نسخه چاپی

توصیه مهم پناهیان به مداحان

یكی از وعاظ و كارشناس مسائل دینی گفت: شهادت سیدالشهداء(ع)، سیاسی است و مداحی را نمی‌شود از سیاست جدا كرد اما مداحان باید مباحث كلان سیاسی را مطرح و از پرداختن به جزییات پرهیز كنند.

به گزارش نما، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در گفت وگو با مهر برگزاری مراسم عزاداری را یکی از عوامل افزایش محبت به ائمه (ع) برشمرد و افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش معنویت در جامعه می‌شود تفکر و افزایش معلومات مردم نسبت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: اگر در هیئت‌های مذهبی و مراسم‌هایی که در ایام محرم و همچنین مناسبات مختلفی که در طول سال برگزار می‌شود، سخنرانی‌های خوبی برای مردم ارائه شود و در اثر ارائه این مباحث مردم به اندیشیدن و تفکر وادار شوند احساسات مردم افزایش خواهد یافت.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فکر در کنار ذکر دو بال مهمی است که موجب ارتقاء معنویت در جامعه می‌شود که باید به دو عامل مهم توجه داشت.

وی در خصوص نغمه‌های مداحی و اینکه برخی از مادحان ازسبک‌های نامطلوب در مداحی خود استفاده می‌کنند اظهار داشت: بخش موسیقیایی مداحی کار دشواری است که در این خصوص جا دارد مرکزی همانند شورای موسیقی که در صدا و سیما و همچنین وزارت ارشاد وجود دارد با حضور اهل فن تاسیس شود.

پناهیان عنوان کرد: این مرکز باید توسط خود مداحان اداره و تصمیم گیری شود و حاکمیت نیز باید مقدمات و بستر راه اندازی آن را فراهم کنند تا در این مرکز نغمه‌های زیبا با هم اندیشی مراکز موسیقیایی که در کشور وجود دارد به جامعه مداحی کشور عرضه شود.

وی تاکید کرد: راه اندازی مکانی برای ساماندهی موسیقی مداحی، امری ضروری است که در این راستا جامعه مداحی می‌تواند در راه اندازی آن پیشگاه و پیشقدم شود تا مشکلاتی که امروز در برخی از فضاهای مداحی کشور در زمینه موسیقی وجود دارد برطرف شود.

این کارشناس مسائل دینی همچنین ابراز داشت: درکشور باید همایش‌های مختلفی به منظور تکریم و تجلیل از مداحان و ذاکران برحسته کشور برگزار شود تا مداحان خود را باور و آسیب‌هایی که در این عرصه وجود دارد برطرف شود.

وی مداحی را کاری سیاسی خواند و افزود: البته مداحان نباید به جزئیات مسائل سیاسی روز که افراد جامعه در این زمینه دارای سلایق متفاوتی هستند ورود کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: شهادت سیدالشهداء(ع) و واقعه عاشورا، سیاسی است و مداحی را نمی‌شود از سیاست جدا کرد اما مداحان باید مباحث کلان سیاسی را مطرح و از پرداختن به جزئیات پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: نمی‌شود مداحی را از ولایتمداری جدا کرد که اگر این جدایی صورت گیرد به نحوی در حادثه عاشورا تحریف شده است.

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: مداحان باید در مراسمات عزاداری در بیان مسائل سیاسی روز، نکاتی را رعایت کنند تا اینگونه وانمود نشود که بیان این مسائل سلیقه‌ای است.

۱۳۹۱/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...