نسخه چاپی

اخرین اخبار از اجرای طرح ترافیك ۹۹

عکس خبري -اخرين اخبار از اجراي طرح ترافيک ??

تردد در محدوده «طرح ترافیك» به یكی از موضوعات مهم برای پایتخت نشینان تبدیل شده است؛ به طوری كه بسیاری از شهروندان، حوزه حمل و نقل پایتخت را با طرح ترافیك آن می شناسند؛ طرحی كه هر ساله بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با تغییراتی همراه است و سوالات بسیاری برای شهروندان ایجاد می كند.

به گزارش نما و به نقل از ایرنا، طرح ترافیک در پایتخت از شهریور ماه سال ۱۳۵۸ تا به امروز در بیست مرحله اجرا شد؛ طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران تصویب می شود و عوارض آن بصورت لایحه از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و پس از بررسی اعضا مورد تصویب قرار می گیرد.

طی سال های اخیر شهرداری تهران به منظور کنترل ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی هوا، سیاست‌های خود را در قالب طرح ترافیک اجرا کرده است؛ در سال گذشته نیز با حذف محدوده طرح زوج و فرد؛ محدوده طرح کاهش (کاهش آلودگی هوا) به طرح ترافیک پایتخت اضافه شد.

بر اساس روال طرح ترافیک هر ساله در ماه‌های پایانی سال از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب و از ۱۵ فروردین ماه سال بعد اجرایی می شود؛ این طرح تلاش دارد تا ترافیک شهر تهران را کنترل و از میزان آلایندگی هوا به سبب تردد خودرو ها و عوامل متحرک بکاهد.


تصویب طرح ترافیک ۹۹
اعضای شورای اسلامی شهر تهران لایحه «تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی سال ۹۹ شهر تهران» تصویب کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یکصد و نود و پنجمین جلسه خود، کلیات لایحه «تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی در سال ۹۹» را با ۱۶ رای تصویب کردند.

بر این اساس، نرخ پایه به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که نسبت به نرخ سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشت.
«عمار سعیدیان فر» مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح ترافیک سال ۹۹ گفت به جز تغییرات قیمتی و اجرایی از لحاظ ماهیتی و محدوده‌ای هیچ تفاوتی با طرح ترافیک سال ۹۸ نخواهد داشت.
وی بیان کرد: معاینه فنی در سال جاری ۲۵ درصد تخفیف داشت که در سال ۹۹ به ۳۰ درصد می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول، از نظر قیمت هم برای افرادی که معاینه فنی دارند ۲۱ درصد و برای افرادی که معاینه فنی برتر دارند ۱۳، ۵ درصد افزایش داشته است.


رزرو محدوده‌های تردد
سعیدیان فر تأکید کرد: شهروندان برای تردد در محدوده ترافیک باید تردد خود را قبل از ورود به محدوده رزرو کرده و تا ساعت ۶ صبح آن روز هم می‌توانند رزرو خود را کنسل کنند.

وی ادامه داد اگر هم کار واجبی پیش آمد و به محدوده وارد شدند باید تا ۱۲ شب همان روز ترددشان را در سامانه رزرو کنند در غیر این صورت مشمول تخفیف نخواهند شد.

سعیدیان فر گفت: ما سیستم رزروها را قبل از شروع هفته یعنی روز چهارشنبه باز می‌کنیم تا شهروندان کار رزرو خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: تردد در محدوده آلودگی هوا نیز همان عدد ۲۰ روز تردد رایگان است و برای تردد بیشتر از ۲۰ روز باید هزینه پرداخت شود.

قوانین تردد برای ساکنان محدوده طرح
سعیدیان فر با اشاره به اینکه قوانین ساکنین محدوده طرح ترافیک مشابه همان قوانین سال ۹۸ است بیان کرد: ساکنین محدوده می‌توانند قبل از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح یک ورود و بعد از ساعت ۱۷ یک خروج رایگان داشته باشند و بین این ساعات هم برای آن‌ها نصف قیمت است.

وی عنوان کرد: همچنین کسانی که در این محدوده مستاجرند نیز می‌توانند اجازه تمدید را به اداره دفتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران ارائه کنند و مالکان نیز اگر عواض نوسازی خودرو را پرداخت کنند به صورت اتومات برای آن‌ها تمدید خواهد شد.

پنجشنبه ها طرح اجرا نمی شود

سعیدیان فر درخصوص وضعیت ترافیکی روزهای پنجشنبه در سال ۹۹ عنوان کرد: ما در سال جدید همچون سال ۹۸ پنجشنبه‌ها طرح ترافیک نداریم و فقط محدوده کنترل آلودگی هوا را داریم که از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ ظهر اعمال می‌شود.

وی افزود: برای شهروندانی هم که روز پنجشنبه وارد محدوده شوند فقط یک روز از ۲۰ روز تردد رایگان آن‌ها کاسته خواهد شد.
اما اجرای طرح ترافیک سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا با تاخیر روبرو است؛ این طرح که قرار بود روز ۱۶ فروردین ماه امسال با تصویب ستاد کرونای استان تهران به ۲۳ فرودین ماه موکول شد؛ این طرح برای یک روز اجرا شد و با تصویب ستاد کرونا تا اطلاع ثانوی لغو خواهد ماند.


ضرر شهرداری از اجرا نشدن طرح ترافیک

سعیدیان فر همچنین درباره ضرر و زیان شهرداری از اجرا نشدن طرح ترافیک به خبرنگاران گفته است که سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان از طرح ترافیک طی ۲۰۰ روزکاری یعنی روزی در حدود یک و نیم میلیارد تومان درآمد داریم که در هزینه‌های شهرداری تهران در صورت تامین نشدن هیچ نگرانی نداریم.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح ترافیک خبرنگاری گفت: با توجه به دورکار شدن تعدادی از اصحاب رسانه امکان تهیه معرفی نامه از سوی رسانه‌هایشان وجود نداشت به همین دلیل مهلت ثبت نام را از ۲۰ فروردین به ۳۱ فروردین موکول کردیم.

وی ‌ادامه داد: برای بررسی طرح‌های جدید حداقل به یکماه زمان نیاز داریم و تا زمانی که طرح‌های جدید به خبرنگاران داده نشده است طرح ترافیک سال ۹۸ آنان اعتبار دارد.

سعیدیان فر تاکید کرد: سهمیه امسال طرح ترافیک خبرنگاران بین ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ طرح است.

۱۳۹۹/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...