نسخه چاپی

اولين سفر مسئولان ارشد آمريكا به ميانمار

تلاش اوباما برای جلوگیری از نفوذ ایران در میانمار

عکس خبري -تلاش اوباما براي جلوگيري از نفوذ ايران در ميانمار

كاخ سفید روز جمعه اعلام كرد اوباما در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ، به جنوب شرق آسیا سفر خواهد كرد و به كشورهای تایلند ، میانمار و كامبوج می رود.

به گزارش نمابه نقل از محدوده، کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد اوباما در اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ، به جنوب شرق آسیا سفر خواهد کرد و به کشورهای تایلند ، میانمار و کامبوج می رود.
اوباما با سفر به تایلند قصد دارد در نشست کشورهای شرق آسیا حضور پیدا کند و با رهبران این کشورها در کامبوج دیدار کند.
این سفر در فاصله دو هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی اوباما صورت خواهد گرفت و این درحالی است که هیچ یک از روسای جمهور آمریکا به میانمار و کامبوج سفر نکرده اند.
بر همین اساس سفر هیئت پارلمانی مجلس شورای اسلامی در اواسط آبان ماه جاری برای بازدید از مناطق آشوب زده میانمار بنا بر دلایل نامعلومی به تعویق افتاد.

آنطور که نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفته، «متأسفانه مسئولان وزارت امور خارجه مقدمات انجام این سفر را آماده نکرده‌اند.»

هیئت پارلمانی ایران قرار بود که با سفر میانمارآخرین وضعیت مسلمانان این کشور را بررسی کنند. 4 درصد از جمعیت 60 میلیون نفری میانمار را مسلمان تشکیل می دهند اما بودائیان که در این کشور اکثریت هستند با مسلمانان درگیری قومی و مذهبی دارند به طوری که با حمله به منازل و مساجد مسلمانان، این اماکن را به آتش می کشند.

در هفته های اخیر این درگیری ها شدت گرفته است و تاکنون صدها تن از مسلمانان در جریان حملات بودائیان به شهرها و روستاهای مسلمان نشین کشته و هزاران نفر زخمی شده اند. استان راخین یکی از مهمترین استان هایی لست که بیشترین تعداد مسلمانان را در خود جای داده است.

پیشتر رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفته بود که در صورت فراهم شدن زمینه های لازم، علی اکبر صالحی وزیر خارجه به میانمار سفر خواهد کرد.
مهمانپرست در حاشیه نمایشگاه مطبوعات نیز گفته بود در حاشیه اجلاس نم در ملاقات با وزیر خارجه کشورمان در این خصوص صحبت شد و درست است که ما در میانمار سفارت نداریم ولی همه مسائل مربوط به میانمار در سفارت ما در تایلند پیگیری می شود و سفیر ما در تایلند سفیر ما در میانمار هم هست و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی سفارت در میانمار در آینده نزدیک هستیم.

در همین رابطه هربرت ویکلی تحلیل گر آمریکایی موسسه سی آی اس پی در وب سایت شخصی خود نوشته است که، حضور اوباما در میانمار، تایلند و کامبوج از سه جهت قابل بررسی است.
ابتدا آمریکا می خواهد از نفوذ ایران در این سه کشور به بهانه رسیدگی به وضعیت مسلمانان میانمار جلوگیری کند.
دوم این که ایالات متحده برنامه های ویژه ای را به منظور کنترل این نزاع های قومی و عقیدتی در برنامه خود قرار داده و می خواهد با آرام کردن مسئله کشتار مسلمانان در میانمار ، آن را به نفع خود مصادره کند.
سوم این که برنامه های مدنظر لابی های صهیونیستی برای موج جدید دامن زدن به اختلافات عقیدتی را به دست مجریان این طرح در میانمار بسپارد.
بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی معتقدند صهیونیست ها در پشت این افراطی گری ها و قتل عام های میانمار قرار دارند و آمریکا نیز سعی می کند با نزدیک شدن به سران میانمار آتش این فتنه را شعله ور تر کند.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...