نسخه چاپی

طارق الهاشمی: تنها مانده‌ام

معاون اول فراری رئیس‌جمهور عراق كه به لطف دوحه، ریاض و آنكارا از اجرای حكم اعدامش گریخته، از عدم حمایت كافی دولت‌های عربی از خود ابراز نارضایتی كرد.

به گزارش "نما" ، فارس به نقل از پایگاه خبری «الجزیرة» نوشت: «طارق الهاشمی» معاون اول فراری رئیس جمهور عراق گفت در حال بازنگری گسترده در «مرحله ناموفق سیاسی» هستم.

هاشمی که با سایت الجزیره گفت وگو می‌کرد، راهکار خروج عراق از شرایط فعلی را کنار گذاشتن «نوری المالکی» نخست‌وزیر و توافق بر پیمانی ملی قلمداد کرد که به زعم وی چشم انداز ملی جدیدی را پیش روی عراقیان قرار می‌دهد.

وی فعالیت‌های خود در عرصه سیاسی را از منطق « همواره آنچه انجام می‌دهیم باور قلبی ما نیست» توجیه کرد و ادعا کرد، مجبور به پذیرفتن پست خود بوده در شرایطی که «انتخاب های سختی پیش رو بوده است».

وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه امور در عراق به غیر از آنچه تاکنون رسیده ختم شود.

هاشمی در مورد اتفاقات اخیر نیز از نبود حمایت عربی از خود ابراز تأسف کرد و گفت او «رها شده تا به تنهایی با تقدیر خود روبرو شود» با وجود اینکه « همه می‌دانند چرا هاشمی چنین تاوانی را می پردازد، زیرا من مردی عرب دوست و وفادار به کشور خود هستم، به همین دلیل در معادله سیاسی جایی ندارم.»

وی ادعا کرد که اگر مالکی کمترین چیزی از این می‌دانست که هاشمی از حمایت عربی برخوردار خواهد شد، هیچ‌گاه این پرونده و مسئله را پیگیری نمی‌کرد.

هاشمی که دیگر از حمایت آمریکایی‌ها ناامید شده، مدعی شد که در زمان حضورش در روند سیاسی عراق، به پیگیری نشانه‌هایی از وجود رابطه‌ایی ضمنی از سال 2004 میان ایران و آمریکا برای بیشتر کردن نفوذ ایران در عراق پی برده است.

وی افزود در سال 2005 مخالف ایده حکومت فدرال بوده است اما اکنون از موافقان این دیدگاه است: « به اعتقاد من تنها راه نجات کشور و مردم از ظلم و فساد مالکی، و رهایی از بند نیروهای مسلح در بغداد،حکومت فدرالی است و به این ترتیب بودجه استان های مختلف، آنگونه که امروز به دست حکومت مالکی غارت میشود،به یغما نخواهد رفت.»

این در حالی است که دولت کنونی عراق نیز یک دولت فدرال است.

معاون فراری رئیس جمهور عراق، درباره حل بحران فعلی عراق بار دیگر گفت: «راه حل اولیه برای حل بحران فعلی کنار گذاشتن مالکی است زیرا او خود دلیل اصلی آشفتگی است و نه راه حل آن».

به زعم هاشمی، پس از آن باید بر ایجاد پیمانی ملی،که تمام گروه های حقیقی عراق را بدون تبعیض قومی یا حمایت از گروه خاصی نمایندگی کند، توافق شود.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...