نسخه چاپی

نبود شفافیت مسبب اصلی بروز مشكلات است

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت:اگر تمام فرایندها شفاف باشد و خود افكار عمومی بتواند رصد كند، می‌توان جلوی مشكلات را گرفت و مردم را پای كار آورد.


به گزارش نما، محمدعلی الفت پور تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دستور دولت در مواجه با عاملان جوجه کشی گفت: از بین بردن جوجه‌های یک روزه و مسائلی نظایر آن نشان دهنده فقدان یک سازوکار منسجم در حوزه‌های اجرایی کشور است.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: این طبیعی است که وقتی کشور در حوزه اجرایی برنامه نداشته باشد، هرروز بایک مساله جدیدی مواجه می‌شود؛ به طوری که یک روز با کمبود خرما، یک روز سیب، یک روز گندم و سایر محصولات کشاورزی مواجه هستیم و انگار مدیریتی در این حوزه وجود ندارد، بلکه صرفا به فکر اداره کردن هستند تا دوره‌شان زودتر به اتمام برسد.

الفت پور افزود: به بیانی دیگر انگار خود دولت هم خسته شده ؛ زیرا اینها همه نشانه های خستگی دولت از وضعیت موجود است، وگرنه اینکه این حجم جوجه قرار است از بین برود این موضوعی بوده که قابل رصد، قابل شناسایی و برنامه ریزی است؛ اما چرا از همان ابتدا دولت به این موضوع ورود نکرده است؟

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یک مساله برنامه نداشتن در این بحران هاست و یک مساله هم غرق شدن در این موضوع است برای مثال هنوز هم که هنوزه دولت پس از چند روز راهکاری برای این موضوع ارائه نکرده است؛ حال یک فیلمی پخش می‌شود و دولت می‌گوید که آری این اتفاق هم افتاده است خب چرا برایش برنامه موجود نیست؟ چرا قبل از اینکه آقای رئیس جمهور به وزارت اطلاعات بگوید خودش سازوکاری برای آن در نظر نگرفته بود؟

​او با اشاره به دستور دولت به وزارت اطلاعات برای پیگیری این موضوع بیان کرد: خود رئیس جمهور شخصا باید پاسخگوی این باشد که چرا وزیر جهاد و کشاورزی اش با این همه فاصله رای اعتماد گرفت؛ زیرا این دیر آمدن وزیر کشاورزی حتما موثر در این مساله بوده و اینکه رئیس جمهور از وزارت اطلاعات خواسته است مقصر را پیدا کند امری عجیب است، زیرا او خود باید پاسخگوی این موضوع باشد که چرا وزیر جهاد و کشاورزی با این تاخیر معرفی شد؟

الفت‌پور خاطر نشان کرد: الان هم می‌بینید که برنامه ای برای این موضوع وجود ندارد و هرکس برای خودش به صورت جسته و گریخته اقداماتی را انجام می‌دهد مثلا برخی ها می‌گویند که اینها را بدهیم به خانواده های نیازمند و این یعنی اینکه دولت هیچ راه حل و ابتکاری در مواجه با این بحران نداشته است؛ به عبارتی اینکه نتوانستند کنترل کنند تا این بحران ایجاد نشود یک مساله است و این هم که بعد از مواجه با بحران هم سازوکاری برای حل آن وجود ندارد مساله دیگری است.

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: متاسفانه این مسائل همواره وجود داشته و احتمالا در این یکسال باقی مانده هم چنین مسائلی را شاهد خواهیم بود اما قاعدتا اینجا وظیفه افکار عمومی و رسانه هاست که نباید این مساله را رها کنند و این موضوع باید در فضای رسانه ای کشور ماندگار شود؛زیرا اگر مسائل قبلی شبیه به این هم به صورت مدام در افکار عمومی ماندگار میشد دیگر شاهد این اقدامات نبودیم.

او تاکید کرد: همین الان هم اگر شاهد بودید که رئیس جمهور به وزیر اطلاعات در این باره دستور داد بیش از هرچیز به سبب فشار افکار عمومی است و اگر فشار افکار عمومی و شفافیت در سایر عرصه ها پیگیری نشود، ما از این جور مسائل زیاد خواهیم داشت.

الفت‌پور تشریح کرد: بعضا یکسری مشکلات به ناکارآمدی اشخاص بازگشته و برخی هم به ناکارآمدی سازوکارها و فرایندها باز می‌گردد؛ برای مثال این فرایندها شفاف نیست که تا چه میزان تولید داریم و رصد شود و ببینیم که چقدر دارد برداشت می‌شود و اگر تمام این فرایندها شفاف باشد و خود افکار عمومی بتواند رصد کند، می‌توان جلوی آن را گرفت و افکار عمومی را پای کار آورد.

این فعال سیاسی در پایان خاطر نشان کرد: می‌خواهم بگویم که این ماجرا نشان می‌دهد که عدم شفافیت تا چه میزان کمک می‌کند به این مسائل ایجاد شده و شفافیت هم این موضوع را حل می کند.


۱۳۹۹/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...