گفتگو نفیسه زارعی- شایعه سازی و شایعه باوری در فضای مجازی موضوعی است که نمیتوان
به سادگی از کنار آن گذشت برخی از این شایعات گاهی در حدواندازه یک شوخی هستند و
گاهی حتی ابعاد امنیتی پیدا میکند، در هفته گذشته انتشار متن توئیتی در فضای
مجازی به همراه چند استوری اینستاگرامی حاشیه ساز شد، این تصاویر و توئیت از
نامزدی برخی از دختران با شهدا داشت، این موضوع دستمایه رسانه های بیگانه قرار
گرفت اما خیلی زود مینو اصلانی؛ رئیس بسیج جامعه زنان پاسخ این مسئله را داد و
رسانه های وابسته به غرب نیز این موضع وی را منتشر نمودند، صحت یا عدم صحت این
داستان باعث شد تا هرکس به فراخور دید خود دست به اقدامی بزند اما چرایی ایجاد
چنین فضایی در دنیای مجازی موضوعی است که ما را به سراغ زهرا نعت اللهی کارشناس
امور تربیتی خانواده و جوانان برد و با او در این زمینه گفتگو کردیم:
به عقیده شما اتفاقی که چند وقت قبل در فضای مجازی رخ داد ناشی
از چیست؟
برای پاسخ به این سؤال در ابتدا باید به این مهم اشاره کرد که
ممکن است این موضوع برای تقدس زدایی توسط قشری خاص از مقام شهید و علاقه جوانان
به شهدا اتفاق افتاده باشد اما اگر ای فرض را منتفی بدانیم باید اینطور به تحلیل
این قضایا بپردازیم که متأسفانه در میان قشری از بچه های مذهبی به دلیل عدم درک
درست در خصوص موضوع توسل، فهمی ناقص و ناصحیح پیدا شده است، گرایش به عرفان های
کاذب نمونه عینی این مسائل است در زمینه حادثه پیش آمده نیز باید بگویم اصل توسل و
ارتباط معنوی با شهدا برای قشری که جاهلانه اقدام به انتشار تصاویر خود در قالب
نامزدی با شهدا کردهاند مورد درک نادرست قرار گرفته است.
این نبود درک درست ناشی از چیست؟
ببینید اولین موضوعی که اینجا باید مطرح کرد این است که به
واسطه اینکه دختران ما از عاطفه بیشتری در قیاس با پسرا برخوردارند و به واسطه
لطافت روح بیشتر در معرض آسیب های روحی قرار دارند و طعمه عرفانهای کاذب، مفاهیم
معنوی دروغ و بدعت ها میشوند استفاده ابزاری از دختران و زنان جوان در این مسیر
تازگی ندارد اما در خصوص مورد اخیر باید گفت توسل به شهدا و مقام آنها از گذشته
های دور تاکنون سابقه داشته است، باورداشت دستگیری شهید و توسل به این عزیزان و
نگاه معنوی آنان بر زندگی موضوعی است که دستمایه ایجاد یک موج ضدفرهنگی شده است و
باعث شده تا خواسته و ناخواسته جبهه ای منفی بر علیه بسیج، دختران متدین و توسل و
شهادت ایجاد شود، این عدم درک درست را البته باید در این دانست که وقتی خلأیی در
آموزش و انتقال مفاهیم معنوی ایجاد میشود عده ای فرصت طلب و سودجو از این خلأ
استفاده میکنند و با برنامه ریزی و صرف هزینه و امروز استفاده از فضای مجازی
آنچه را که باب میل خودشان است به جامعه هدف تزریق میکنند.
درخصوص موضوع مدنظر گفتگو، چه خلأئی باعث ایجاد این مسئله
شد و چگونه میتوان از گسترش آن و در نتیجه سوءاستفاده دشمن جلوگیری کرد؟
در موضوع اخیر برقراری ارتباط روحی در
فقدان معنویت حقیقی خلأیی است که باید به آن اشاره کرد، اما از یک سو در نیات خالص
جوانان ما نمیتوان شک کرد منتهی باید تعالیم معنوی به شکل صحیح و از طریق
کارشناسان مذهبی به درستی به ایشان منتقل شود، به عبارت بهتر خلأ معنوی عامل برخی
از کجروی هاست و میتوان این خلأ را به بهترین شکل ممکن جبران نمود؛ به طور مثال
اگر شما یک عصر پنجشنبه در تهران سری به مقبره شهدا بزنید سیل جوانان اعم از دختر
و پسر را میبینید که برای زیارت مزار شهدا میآیند این اصل توسل و ارتباط معنوی
با شهدا از سوی جوانان که با ظواهر مختلف و بر اساس باور قلبیشان در این مکانها
حضور بهم میرسانند قابل احترام است و میبایست در همین فضاها فرهنگسازی و آموزش
مناسب نیز صورت پذیرد آن وقت است که میتوانیم شاهد رشد معنویت حقیقی با عنایت
شهیدان و شکست طرح های بدلی و دروغین باشیم.