نسخه چاپی

همكاری 5 كشور با اسرائیل برای حمله به سودان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه جنگنده های صهیونیستی برای حمله به سودان از 5 كشور عبور كرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با روزنامه های الرأی کویت و الوطن قطر به تشریح دیدگاه های ایران در مورد مسایل مختلف منطقه‌ای و بین المللی پرداخت.

وی در این گفت‌وگو با رد اتهامات و ادعاهای مطرح شده در مورد جاسوسی ایران از کویت و سایر کشورهای خلیج فارس گفت که این امر مردود است، ما چرا باید نیاز به جاسوسی داشته باشیم و از چه چیزی باید جاسوسی کنیم؟ ما اگر به دنبال دخالت و جاسوسی بودیم، در هنگامی که صدام به کویت حمله کرد، این کشور در ضعیف‌ترین حالت خود بود، وارد عمل می‌شدیم.

صالحی با تاکید بر نام همیشگی خلیج فارس ابراز داشت: زمانی که شما به نقشه زمان هیرودوت نگاه می‌کنید می‌بینید که نام خلیج‌فارس در آن ذکر شده حتی در کتاب‌های تحصیلی کشورهای منطقه نیز نام خلیج‌فارس را می‌بینیم. اگر به روش‌های تحصیل دهه 50 نیز نگاه کنید می‌بینید که اصطلاح به کار گرفته شده در آن زمان نیز اصطلاح خلیج ‌فارس بوده است.

صالحی ادعا در خصوص بستن تنگه هرمز از سوی ایران را رد کرد و افزود: تنگه هرمز متعلق به تمامی کشورهایی است که مشرف بر آن هستند و برخی اظهارات در مورد بستن آن غیر رسمی است، از سوی دیگر روابط تهران با امارات در بهترین وضعیت خود قرار دارد و موضوع جزایر سه گانه نیز می تواند از طریق مذاکرات حل شود، چرا که سوء تفاهمی در این زمینه پیش آمده است.

وی بهترین راهکار حل بحران در سوریه را گفت‌وگوهای داخلی سوری دانست و اتهامات مطرح شده در مورد اعزام مبارزان از ایران به سوریه را رد کرد و گفت: آیا این عاقلانه است که ارتش سوریه که نیم میلیون مبارز دارد، به چند تک تیرانداز ایرانی نیاز داشته باشد؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که 48 ایرانی گروگان‌ گرفته شده در سوریه در این کشور به چه کاری مشغول بودند، بیان کرد: آن‌ها تنها زائر بودند و ویدئوی منتشر شده از این افراد نشان می دهد که آن‌ها زائر بوده و لباس‌های عادی به تن داشتند. هر ساله میلیون‌ها ایرانی به عراق، عربستان و سوریه سفر می‌کنند.

صالحی در پاسخ به این سوال که در رابطه با گروگان‌های فعلی ایرانی آیا ربایندگان درخواست مشخصی داشته‌اند؟ بیان کرد: بله آن‌ها درخواست‌هایی داشتند که نمی‌توانم در مورد آن‌ها صحبت کنم ولی برادران‌مان [ ترکیه و قطر] در پاسخگویی به برخی از این درخواست‌ها به ما کمک می‌کنند.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد آنچه تناقض موضعگیری ایران در قبال تحولات بحرین و سوریه خوانده شد، گفت: در رابطه با مساله سوریه، مواضع ما همان مواضعی است که در رابطه با بحرین اعلام کردیم. این مواضع می‌گویند که ملت‌های بحرین و سوریه باید به خواسته‌هایشان برسند و دولت‌ها باید به خواسته‌های ملت‌ها پاسخ دهند. ما خواهان برچیده شدن دولت بحرین یا برکناری آن نشدیم و پادشاه بحرین این مساله را می‌داند.

صالحی تاکید کرد: موضع رسمی ما این است که ملت و دولت بحرین باید بنشینند و راه‌حلی بیابند. ما به حاکمیت و استقلال بحرین احترام می‌گذاریم و نوع حکومت در بحرین به ما ارتباطی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان شایعات مطرح شده در مورد دست داشتن ایران در برنامه ریزی ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا را نوعی ایران هراسی برای تخریب وجهه ایران دانست و در عین حال ادعاهای موجود در مورد دخالت ایران در یمن را نیز رد کرده و گفت: اگر ایران از حوثی ها حمایت کند، نیز این حمایت معنوی است، ما نمی توانیم به یمن دسترسی داشته باشیم، اما دیگران حتی با خودرو به این کشور دسترسی دارند.

صالحی با تاکید بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: ما به بمب هسته‌ای نیاز نداریم، ما الان فن آوری هسته ای را در تمامی زمینه ها در اختیار داریم. وی گفت: مقام معظم رهبری فتوای منع استفاده از بمب اتم یا هر سلاح کشتار جمعی را صادر کرده است.

وی ارسال پهپاد اطلاعاتی از سوی حزب الله لبنان به سرزمین های اشغالی را حق این حزب دانست تا بداند که اسرائیل برای خودش چه چیزهایی آماده کرده است، صالحی همچنین اسرائیل را اولین برنده ترور وسام الحسن در لبنان دانست و تاکید کرد که این الحسن بود که شبکه های جاسوسی اسرائیل در لبنان را منهدم کرد.

صالحی در مورد تهدیدات اسرائیل علیه ایران نیز گفت: اگر اسرائیل برای حمله به ایران آماده بود، این هیاهوها را به راه نمی انداخت و از مدت ها پیش به ایران حمله می کرد، وی تاکید کرد که جنگنده‌های اسرائیلی قبل از اینکه سودان را هدف حمله قرار دهد، از 5 کشور عبور کرده‌اند که نمی خواهد به نام آنها اشاره کند.

۱۳۹۱/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...