نسخه چاپی

حضور قدرتمند در فضا؛ ورود قدرتمند به اقتصاد و امنیت

پیام هایی كه ماهواره نور به جهانیان مخابره كرد

عکس خبري - پيام هايي که ماهواره نور به جهانيان مخابره کرد

این روز ها رویداد مهم پرتاب ماهواره به فضا در صدر اخبار سیاسی و امنیتی جهان نشست و بار دیگر ایران را به كانون یكی از رخدادهای مهم سیاسی- امنیتی مبدل ساخت.

خبر مهم هفته پیش فضای اخبار سیاسی منطقه‌ای و جهانی را که ناشی از ویروس کرونا به سردی گراییده بود، شکست و رویداد مهم پرتاب ماهواره به فضا در صدر اخبار سیاسی و امنیتی جهان نشست و بار دیگر ایران را به کانون یکی از رخدادهای مهم سیاسی- امنیتی مبدل ساخت. ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت؛ اما تبعات این رویداد مهم و راهبردی همچنان ادامه دارد.
1- این ماهواره با نمونه‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد و آن این‌که پیشران آن ترکیبی از سوخت مایع و جامد است. در دهه فجر سال 98 بود که سپاه با رونمایی از پیشران فضایی سوخت جامد "سلمان" که دارای نازل متحرک بود، از توان عملیاتی سپاه برای هدایت بهتر و کارآمدتر پیشران‌های فضایی در محیط خارج از جو خبر داد. این پیشران به خاطر اینکه امکان تغییر و اصلاح مسیر را در خارج از جو دارد، دارای اهمیت مضاعف است. بدنه غیرفلزی و سبک طراحی‌شده برای این ماهواره‌بر افزایش قابلیت‌ها و موفقیت‌آمیز بودن این دستاورد، دارای نقش بوده است. 2- پرتاب ماهواره نور به معنای آن است که توان و قابلیت سپاه در عرصه اطلاعاتی و سایبری برای کشور تولید مزیت راهبردی نماید. هنوز همه ابعاد و کارکردهای این ماهواره‌بر منطق تحفظ‌های نظامی آشکار نشده است، اما اجمالاً باید گفت، در پی ساخت این ماهواره و گام نهادن در این مسیر، هدایت تسلیحات هوشمند کشور و دقت آن‌ها به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، رصد تصویری با دید مرئی و رصد راداری سطح زمین را تسهیل می‌نماید، مخابرات امن و رله ارتباطات را بین بخش‌های زمینی و هوایی و سیستم فرماندهی و کنترل ایجاد می‌نماید و نهایتاً توان بازدارندگی دفاعی، اقتصادی و صنعتی کشور را ارتقا خواهد داد.
این اقدام موقعیت راهبردی ایران را در بین کشورهای قدرتمند دنیا تثبیت خواهد کرد. دست‌یابی به چنین فنّاوری و قرار گرفتن در فضا ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و از بسیاری از مسائل مهم و متنوع کشور در حوزه‌های نظامی و غیر آن گره‌گشایی می‌کند. نکته مهم در اینجا آن است که بروز چنین توانمندی در عرصه طراحی، ساخت و پرتاب در دوران تحریم، برای همه ناظران دارای پیام خاص و متناسب است. این رخداد استراتژیک درحالی‌که قدرت‌های جهانی از انتقال فناوری آن به نزدیک‌ترین شرکای خود امتناع می­ورزند، نماد خودباوری و اعتمادبه‌نفس استعداد ایرانی به حساب می‌آید.
بصیرت

۱۳۹۹/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...