نسخه چاپی

رونق و جهش تولید با ورود نقدینگی به بازار سرمایه

عکس خبري -رونق و جهش توليد با ورود نقدينگي به بازار سرمايه

ورود نقدینگی مردم به بازار سرمایه، آثار مخرب ورود نقدینگی به سایر بازار‌ها را ندارد بلكه می‌تواند با برنامه ریزی صحیح و تدبیر زیرساخت‌های مناسب، به رونق تولید هم كمك كند.

به گزارش نما ،آقای حامد سِتاک   ، درباره گسیل مردم به سمت بازار سرمایه، این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نقدینگی مردم یا باید به سمت بازار سرمایه و یا بازار‌های دیگر روانه شود.

این کارشناس بورس گفت: باید سطح دانش مالی جامعه و کسانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند همگام و به تناسب ورود افراد جامعه تقویت شود.

وی آماده بودن زیرساخت‌های بازار سرمایه برای ورود این حجم از سرمایه و نقدینگی را مهم دانست و افزود: سیستم معاملات، هنوز هم قواره ورود نقدینگی آحاد جامعه به بازار سرمایه نیست و باید تقویت شود.

آقای ستاک بر تقویت دانش مالی سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای و افرادی که برای نخستین بار وارد بازار سرمایه می‌شوند، تاکید کرد و گفت: اگر دانش و یا زمان کافی برای ورود مستقیم به بازار سرمایه را ندارند باید به صورت غیر مستقیم و از طریق کمک گرفتن از کارشناسان و سرمایه گذاری در سبد صندوق‌هایی که آن‌ها در بازار سرمایه دارند، اقدام کنند.

وی اضافه کرد: اینکه مردم تصور کنند که بازار سرمایه همیشه دارای سود است و یک سود ثابتی را به آنان می‌دهد، این ماهیت بازار سرمایه نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نوسان دارد و این جزو ذات این بازار است و متقاضیان باید این را بپذیرند که بازار سرمایه بازاری نیست که با چشمان بسته بتوان در آن وارد شد.

ستاک افزود: بازار سرمایه با توجه به ریسک بالای آن، دارای سود بالاتری نیز هست، اما الزامی برای سود بالا وجود ندارد.

وی گفت: مردم برای اینکه از این اتفاقات در امان باشند، این اقدامات می‌تواند کمکشان باشد، یکی اینکه دید سرمایه گذاری خود را بلند مدت کنند و به این فکر نباشند که امروز وارد بازار سرمایه بشوند و با کسب سود، خارج شوند بلکه باید به صورت بلند مدت به بازار سرمایه نگاه کنند.

ستاک تنوع در خرید سهام را از نکات دیگر برای آحاد مردم در بازار سرمایه بیان کرد و افزود: اگر دانش و زمان کافی ندارند به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند تا بتوانند هم از منافع این بازار استفاده کنند و هم ریسک خود را به سطح پایین برسانند.

این کارشناس بورس، ورود حجم زیادی از مردم به بازار سرمایه و اینکه این اتفاق، یک حباب در بازار سرمایه باشد، رد کرد و گفت: ممکن است تک سهم‌هایی در این بازار دچار حباب شده باشند، اما اینکه کل بازار سرمایه گرفتار حباب باشد، اینگونه نیست.

وی گفت: اگر تدابیر لازم و مناسب، اتخاذ شود، این فرصتی که برای ورود نقدینگی جامع اتفاق افتاده است، باعث خواهد شد که این منابع به رونق تولید و جهش تولید از طریق منابعی که به سمت بازار سرمایه می‌آید، کمک کند.

ستاک افزود: این یک پیش شرط دارد و آن این است که تدابیر لازم اندیشیده و زیرساخت‌ها کاملا هم سطح این نقدینگی مجهز شود و شرکت‌ها نیز این آموزش را ببینند که این نقدینگی فقط رشد قیمت را نداشته باشد بلکه به سمت رونق تولید روانه شود.

کارشناس بازار سرمایه درباره ورود شرکت شستا به بورس نیز گفت: ورود شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه با توجه به هدایت نقدینگی که از سوی جامعه به سمت بازار سرمایه گسیل می‌شود، اتفاق بسیار خوبی است.

آقای سِـتاک افزود: شرکت‌های بزرگی مثل شستا با ورود خود به بازار سرمایه، می‌توانند خیل بسیار زیادی از سهامداران را وارد بازار سرمایه کنند.

وی اضافه کرد: این عرضه‌های اولیه باعث می‌شود که آحاد جامعه بتوانند از شرایط خوب بازار سرمایه بهرمند شوند.

آقای ستاک با بیان اینکه بازار سرمایه به علت شفافیتی که دارد بازار شیشه‌ای نام گرفته است گفت: هر شرکتی که وارد بازار سرمایه می‌شود، تمام صورت‌های مالی آن و رفتار و عملکردش به لحاظ مالی، در منظر دید سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این اتفاق خیلی اتفاق خوبی است و شرکتی با این حجم وقتی وارد بازار سرمایه می‌شود می‌تواند همراه با خود اتفاق بسیار خوبی در آینده برای بازار سرمایه داشته باشد افزود: نخستین مزیت آن این است که آحاد جامعه از منافع بازار سرمایه و منافع سهامداری یک شرکت بزرگ و ملی بهره مند می‌شوند و ما می‌توانیم به سمت بازار سرمایه با گام‌های بلندتری حرکت کنیم.

آقای ستاک تسهیل خصوصی سازی را از دیگر فواید ورود شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه بیان کرد و گفت:

سود شرکت‌های تولیدی که زیرمجموعه شرکت‌های بزرگ هستند به سمت مردم یا سهامداران روانه می‌شود و سرمایه‌های مردم از بازار‌های غیر مولد به سمت بازار مولد مثل بورس که می‌تواند با افزایش سرمایه به تولید کمک کند، گسیل خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما

۱۳۹۹/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...