نسخه چاپی

باورهای غلط به گرایش جوانان به اعتیاد دامن زده است

عکس خبري -باورهاي غلط به گرايش جوانان به اعتياد دامن زده است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اردبیل گفت: باورهای غلط به گرایش جوانان به اعتیاد دامن زده و سن اعتیاد پائین آمده است.

به گزارش نمابه نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهنام بهشتی 28 اردیبهشت در نشست آسیب‌شناسی راه‌های شیوع مواد مخدر در اردبیل اظهار کرد: این باورهای غلط و تبلیغات گسترده به تحریک و تهییج جوانان منجر شده و گاه ناخواسته آنها را به دامن اعتیاد کشانده است.
وی با بیان اینکه 95 درصد معتادان سیگاری هستند، خاطرنشان کرد: عده‌ای به غلط اعلام می‌کنند که سیگار در اعتیاد تاثیرگذار نیست در حالی که یکی از عوامل و بسترهای اصلی شیوع اعتیاد مصرف سیگار و قلیان است که خود بزرگترین ضربه را به سلامت جوانان ما وارد می‌کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اردبیل با بیان اینکه این باورهای غلط می‌تواند به کاهش سن اعتیاد نیز منجر شود، گفت: برخی از جوانان و نوجوانان تحت تاثیر تبلیغات سوء مصرف قرص‌های به اصطلاح لاغری، زیبائی و بی‌خوابی در ایام امتحانات قرار می‌گیرند و با مصرف آن به دام اعتیاد می‌افتند.
بهشتی تصریح کرد: این باور غلط نیز در جامعه وجود دارد که هر چیز ارزش یکبار تجربه کردن را دارد در حالی که در بحث اعتیاد این صحبت یک خطر بزرگی است که می‌تواند فرد با یک بار تجربه در دام اعتیاد گرفتار آید.
وی با هشدار به خانواده‌ها در ایام پیش‌رو به ویژه فصل امتحانات بیان کرد: ما انتظار داریم نوجوانان و جوانان از تهیه و مصرف داروهای متنوع اعتیادآور در بازار با عناوین مختلف پرهیز کنند چرا که مصرف این داروها می‌تواند خطر اعتیاد و گرایش جوانان به موادمخدر صنعتی را افزایش دهد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اردبیل افزود: خانواده‌ها برای اطلاع از نحوه پیشگیری از اعتیاد و درمان آن می‌توانند از ساعت 8 صبح تا 20 شب به صورت رایگان با شماره و خط ملی اعتیاد 09626 تماس گرفته و در این زمینه مشاوره دریافت کنند.
بهشتی به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتقای مهارت جوانان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل اصلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ارتقای دانش و مهارت جوانان و نوجوانان است که خود می‌تواند بزرگترین مصونیت را در جامعه ایجاد کند.
وی اظهار کرد: دستگاه‌های دخیل در این حوزه با شناسایی و جمع‌آوری افراد معتاد آنها را به مراکز درمان ارجاع می‌دهند که متاسفانه در این بین سن افراد معرفی شده به این مراکز تا 16 سال پائین آمده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اردبیل خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در این زمینه اقدامی بنیادین انجام دهیم باید سه ضلع فرد، خانواده و جامعه را از خطرات و آسیب‌های اعتیاد آگاه کنیم تا زمینه سالم‌سازی فضای جامعه فراهم آید.
بهشتی ادامه داد: از مراکز عرضه دارو و سالن‌های ورزشی و آرایشگاه‌های مردانه و زنانه نیز که گاه محل عرضه قرص‌های لاغری، زیبایی و یا آرامبخش هستند، انتظار داریم تا جلوی فروش این قرص‌ها گرفته شده و دستگاه‌های نظارتی نیز در این زمینه مراقبت بیشتری انجام دهند.

۱۳۹۹/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...