نسخه چاپی

اواخر اردیبهشت؛ سقف استمهال وزارت نیرو برای دریافت بهای آب و برق

عکس خبري -اواخر ارديبهشت؛ سقف استمهال وزارت نيرو براي دريافت بهاي آب و برق

وزیر نیرو گفت: شرایط كرونایی مشكلاتی را در صنعت آب و برق ایجاد كرده و این صنعت در حد تحمل خود بدون بروز وقفه در خدمت‌رسانی به پیش رفته و در دریافت آب‌بها و بهای برق نیز به مشتركان خود مهلت داده اما مردم نیز باید مهلت آخر اردیبهشت ماه را رعایت كرده و مبالغ قبوض را بپردازند.

به گزارش نما ،وزیر نیرو با بیان اینکه ۷۶ درصد از ظرفیت ۵۱ میلیارد متر مکعبی پشت سدها و مخازن آبی کشور امسال آبگیری شده‌ که سرمایه ارزشمندی است ، گفت:سهم خالی کنونی ظرفیت سدها و مخازن ذخیره آب کشور به‌منظور کنترل سیلاب‌ها است.

«رضا اردکانیان» ادامه داد: بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور از جمله تالاب بین المللی هامون بر اثر بارش‌های سال آبی جاری سیرآب شده و شرایط مناسبی دارند.

وزیر نیرو میانگین بارش‌ها در کشور را ۳۰۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: حجم بارش‌ نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است و در قیاس با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش دارد.

اردکانیان با یادآوری جاری شدن سیلاب، سال گذشته در برخی از استان‌های کشور خاطرنشان کرد: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها با تامین اعتبار و همکاری‌ بین بخشی انجام شده و به همین منظور سیلاب زمستان سال گذشته و بهار امسال خسارت‌های کمتر و منفعت بیشتری در پی داشت.

وی ادامه داد: ۱۸ واحد نیروگاهی با بیش از سه هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود ۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قالب ۵۹ طرح نیروگاهی در کشور به بهره‌برداری رسیده‌است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ۲ هزار کیلومتر خط انتقال و پست‌های توزیع و فوق توزیع برای تامین برق مورد نیاز مردم و جلوگیری از خاموشی‌ها در کشور راه‌اندازی شده‌است.

اردکانیان، افزایش بازدهی و کاهش تلفات در نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق را برنامه‌ اولویت‌دار وزارت نیرو در راستای اجرای طرح صفر، ۹۹ عنوان کرد و افزود: با همکاری این وزارتخانه و مردم و بدون کوچکترین وقفه در تولید کشور به صفر رسانی خاموشی برق دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو با افزایش عرضه انرژی به واحدهای تولیدی و حفظ آسایش و امنیت خاطر مردم در نظر دارد اوج بار در تابستان امسال را کاهش داده و با بهبود تولید و مدیریت مصرف، ضمن تامین برق داخل به تعهدات خود در صادرات نیز عمل کند.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۵ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی در حال انجام است.

اردکانیان افزود: سه طرح برق ۶۳ به ۲۲ کیلوولت در ساوه و خمین، طرح‌های توسعه شبکه، ۲ نیروگاه برقی آبی کوچک امروز در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید که آثار مطلوبی در خدمات انرژی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵ درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های آبی و برقی کوچک، انرژی‌های پاک و تجدید پذیر کشور در استان مرکزی نصب شده و این استان در این حوزه در صدر کشور قرار دارد.

وزیر نیرو بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر جدید امیر کبیر برای تامین آب مورد نیاز پنج هزار نفر و آغاز عملیات اجرایی پست ۴۵۳ کیلوولت ناحیه صنعتی زرندیه که نقش مهمی در تامین انرژی و توسعه صنعت در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و مامونیه برعهده دارد را از دیگر طرح‌های اجرا شده در استان مرکزی دانست.

اردکانیان خاطرنشان کرد: ارزش طرح‌های بهره‌برداری شده امروز با همکاری شرکت‌های مختلف وزارت نیرو و بخش خصوصی در استان مرکزی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است.

وزیر نیرو ادامه داد: ایران اسلامی در منطقه‌ای خشک قرار گرفته و تنها بخش کوچکی از کشور دارای اقلیم پربارش است و نمی‌توان از بقیه این سرزمین صرف نظر کرد.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور تنها ۲۰ درصد هزینه آب و برق کشور وصول شده و با توجه به اینکه شرکت‌های آب و برق اتکای چندانی به بودجه دولت ندارند این نگرانی وجود دارد که در عرضه محصولات خود برخی از نقاط کشور با مشکل مواجه شوند.

وزیر نیرو گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور عده‌ای از مردم را با مشکل مواجه کرده که مهلت‌هایی برای پرداخت هزنیه آب و برق برای آنان تعیین شده و امید می‌رود بقیه برای سرپا ماندن شرکت‌های این وزارتخانه نسبت به پرداخت هزینه‌های خود اقدام کنند.

