نسخه چاپی

اختصاصی نما:

طالبان، حكومت و مردم افغانستان

عکس خبري -طالبان، حکومت و مردم افغانستان

به نظر می رسد نسل جدیدی در درون طالبان پدید آمده است كه می خواهد خود را به روز كند و به جای جلوه گر شدن به صورت یك گروه تروریستی و عقب مانده، به صورت یك حكومت درآید

طالبان با ادعای یک گروه اسلامی خالص در افغانستان پدید آمد ولی به سرعت در ابعاد سیاسی، فرهنگی واجتماعی دچار بن بست شد. مردم افغان خسته و مانده از جنگ های داخلی و فساد حاکم امیدی یافتند که یک گروه با شعارهای اسلامی مشکلات آنها را حل می‌کند اما طالبان به جای حکومت تبدیل به استبداد گروهی با تفکرعقب مانده از جهان، با چهره ای مرموز همانند ملاعمر منفور مردم شد. کشتار شیعیان و مخالفان به شیوه‌های غرب وحشی اسلام طالبان را اسلام تحجر جلوه داد و آنها سقوط کردند.
پس از سقوط تحلیل و آسیب شناسی درونی طالبان، آنها دچار اختلاف تفکر و اختلافات دیگر شدند. اکنون به نظر می رسد نسل جدیدی در درون طالبان پدید آمده است که می خواهد خود را به روز کند و به جای جلوه گر شدن به صورت یک گروه تروریستی و عقب مانده، به صورت یک حکومت درآید که در کشور افغانستان بتواند حکومت کند کشوری که دارای تعصبات نژادی و تفکرات به شدت متفاوت است.
آن ها با آمریکایی ها به مذاکره نشستند که این عمل آنها سیاسی بود و آنها به این نکته دست یافته اند که آمریکایی ها نوکر، مزدور و مطیع می خواهند.
آمریکایی ها می خواهند آنها را برای سلطه بر افغانستان ابزار کنند لذا مذاکرات آنها با آمریکایی ها بی نتیجه ماند.
طالبان می خواهد با ایران ارتباط برقرار کند اگر بتواند پشتیبانی ایران را با تغییر تفکر و برنامه‌های طالبانی به دست بیاورد قطعاً در صحنه افغانستان خواهند توانست نقش موثری داشته باشند.
ایران دخالتی در کشورهای همسایه نداشته و نخواهد داشت اما اگر طالبان ‌بتوانند یک تشکل سیاسی اسلامی غیر متعصب و دارای نگاه گسترده در امور افغانستان شوند و نفی حضور اجنبی از جمله آمریکا را داشته باشند زمینه برای حکومت مجدد آنها فراهم می شود.
در روزهای گذشته در افغانستان طلوع نیوز، منشوری برای حکومت و نظام آینده افغانستان منتشر کرد. این منشور دارای ۱۴۹ ماده است و عنوان آنان امارت اسلامی افغانستان و پرچم آن سفید است. دولت افغانستان این منشور را مربوط به طالبان دانست اما طالبان تکذیب کرد و تصریح نمود که این منشور مربوط به طالبان نیست.
انتشار این منشور و تکذیب طالبان حکایت دارد که طالبان می خواهد به حکومت برسد و اقتضائات حکومتی را مدنظر قرار می‌دهد و احتمالاً بخشی از درون طالبان در برابر این برنامه دوباره نظام امارت را مطرح کرده‌اند. حاصل کار هر چه باشد اختلاف تفکر در امر حکومت و سیاست های آینده در بین طالبان را نشان می دهد که آینده طالبان را رقم خواهد زد.

۱۳۹۹/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...