نسخه چاپی

تروریسم اختراع خودمان بود!

یك كتاب جدید كه شامل چهار مصاحبه طولانی منتشر نشده از گور ویدال نویسنده برجسته آمریكایی است، منتشر می‌شود. او در یكی از این مصاحبه‌ها گفته است كه تروریسم را خود ما (آمریكایی‌ها) اختراع كرده‌ایم.

به گزارش نما، مهر به نقل از تلگراف نوشت: این کتاب جدید از نظرات جنجالی گور ویدال متفکر و نویسنده آمریکایی که چندی پیش درگذشت، درباره لینکلن و روزولت روسای جمهور آمریکا پرده برمی‌دارد.

گور ویدال تابستان امسال در 86 سالگی درگذشت و این چهار مصاحبه که قبلا غیرقابل دسترسی بودند، پس از 20 سال نشان دهنده دیدگاه‌های تحریک آمیز، طنزآمیز و گاه جزیی‌نگرانه وی است.

این مصاحبه‌ها موضوع‌های مشابهی دارند که یکی از آنها پدربزرگ تاثیرگذار او و نقشش در ریاست جمهوری جان اف کندی است. به گفته ویدال، کندی یک «متصدی» بود. در مصاحبه‌ای که در سال 1988 با او شده ویدال در پاسخ به این که آیا اگر کندی زنده می‌ماند و در رای‌گیری مجدد انتخاب می‌شد به جنگ ویتنام خاتمه می‌داد؟ گفته است: کندی مثل یک بچه مدرسه‌ای عاشق جنگ بود... یک بار دیدم که او داشت مدال افتخار برای کلاه سبزها طراحی می‌کرد و به او گفتم آخرین رئیس کشوری که می‌دانم اوینفورم نظامی طراحی کرده بود فردریک کبیر امپراتور پروس بود، اما به گفته ویدال، کندی این مساله را خیلی بامزه نیافته بود.

ویدال درباره رونالد ریگان نیز سخن گفته و او را یک بازیگر خیلی خوب نامیده است و می‌گوید همین موجب شد تا جمهوریخواهان او را نامزد ریاست جمهوری بکنند، چون ممکن بود بازی ریاست جمهوری را نیز خیلی درخشان اجرا کند.

او خاطرات زیادی از گفت وگوهای وقت ناهار بزرگان را نیز نقل کرده از جمله اینکه وقتی نیکسون به بوش پدر یادآوری می‌کند که کمی چاق شده با گفتن اینکه «کینه‌جویی» همسرش او را به این وضع درآورده از باربارا بوش تمجید می‌کند و به گفته ویدال این نهایت واژه‌های ستایش‌آمیزی بود که نیکسون می‌توانست درباره کسی به کار ببرد.

گور ویدال مسایل مناقشه برانگیز تاریخی نیز طرح کرده از جمله این که پرزیدنت روزولت می‌دانست که ژاپنی‌ها در حال حمله به بندر پرل ‌هاربور در سال 1941 هستند و این که پرزیدنت لینکلن می‌خواست بردگان سیاه را در جولای 1864 از اسارت آزاد کند.

ویدال با نگاهی پیشگویانه مساله خیزش چین را از خیلی وقت پیش مطرح کرده بود و این را موجب عواقب ناگواری دانسته بود. او در مصاحبه‌ای که سال 2000 انجام داده که یک سال پیش از وقوع 11 سپتامبر است، گفته است: ما هستیم که چیزی به نام تروریسم را اختراع کردیم. تاکنون تنها دو هواپیمای آمریکایی از عملیات تروریستی آسیب دیده‌اند (در لاکربی و آتن) .

این کتاب با عنوان «من اینطور می‌گویم؛ گفت وگوهای سیاسی گور ویدال» حاصل مصاحبه‌های او با جان واینر است.

۱۳۹۱/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...