نسخه چاپی

حریری: صورت زشت اقتصاد با جراحی صفرها زیبا نمی شود

عکس خبري -حريري: صورت زشت اقتصاد با جراحي صفرها زيبا نمي شود

افزایش نرخ تورم و تجربه تكراری تورم دو رقمی از سالها قبل سودای حذف صفر از واحد پول ملی را به سر سیاستگذاران اقتصادی انداخته است تا شاید بدین ترتیب بتوانند بار روانی تحمیل تورم های سنگین بر گرده مردم را كاهش دهند.

به گزارش نما ،در دولت تدبیر و امید طرح حذف صفر از واحد پول ملی مطرح شد اما نظرات منفی کارشناسان موجب شد تا پیشنهاد دولت از سوی مجلس مصوب نشود اما دولت بار دیگر با اصلاح؛ این لایحه را به قوه مقننه برد و توانست در روزهایی که مردم سر گرم عبور از بحران شیوع ویروس کرونا هستند نظر مثبت مجلس را دریافت کند و حال قرار است که چهار صفر از واحدپول ملی کشور حذف شود.

حذف پول ملی با هدف کاهش بار تورمی از سوی دولت مطرح و مجلس آن را در روزها و ماههای پایانی فعالیت مجلس و دولت دوازدهم آن را مصوب کرد که طبیعتا اجرای آن به دوره فعالیت این دوره مجلس و دولت دوازدهم نمی رسد.حال با توجه به این شرایط باید ارزیابی شود که چرا طرح حذف چهار صفر مطرح و مصوب شد آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران روزهای چندان خوشی را سپری نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بر این باور است که این مصوبه می تواند از دو بعد مورد بررسی قرار بگیرد.

مجید رضا حریری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: اگر تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به لحاظ سیاسی بررسی کنیم از بعد خوشبینانه منجر به رخ داد خاصی نخواهد شد و بار مثبت و منفی سیاسی و اقتصادی به دنبال ندارد اما نگرش بدبینانه به تصویب لایحه حذف چهار صفر از پول ملی آن هم در روزهای پایانی فعالیت دولت و مجلس فعلی ما را به این نقطه می رساند که این اقدام در راستای مانع تراشی و مشکل آفرینی برای فعالیت دولت بعدی است که به لحاظ سیاسی همراستایی با دولت و مجلس فعلی ندارد.

این فعال اقتصادی می گوید: اما بدون تردید باید بگویم که اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی در بعد اقتصادی هیچ تغییری را حاصل نخواهد کرد.

سیاستهای اقتصادی غلط و تحمیل صفر به واحد پول ملی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه می دهد: صفرهایی که امروزه در واحد پول ملی ما وجود دارد به صورت مادرزادی نبوده است بلکه بر اثر سیاست های اقتصادی اتخاذ شده در چهار دهه اخیر این صفرها به اقتصاد و واحد پول ملی کشور تحمیل شده است.

حریری می گوید: مطالعه قیمت ها در سال 56 نشان می دهد که چنین اعدادی به هیچ عنوان در اقتصاد ایران نبوده است و یک میلیارد تومان جزو اعداد نجومی در عرصه اقتصادی کشور محسوب می شده است اما در حال حاضر با ایجاد بارتورمی ناشی از اتخاد سیاست های اقتصادی غلط میزان گردش مالی یک سوپرمارکت ماهانه به چندین میلیارد تومان می رسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صفرها را ما به اقتصاد و واحد پول ملی اضافه کرده ایم، تصریح می کند: در شرایطی بحث حذف چهار صفر از واحد پول ملی مطرح می شود که واحد پول ملی کشور ایرادی ندارد بلکه سیاستگذاری های اقتصادی اشتباه موجب شده تا شرایط سخت اقتصادی ایجاد شود.

حذف صفر کمکی به بهبود شرایط اقتصادی نمی کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح می کند: رفتارها و تصمیمات اشتباه سیاستگذاران اقتصادی زشتی را به صورت اقتصاد کشور تحمیل کرده است اما به جای رفع این اشکالات دست به جراحی صورت واحد پول ملی زده ایم و تلاش می شود با حذف زائده ها از صورت پول ملی به بهبود شرایط اقتصادی دست پیدا کنیم اما از آنجایی که تورم ما ناشی از سیاستگذاری اشتباه است بنابراین با چنین اقداماتی راه به جایی نخواهیم برد.

وی با اشاره به تجربه ترکیه در حذف صفر از واحد پول ملی می گوید: در دهه 70-80 میلادی ترکیه برای عبور از تورم اقدام به حذف صفر از واحد پول ملی می کند اما نمی تواند به کاهش نرخ تورم از طریق حذف صفر دست پیدا کند زیرا سیاست گذاری های اشتباه اقتصادی در این کشور اصلاح نشده بود اما بعد از مدتی دوباره ترکیه تجربه حذف صفر با اصلاح سیاست های اقتصادی را تکرار کرد و توانست به موفقیت های زیادی در این زمینه دست پیدا کند زیرا سیاست های اقتصادی این کشور اصلاح شده و بستر بهبود شرایط اقتصادی بدین ترتیب مهیا شده بود.

راهکار کلاهبردارها

حریری اقدام دولت برای حذف صفر از واحد پول ملی را راهکاری ناموفق در کنترل تورم دانسته و تاکید می کند که تا زمانی که عوامل ایجاد تورم در کشور شناسایی و مهار نشود با حذف صفر نمی توانیم به کنترل تورم امیدوار باشیم.

وی ادامه می دهد: این راهکار همانند اقدام صاحب یک ماشین می تواند باشد که با دستکاری در کیلومتر شمار ماشین تلاش دارد تا ماشین را نو جلوه دهد اما پایین آوردن اعداد در نمایشگر کیلومتر شمار نمی تواند ماشین را نو و با کیفیت کند و فقط به صاحب ماشین برای فروش ماشین با اتخاذ راهکاری کلاهبردارانه و فریبکارانه کمک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می افزاید: تجربه حذف صفر از واحد پولی ملی بدون حذف عوامل ایجاد تورم فقط باعث می شود که چند سال دیگر برای پایین نشان دادن نرخ تورم دست به حذف مجدد صفرها از واحد پول ملی بزنیم.
بازار

۱۳۹۹/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...