نسخه چاپی

گفت‌وگوي خواندني افكارنيوز با عماد افروغ:

باید با دولت اینگونه برخورد كرد/ از چی بترسم؟!

من بدون اینكه موضع بگیرم، حسب آنچیزی كه در ذهنم بود و پیشتر ها گفتم دارد اتفاق می افتد و بنابراین لجاجتی ندارم كه بگویم.

به گزارش نمابه نقل ازافکارنیوز، عماد افروغ از جمله افرادی است که در کنار محمد خوش‌چهره، دانش جعفری و غیره خیلی زودتر از بقیه حرف از انحراف است، انحراف از اصولی که شعارش داده شد اما با روی کار آمدن به آن عمل نشد. عماد افروغ آن زمان نماینده مجلس هفتم بود و خوش چهره هم در همان مجلس روی صندلی می‌نشست. یکی فرهنگی و دیگر اقتصادی.

انتقادات این دو به دولت که بالا گرفت، سیل تهمت‌ها نیز به سمت آنان سرازیر شد، یکی را گفتند که وزارت اقتزاد در نمایشگاه مطبوعاتصاد می‌خواسته، ندادند و حالا اینگونه حرف می‌زند، یکی را گفتند، وزارت فرهنگ می‌خواسته ندادند و حالا اینگونه... !!

هر چه که بود امروز، روز محقق شدن آینده بینی افروغ و خوش‌چهره است. عماد افروغ با حضورش در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات به غرفه"افکارنیوز" آمد. حضور افروغ در نمایشگاه دقایقی پس از بدرقه محمد نوری‌زاده از نمایشگاه بود که با شعار"مرگ بر ضد ولایت فقیه" انجام شد. سوالاتمان را از همین‌جا شروع کردیم:

افکارنیوز: امروز که آمدید اینجا نترسیدید که علیه‌تان شعار"مرگ برضد ولایت فقیه" بدهند؟
عماد افروغ: نه، از چی بترسم؟! اگر می‌گفتند یک دایره می گرفتم براشون، می زدم که یک رقصی هم همراهشون باشد.

افکار نیوز: رفتاری که با نوری‌زاد شد را دیدید؟ خبر دارید که چه اتفاقی افتاد...
عماد افروغ: کار بدی کرده‌اند.

افکار نیوز: این رفتارهای چگونه قابل تحلیل است؟
عماد افروغ: ما باید یاد بگیریم که احساسات خودمان را در قالب های صحیح بروز بدهیم. فحش دادن و کتک زدن قالب های صحیحی برای بروز احساسات ولو پاک نیست. قالب های زیادی است. بهترین قالب نقد فکر است. حتی تخریب شخصیت هم نیست، چون نتیجه عکس می دهد. مظلوم نمایی می کند. باید یاد بگیریم. به نظر من باید سعی کرد که این را آموخت. وظیفه روشنفکران و علمای ما این است که به جوانان شیوه های تضارب افکار را بیاموزند. عرض کردم نتیجه عکس می دهد. فکر نکنید که اگر برخورد خشن کردیم و یا هتاکی کردیم به نتیجه می رسیم. نه، عالم یک عالم خاص و قاعده مندی است.عالم با این برخوردهای عکس العملی که شکل نگرفته و تنظیم نشده است و اصلا تکوین عالم بر این اساس نیست. تکوین آن یک وضع خاصی دارد. به آن تکوین و قواعد تکوینی باید توجه خاصی کرد؛ یعنی ما فکر نکنیم که هر چیزی که به فکرمان رسید و به عملمان آمد الزاما در عالم هم جواب می دهد. نه عالم قاعده خاص خود را دارد و متناسب قاعده عالم باید پیش رفت. به هر حال به نظر من یکی از قواعد این است که ما به گفت و گو بنشینیم و نقد فکر بکنیم، از رسانه ها و قالب های مختلف استفاده کنیم؛ بنابراین قالب بروز احساسات بایستی یک قالب مقبولی باشد.

افکارنیوز: پایان دولت را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
عماد افروغ: من بدون اینکه موضع بگیرم، حسب آنچیزی که در ذهنم بود و پیشتر ها گفتم دارد اتفاق می افتد و بنابراین لجاجتی ندارم که بگویم. یعنی یک بحث شخص نیست آنچیزی که قبلا گفتم دارد اتفاق می افتد و نیازی به موضع گیری مجدد من نیست.

افکارنیوز: این روزها چه کار می کنید؟
عماد افروغ: قبل از اینکه ترم تحصیلی شروع شود مشغول مطالعات و تنظیم آثار خودم بودم. این ترم بحث تدریس را بر دوش ما گذاشتند و ما را یک مقداری از آن فضای مطلوب خودم دور کردند ولی مشغول تدریس در دانشگاه تهران هستم و دو روز در هفته وقتم به تدریس می گذرد.

افکار نیوز: فکر می کنید بهترین شیوه برخورد با دولت چه می تواند باشد در این چند ماه؟
عماد افروغ: بهترین شکل برخورد یکی همان نقد منصفانه و نقد فکر و نقد الگوی حاکم بر سیاست ها و رفتارهاست و نقد سیاست ها، رفتارها، بدور از تخریب و تخطئه کردن یک شخصیتی این را می توانم به همه توصیه کنم و به خودم هم که سکوت را توصیه کرده ام.

افکارنیوز : نمی خواهید برگردید به عالم سیاست؟
عماد افروغ: فعلا نه.

۱۳۹۱/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...