالا گرفت و در نهایت بدون توجه به این اظهارات و یا برخوردی دقیق با صاحب سخن از سوی مجلس و نهادهای ذی ربط این امر لابلای اخبار مختلف خودش را گم کرد، اما به جرأت می توان این مقوله را در زمره آغازی برای ساختارشکنی به سبکی تازه و از سوی برخی از وکیل الدوله های ملت دانست اما بررسی علمی این قضیه فارغ از نگاه سیاسی و اهداف سیاست مداران موضوعی است که ما را به سراغ آمنه ابراهیم زاده طراح مد و لباس برد و طی گغتگویی در شبکه مجازی در این باره نظرش را جویا شدیم:
شواهد تاریخی می گوید ما از ابتدای تاریخ مان چادر داشتیم:
براساس تحقیقات به عمل آمده در مورد تاریخ حجاب در میان زنان ایرانی، مورخان بر این عقیده اند در ایران باستان زمانی که زنان همراه مردانشان در کاروان ها سفر می کردند برای آنکه مورد تعرض راهزنان قرار نگیرند در کاروان ها که به طور طبیعی برای محفوظ بودن از طوفان و گرد و خاک های حاصل از آن بر روی پو 6-هایی می انداختند. این پو 6 ها سبب می شد که راهزنان تفاوت میان زن و مرد را در کاروان ها و همین طور کجاوه ها تشخیص ندهند و چون به تدریج دانستند که چنین پو 6ی می تواند سبب شود که راهزنان گمان کنند که کسی که در زیر آن پو 6 هست احتمالا مرد است که در صورت تعرض به آنان به خوبی از خود دفاع خواهد کرد صلاح را در این دیدند که این پو 6 را به طور دائم در سفرها چه بر مرد و چه بر زن در شرایطی که احساس می کردند ممکن است مورد تعرض راهزنان قرار گیرند استفاده کنند. بنابراین این در پو 6 رفتن به تدریج در میان زنان ایرانی باب شد که رفته رفته در شرایط طبیعی نیز رواج پیدا کرد و مردان که دیدند تعرض تنها در حالت های راهزنی نیست و می تواند از طریق نگاه هم در شهرها و معابر عمومی و گذرگاه ها نیز مصداق پیدا کند، از این رو آن را به تدریج متحول کردند که به صورت پو 6ی برای پوشاندن روی زنان و بعد در حالت تکامل یافته تر صورت پو 6 کامل که فراخ های زنان را می پوشاند درآمد.
پس چادر در ایران ریشه ملی دارد؟
بله، در واقع این پو 6 بدل به نوعی لباس شد که امروز در فرهنگ ایرانی بنام چادر معروف است که اصلا ریشه ای ملی دارد به طوری که ترجمه آن در دیگر زبان ها دقیقا با همین تلفظ چادر به کار می رود زیرا اگر به جز این ترجمه شود هیچ معنایی نخواهد داشت یعنی اگر چنانچه در انگلیسی به Tent به معنای چادر ترجمه شود بیشتر معنای خیمه را می دهد تا چادر به معنای عقیدتی دارد. پس از آنکه اسلام وارد ایران شد از آنجا که تأکید بر پو 6 زنان بوده و باز از آنجا که بسیاری از عقاید اسلامی را ایرانیان با عقاید قابل قبول پیشین خود درآمیختند چادر را مناسب ترین وسیله برای حجاب دانستند که امروز به طور خاص در میان زنان ایران معمول است و از همین روست که نظیر آن را این چنین که در البسه ایرانی به کار می رود و مصرف دارد در سرزمین های دیگر نمی بینیم و اگر هست در واقع تقلیدی است از نوع پو 6 که ریشه ایرانی_اسلامی دارد.
هیچ مشکل جسمی در طول تاریخ گزارش نشده است
اصولا این نوع پو 6 که البته در طراحی شباهت به شنل اروپایی دارد به دلیل بافت خاص خود و نوع طراحی و قرار گرفتن بر روی سر کمترین فشار را به گردن، کتف و شانه و سایر اعضاء تحمیل می کند، ضمن اینکه تصولا طرح این مسئله که چادر باعث اختلالات جسمی می شود مضحک و غیر منطقی است زیرا اصولا سنگین ترین پارچه چادری ممکن است وزنی معادل 500 گرم یا کمی بیش و کم داشته باشد، البته طراحی ها خود پارچه ها در سال های اخیر به گونه ای است که تلاش شده تا کمترین وزن ممکن را داشته باشد؛ یک نکته دیگر اینکه چطور ممکن است از آسیب های جسمی انداختن کیف سنگین روی شانه، پوشیدن کفش های پاشنه بلند و مانند آن چشم بپوشیم و بگوییم خب این چادر با آن سابقه طولانی که عرض شد و تاکنون در طی صدها و هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است و هیچ شاهدی برای مشکل جسمی و یا حتی روحی در اثر استفاده از آن گزارش نشده است، منجر به آسیب های جسمی نظیر گردن درد و دست درد می شود.