نسخه چاپی

خطر تشدید مالاریا و گرسنگی در آفریقا با شیوع كرونا

عکس خبري -خطر تشديد مالاريا و گرسنگي در آفريقا با شيوع کرونا

افزایش ۴۰ درصدی موارد ابتلا به كووید-۱۹ در آفریقا طی هفته گذشته نگرانی‌ها را نسبت به تشدید بحران گرسنگی و شیوع مالاریا و تبدیل شدن این قاره به مركز ثانویه شیوع كروناویروس برانگیخته است.

به گزارش نما ،موارد تایید شده‌ی ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقا با جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری از ۲۵ هزار نفر فراتر رفته و موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیده است.


طبق اعلام مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا، ده‌ها کشور آفریقایی ظرفیت بسیار بسیار محدودی برای انجام تست‌های کرونا داشته و عدم تست‌گیری می‌تواند منجر به خطرات بزرگ‌تری شود.


براساس برآورد سازمان ملل، کروناویروس جدید می‌تواند جان بیش از ۳۰۰ هزار نفر را در آفریقا گرفته و منجر به گرفتار شدن ده‌ها میلیون نفر از مردم این قاره در فقر شود.


به گفته مقامات، رهبران کشورهای آفریقایی هنوز می‌توانند با انجام تست‌های کرونای بیشتر و ردیابی دقیق‌ترِ مبتلایان، از سناریوهای بدتر جلوگیری کنند. اکثر کشورهای آفریقایی طی اقدامات شدید مقابله‌ای با شیوع کروناویروس مرزهای خود را بسته، مدارس را تعطیل و از برگزاری تجمع‌ها جلوگیری کرده‌اند.


اما پزشکان و امدادگران می‌گویند این اقدامات شدید مانع از دسترسی بسیاری از مردم به مواد غذایی، آب و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود، چرا که برای بسیاری از آفریقایی‌ها، درآمدشان از طریق مشاغل خدماتی ملزم به تعاملات اجتماعی کسب می‌شود.


دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد این هفته اعلام کرد حدود ۱۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان که بیشتر در آفریقا و خاورمیانه هستند، در آستانه گرسنگی قرار گرفته‌اند.


ناامنی غذایی ناشی از همه‌گیری کروناویروس ممکن است در پایان سال تقریباً این تعداد را دو برابر کند.


به گفته این سازمان، کمبود مواد غذایی در یمن، سوریه، کنگو، سودان جنوبی و نیجریه در شدیدترین حالت خود است و احتمال مرگ و میر ناشی از گرسنگی رو به افزایش است.


به گفته برخی مقامات آفریقایی، تلاش برای یافتن آب تمیز همچنین مانع از مبارزه با کووید-۱۹ می‌شود، چرا که بسیاری از مردم کشورهای آفریقایی در خانه‌های خود به آب دسترسی ندارند اما مجبور به خانه‌نشینی شده‌اند.


همچنین تلاش کادر درمانی آفریقا برای مقابله با شیوع کروناویروس منجر به بی‌توجهی به دیگر بیماری‌ها و کاهش اقدامات مقابله‌ای با شیوع مالاریا شده است. این موضوع نگرانی‌ها را نسبت به افزایش شمار قربانیانِ سایر بیماری‌ها به ویژه مالاریا برانگیخته است.


۹۴ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از مالاریا مربوط به جنوب صحرای آفریقا بوده و قربانیان معمولاً کمتر از پنج سال سن دارند. در صورتی که خدمات پیشگیری مانند توزیع پشه‌بندها در طول همه‌گیری کروناویروس کاهش یابد، ‌شمار تلفات مالاریا در سال جاری می‌تواند دو برابر شود.


بنا بر گزارش واشینگتن پست،  تقریباً دو سوم فرودگاه‌های قاره آفریقا بسته بوده و داروهای نجات دهنده مردم در انبارها باقی مانده‌اند. پیدا کردن پرواز برای رساندن آن‌ها به آفریقا کار دشواری است.

ایسنا

۱۳۹۹/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...