نسخه چاپی

وقتی اوباما مدیون ایران می‌شود

شلیك دو فروند جنگنده سوخوی 25 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت یك فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریكا بر فراز خلیج فارس، به مهمترین خبر روزهای اخیر در منطقه تبدیل شده است.

به گزارش نما به نقل از ايران آباد، در حالي که بسياري از رسانه‌‌ها اين برخورد نظامي را از بعد امنيتي آن مورد توجه قرار داده‌اند، اما اين درگيري مختصر را مي‌توان از ابعاد ديگري هم مورد کنکاش و بررسي قرار داد.

بر اساس بيانيه صادر شده توسط وزارت دفاع آمريکا، جنگنده‌هاي ايران ساعت چهار بامداد به وقت محلي اقدام به شليک به سمت پريديتور آمريکايي در فاصله 30 کيلومتري مرزهاي ساحلي ايران کرده‌اند. اگر بپذيريم که اين شليک در چنين فاصله‌اي صورت گرفته – که با توجه به اظهارات احمد وحيدي اقدام به شليک در آسمان ايران صورت گرفته- جمهوري اسلامي ايران از هم اکنون حريم خاصي را براي خود در آسمان خليج فارس تعيين کرده که ورود به آن مي‌تواند باعث اقدام شود.

با توجه به ساعت حادثه، نيروهاي مسلح ايران به خصوص پدافند کشور نشان داد از آمادگي لازم براي پوشش هوايي برخوردار است. درگيري در ساعت چهار صبح نشان داد که در هر ساعتي از شبانه روز امکان درگيري وجود دارد.

نکته بعد را بايد در نوع جنگنده درگير ديد. همه مي‌دانند که سوخو 25 يک جنگنده پشتيباني زميني است و قابليت درگيري هوايي – در حالت عادي – را ندارد. با توجه به شليک سوخو 25 به سمت پريديتور آمريکايي بايد بر اين نکته تاکيد کرد که اين جنگنده به چنين قابليتي رسيده است، هر چند اين دو جنگنده تنها به شليک با مسلسل اقدام کردند.

مساله بعدي به اراده شليک باز مي‌گردد. در بسياري از کشورها در صورت ورود هواپيماهاي بيگانه به خصوص آمريکايي به سادگي از آن مي‌گذرند، اما شليک نيروي هوايي سپاه به سمت اين بدون سرنشين نشان داد که در صورت بروز هر گونه ماجراجويي اراده درگيري در ايران وجود دارد.


اما آخرين نکته که شايد مهمترين آن هم باشد، مساله فرصتي است که جمهوري اسلامي ايران به باراک اوباما براي انتخاب دوباره داد. در حالي که شليک جنگنده‌هاي ايراني به سمت بدون سرنشين آمريکايي يک هفته پيش از شروع انتخابات آمريکا بوده و مقامات آمريکايي نيز از اين مساله اطلاع داشته‌اند؛ عدم اطلاع رساني آنها در اين مورد، به وحشت از تاثيرگذاري آن بر نتايج انتخابات آمريکا باز مي‌گردد.


در واقع ايران با مخفي نگاه داشتن اين درگيري، به اوباما فرصت داد تا بار ديگر به عنوان رئيس جمهور آمريکا انتخاب شود. حال بايد ديد او در طول چهار سالي که مستاجر کاخ سفيد است، چگونه اين محبت ايران را جبران خواهد کرد و از زير دين مقامات تهران بيرون خواهد آمد.

۱۳۹۱/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...