نسخه چاپی

مخالفت لاریجانی با پیشنهاد دولت

رئیس مجلس در جلسه علنی امروز خانه ملت پس از استماع تذكرات مكرر نمایندگان درباره قابل طرح نبودن پیشنهاد دولت مبنی بر سلب دو فوریت طرح اصلاح ماده ۸۴ برنامه پنجم، اعلام كرد كه ایراد نمایندگان وارد است و پیشنهاد قابل طرح نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، در جریان بررسی طرح دو فوریتی اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران دولت پیشنهاد سلب دو فوریت را طبق ماده162 آئین نامه داخلی مجلس تقدیم هیئت رئیسه کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: طبق ماده 162 باید قبل از ورود به شور در ماده واحده طرح یا لایحه‌ای دولت پیشنهاد خود را ارائه می‌داد اما در بخش دوم این ماده مطرح شده که پیش از بررسی مواد طرح‌ها و یا لوایح، دولت یا 15 نفر از نمایندگان می‌توانند پیشنهاد سلب فوریت را ارائه دهند که به نظر می‌رسد با توجه به این بخش از آئین نامه پیشنهاد دولت را می‌توانیم مطرح کنیم.

پس از این سخنان لاریجانی نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره پیشنهاد قوه مجریه، اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم تصمیم گرفته شد اساسنامه صندوق توسعه ملی مطرح و تصویب شود که در آنجا موضوعات و مسائل زیادی صورت گرفت.

وی افزود: پس از تصویب این اساسنامه هم اکنون هیئت عامل صندوق توسعه ملی 14 ماه است که شروع به کار کرده و در این 14 ماه گذشته از اجرای اساسنامه این صندوق با مشکلات زیادی مواجه شدیم، از این رو دولت می‌خواهد مجلس اجازه دهد پیشنهاد کامل و جامعی مطرح شود و به صحن علنی بیاید.

نماینده دولت ادامه داد: اجازه دهید یک بار برای همیشه اساسنامه صندوق توسعه ملی اصلاح شود و پیشنهاد می‌دهیم دو فوریتی طرح مذکور سلب شده و به کمیسیون بازگردد.

پس از سخنان نماینده دولت تعدادی از وکلای ملت در تذکراتی نسبت به ارائه این پیشنهاد انتقاد کردند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در تذکری آئین نامه‌ای و در اخطاری قانونی، اظهار داشت: انتظار نداشتیم دولت بیاید طرح‌های مجلس را وتو کند.

وی افزود: دولت می‌توانست قبل از ورود به شور، پیشنهاد سلب دو فوریت را ارائه دهد اما هم اکنون وارد شور شدیم و نمی‌تواند پیشنهاد دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر قاضی پور گفت: در بخش دوم ماده 162 آمده پیش از بررسی مواد طرح و لایحه، دولت می‌تواند پیشنهاد سلب دو فوریت دهد.

قاضی‌پور به وی پاسخ داد: برداشت شما در این زمینه درست نبوده اما حالا می‌خواهید با دولت تبانی کنید، مسئله دیگری است.

قاضی‌پور همچنین گفت: باید مشخص شود پول‌های صندوق توسعه ملی را به کجا واریز کردند تا ملت ایران بدانند بر سر پول‌های ایران چه آمده است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام موسی غضنفر‌آبادی نماینده مردم بم در خانه ملت نیز در تذکری نسبت به سخنان قاضی پور انتقاد کرد و با استناد به بند 7 ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس گفت: اینکه آقای قاضی‌پور می‌گوید چه بلایی بر سر پول‌ها آمده، این گونه صحبت کردن درست و مناسب نیست.

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس آخرین نماینده‌ای بود که درباره این پیشنهاد به بیان تذکری آئین نامه‌ای پرداخت و تصریح کرد: شور در ماده واحده هم اکنون حتما آغاز شده است.

وی افزود: اگر ماده واحده را از طرح‌ها و لوایحی که مواد مختلف دارند، منفک نکنید، اعتبارت ماده 162 آئین نامه داخلی مجلس عبث می‌شود.

توکلی ادامه داد: کلیات طرح اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم در مجلس بحث و تصویب شده و وارد جزئیات شده‌ایم و اصلا ذکر خاص ماده واحده اگر هر زمانی چنین پیشنهادی دهند، در اینجا عبث می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با قبول کردن تذکر احمد توکلی گفت: دولت پیشنهاد سلب دو فوریت را قبل از ورود جزئیات ارائه داد اما درست است ما هم اکنون وارد شور شدیم و نمی‌توانیم پیشنهاد دولت را طرح کنیم. ایراد آقای توکلی وارد است بنابراین بررسی پیشنهاد دولت قابل طرح نیست.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...