نسخه چاپی

قزوین ظرفیت تولید ۱۰ درصد محصولات كشاورزی كشور را دارد

عکس خبري -قزوين ظرفيت توليد ?? درصد محصولات کشاورزي کشور را دارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: این استان ظرفیت تولید ۱۰ درصد محصولات كشاورزی كشور را داراست كه برای تحقق آن باید الزامات و هماهنگی‌های بین دستگاهی را شاهد باشیم.

به گزارش نما ،ابوالفضل یاری روز سه شنبه در نشست هماهنگی اجرای طرح تاک افزود: این رقم در آمایش سرزمینی به عنوان توان استان قزوین در تولید محصولات کشاورزی آمده است و رقم دور از ذهن و غیرقابل دسترسی نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین ادامه داد: اجرای طرح تاک در یک بازه زمانی ۱۰ ساله می تواند ما را به این هدف برساند.

این مسوول با اشاره به تجربیات برخی کشورها در افزایش تولید بدون توسعه کشت و رشد مصرف آب،گفت: معتقدم با برنامه ریزی مناسب و هدفمند و استفاده از فناوری های نو و انسجام بین دستگاه ها و همراهی بهره برداران، می توان بدون توسعه کشت و رشد مصارف آبی، تولید محصولات کشاورزی استان را سه تا چهار برابر افزایش داد.

وی با بیان اینکه سهم دستگاه های جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در اجرای طرح تاک ویژه و برجسته است،اظهار داشت: باید با تلاش و برنامه ریزی این دستگاه سهم اجرای طرح ها در رشد تولیدات کشاورزی مشخص شود، به عنوان نمونه باید تعیین شود که از محل یکپارچه سازی اراضی کشاورزی چند درصد شاهد رشد تولید خواهیم بود.

یاری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه برای پیشبرد و عملیاتی شدن برخی طرح های مطالعاتی تهیه شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سوی دستگاه های ذیربط اهتمام لازم مشاهده نشده است،اظهار داشت: یکی از این موارد مطالعات آبزی پروری در اراضی حاشیه رودخانه شاهرود بوده که برای این کار ۲۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده ولی پیگیری جدی از سوی جهاد کشاورزی استان برای به سرانجام رساندن آن و جذب سرمایه گذار انجام نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین اظهار داشت: طرح دیگر ایجاد منطقه آزاد کشاورزی است که اجرای آن نیازمند اعتبارات قابل توجه و خاصی نیست ولی اثرات آن می تواند کشاورزی استان و صادرات محصولات این حوزه را متحول کند که این طرح نیازمند دفاع در مجامع ملی است که تاکنون از سوی دستگاه تخصصی این حوزه، این موضوع را شاهد نبوده ایم.

وی به قابلیت های بالای کشاورزی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: با تدوین و اجرای برنامه های تعیین شده می توانیم بدون شک تحولات خوبی را در این بخش اجرا کنیم و سهم قابل توجهی در جهش تولید و رونق کشاورزی کشور داشته باشیم.

استان قزوین سالانه حدود چهار تا پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

این استان دارای ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
ایرنا

۱۳۹۹/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...