اردکانیان از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی آب در کشور خبرداد و گفت: مصرف آب در برخی مناطق کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش یافته که امید است با همکاری و صرفه جویی زمینه کاهش مصرف در کشور فراهم شود.

وی با یادآوری پرداخت هزاران میلیارد ریال از بدهی این وزارتخانه در ۲ سال اخیر افزود: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌ها، بخشی خرید برق و اجرای طرح‌ها بوده‌است.

اردکانیان ادامه داد: سازکار مناسبی در قانون بودجه امسال پیش بینی شده و تسویه بدهی‌های این وزارتخانه بیش از سال‌های ۹۷ و ۹۸ در دستور کار قرار دارد.

وی یادآورشد: میزان افزایش تعرفه آب و برق از ۲ سال گذشته با تاکید ریاست جمهوری و تصویب هیات وزیران هفت درصد بوده که این رقم نسبت به افزایش‌های مرسوم در کشور پایین تر است.

وزیر نیرو گفت: ا افزایش تعرفه مسال نیز همانند ۲ سال گذشته اجرایی شده و در این سال‌های بیش از هزینه آب و برق بیش از افزایش تعرفه افزایش نیافته است.

اردکانیان با یادآوری پرداخت پاداش به افرادی که الگوی مصرف را رعایت می کنند افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به صنایع بزرگی که برای خاموشی صفر در تابستان سال ۹۸ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته اند پرداخت شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش نیز در این مدت به بخش خانگی و افرادی که کمتر از الگوی مصرفی برق مصرف کردند پرداخت شد.

اردکانیان گفت: میزان افزایش تعرفه برای افرادی که به هر دلیلی بیش از الگوی مصرفی، برق مصرف می‌کنند بر اساس مصوبه هیات وزیران ۱۶ درصد بوده و این مهم با هدف تشویق این افراد برای صرفه جویی در انرژی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مشترگان زیر الگو و بر اساس الگو انرژی مصرف می کنند و این افزایش برای آنان اعمال نمی‌شود.


۲۵۰ طرح در پویش الف - ب - ایران وزارت نیرو هدفگذاری شده است
وزیر نیرو گفت: ۲۵۰ طرح در پویش الف - ب - ایران وزارت نیرو امسال به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد ریال هدفگذاری شده است.

« رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در آیین افتتاح ۶ طرح صنعت آب و برق استان مرکزی و آغاز عملیات اجرایی ۲ طرح جدید این حوزه در سالن اجتماعات برق منطقه‌ای باختر در اراک، افزود: «الف - ب» مخفف آب و برق است اما، با توجه به نقش زیربنایی و زیرساختی ۲ صنعت آب و برق در فعالیت‌های عمرانی، تولیدی و توسعه‌ای کشور و با تلاش و فعالیت شبانه ورزی دست‌اندرکاران این صنعت، پویش الف - ب- ایران از نیمه سال گذشته با اعلام ریاست جمهوری در هیات وزیران فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: در این پویش وعده شده که به اتکا و تلاش خانواده برق و پشتیبانی و حمایت دستگاه‌های اجرایی و به ویژه استانداران در استان‌ها، ۲۲۷ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب در استان‌های کشور با سرمایه‌گذاری ۳۳۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به ثمر بنشیدند و این مهم در ۲۰ اسفندماه سال ۹۸ محقق شد.

وزیر نیرو ادامه داد: وفای به عهده در اجرای این طرح‌ها مایه امیدواری شد و اعتماد به نفس ویژه‌ای در خانواده برق ایجاد کرد و تلاش می‌شود که در سال جهش تولید نیز اقدامات گسترده‌تری در این راستا صورت پذیرد.

اردکانیان عنوان کرد: این پویش امسال نیز با همین نام در دستور کار قرار گرفته است که این برنامه‌ها علاوه بر ساخت و سازها، شماری سد، هزاران کیلومتر شبکه‌های آبیاری و زهکشی، آبرسانی به شهرها، تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی به روستاها و بهره‌مندی ۱۰۰ هزار نفر از نعمت آب پایدار و سالم و در بخش برق، به مدار درآمدن تعدادی نیروگاه‌های حرارتی، تجدید پذیر و مقیاس کوچک و ۱۰۰ ها کیلومتر شبکه‌های انتقال پست‌های توزیع و فوق توزیع است.

وی اظهار داشت: این پویش ملی از هفته گذشته در استان‌های تهران و ایلام و امروز (سه‌شنبه) در استان مرکزی آغاز شده و هفته آتی نیز در سیستان و بلوچستان کلید می‌خورد.

