نسخه چاپی

تخصیص اعتبار مناسب برای امنیت غذایی

عکس خبري -تخصيص اعتبار مناسب براي امنيت غذايي

مسئوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت: یكی از عوامل مهم در پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر واگیر تغذیه مناسب است كه با رعایت آن می‌توان هزینه چشمگیر درمان را به طور قابل ملاحظه‌ای كاهش داد.

به گزارش نما به نقل از فارس ،عسکری فغان‌پور   بسیج تغذیه از 14 تا 30 دی ماه بوده که شعار امسال دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در هفته بسیج تغذیه، تغذیه سالم با جایگزین‌های غذایی است.

وی تغذیه سالم را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌‏ترین مولفه‌های دست‏یابی به سلامت جسم و روان و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه برشمرد و افزود: هدف اصلی بسیج تغدیه امسال، کاهش مصرف قند، شکر و نمک و ترویج افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات وشیر و لبنیات در جامعه است.

مسؤول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه طبق توصیه سازمان جهانی بهـداشت، حداکثر میـزان مصـرف روزانه نمک در افـراد سالم 5 گرم (به اندازه یک قاشق مرباخـوری) است، تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، پرفشاری خون ، پوکی استخوان و... باید خیلی کمتر از 5 گرم نمک در روز مصرف کنند.

فغان‌پور با اشاره به اینکه عمده مشکلات جوامع پیشرفته و جامعه ما، نه بیماری‏های واگیر و عفونی بلکه بیماری‏های غیرواگیر بوده که معمولاً عادات غذایی نامناسب در ایجاد بیماری های غیر واگیر نقش مهمی دارد ایشان همچنین خاطرنشان کرد: انسان برای داشتن زندگی سالم نیازمند غذای سالم می باشد و یکی از مولفه‌های اصلی دستیابی به امنیت غذایی، به تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی بستگی دارد و هر گونه اختلال در پروسه تولید و نگهداری این بخش تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: بحث بسیج آموزش تغذیه به مدت 10 سال در کشور ما اجرا می‌شود ولی بدون تعامل و همکاری دیگر ارگانها و ادارات مرتبط موفقیت لازم و کافی حاصل نخواهد شد.

وی تخصیص بودجه مناسب برای ارتقا و بهبود وضعیت تغذیه جامعه را امری ضروری
برشمرد و افزود: بعنوان مثال طرح ارائه یک وعده غذای گرم به روستا مهدها در پنج روز هفته برای آموزش کودکان و تغییر الگوی مصرف مواد غذایی را که با کمک بهزیستی اجرا می‌شد بعلت عدم اختصاص اعتبار در زمان مناسب اجرای آن را با مشکلات جدی روبه رو کرد.

مسؤول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یکی از عوامل مهم در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر تغذیه مناسب است که با رعایت آن می‌توان هزینه چشمگیر درمان را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد لذا ضروری است متولیان امر اقدامات اساسی در حوزه پیشگیری داشته باشند.

۱۳۹۸/۱۰/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...