وزیر نیرو اضافه کرد: امسال طیفی از فعالیت‌ها مهمتر از ساخت و ساز پیش بینی شده که گردش امور، فرآیندها، دستورالعمل‌ها، ضوابط، تفیض اختیارات به استان‌ها، کاهش تلفات، افزایش راندمان را شامل می‌شود که برای سال‌های سال ماندگار می‌شود.

اردکانیان عنوان کرد: آرامشی که در سطح ملی در استان مرکزی وجود دارد حاصل تدبیر و هوشمندی حلقه مدیرت ارشد است که در برخود با حوادث مترقبه و غیرمترقبه دیده می‌شود مایه دلگرمی و نقطه قوت می‌باشد و از تلاش خانواده دولت در استان قدردانی می‌کنم.

وزیر نیرو افزود: مقطعی که همه دنیا درگیر جنگ و مبارزه با کرونا است ایران این معضل را با وجود جنگ اقتصادی به بهترین شکل مدیریت کرده و تردید نیست که دوران پسا کرونا نیز مشکلاتی وجود دارد که باید از هم اکنون به آن‌ها فکر کرد.

اردکانیان عنوان کرد: تاب‌آوری و پایبندی به ضوابط از سوی مردم باید با مدیریت مسئولان عجین باشد تا با وجود تحریم‌ها و مشکلات بتوان از کرونا عبور کرد.

وی گفت: بارش‌های ۲ سال اخیر نعمت الهی است که پس از دوره خشکسالی نصیب شده و باید قدردان آن بود.

وزیر نیرو ادامه داد: برنامه‌های مهمی از جمله پست‌های برق در بخش‌های مختلف، مرکز دیسپاچینگ برق باختر، نیروگاه های برق آبی کوچک امروز در استان مرکزی به بهره برداری رسید و بیش از ۲۵ درصد نیروگاه‌های برق آبی کوچک کشور در این استان بر مدار بهره‌برداری قرار گرفته و امید است این مسیر به ویژه با مشارکت بخش خصوصی توسعه پیدا کند.

اردکانیان اظهار داشت: آبرسانی به شهر جدید امیرکبیر از طرح‌های باارزش است و امید می‌رود این هر چه زودتر پست ۴۰۰ به ۶۳ که عملیات اجرایی آن آغاز شد، هرچه سریعتر به بهره‌برداری رسد.

وی عنوان کرد: ۲۵ طرح وزارت نیرو در استان مرکزی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و پیشرفت متوسط ۶۰ درصد در دست انجام است و امید است دولت گشایش بیشتری در تامین منابع مالی آنها داشته باشد و ساز و کارهای جدیدی برای اتمام آن‌ها عملیاتی شود.

وزیر نیرو یادآور شد: رینگ شمالی خط انتقال آبرسانی به اراک و کمربند جنوبی از مهمترین این طرح‌ها است که کمربند شمالی آن روبه اتمام است و امید می‌رود با همکاری مسئولان شهرداری هرچه زودتر به پایان رسیده و کمربند جنوبی آن نیز در سال ۹۹ تامین اعتبار شود.

اردکانیان اظهار داشت: یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در استان مرکزی رخ داده و امید است شهریورماه امسال، ارزیابی مثبتی از عملکرد شرکت رقم بخورد.

وی گفت: آبرسانی به تفرش و ۴۰ روستای در مسیر خط انتقال ازطرح های مهم است و اجرای طرح‌های فاضلاب در استان مرکزی و شهر اراک، وضعیت خوبی دارد و ۶۸ درصد جمعیت این استان از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب شهری بهره‌مند هستند و چندکیلومتر باقی مانده از شبکه اراک امسال باید تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو اضافه کرد: کاهش شمار روستاهایی که آبرسانی سیار می‌شوند، امسال در دستور کار قرار دارد و بخش برق استان مرکزی به عنوان قطب صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اقدامات خوبی به لحاظ تامین و ظرفیت و بالا بردن ضریب امنیت شبکه و پایداری آن صورت گرفته است.

وی گفت: اتکای آب و برق به بودجه عمومی ناچیز است و اگر اختلالی در تامین منابع صورت گیرد، بزرگترین آسیب متوجه مصرف‌کنندگان می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: شرایط کرونایی مشکلاتی را در صنعت آب و برق ایجاد کرده و این صنعت در حد تحمل خود بدون بروز وقفه در خدمت‌رسانی به پیش رفته و در دریافت آب‌بها و بهای برق نیز به مشترکان خود مهلت داده اما مردم نیز باید مهلت آخر اردیبهشت ماه را رعایت کرده و مبالغ قبوض را بپردازند.

۶ طرح صنعت برق استان مرکزی و یک طرح آبرسانی به شهر امیرکبیر اراک با حضور وزیر نیرو در استان مرکزی بهره برداری شد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است./
ایرنا

۱۳۹۹/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...