نسخه چاپی

سهیل محمودی:در دوره‌ی فوتبالیست‌ها به‌سر می‌بریم

عکس خبري -سهيل محمودي:در دوره‌ي فوتباليست‌ها به‌سر مي‌بريم

سهیل محمودی با انتقاد از فضای فرهنگی گفت: در دوره آرتیست‌ها و فوتبالیست‌ها به‌سر می‌بریم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در سومین و آخرین برنامه از نشست‌های فرهنگی شهرکتاب مرکزی در هفته کتاب، عصر 29 آذر، سهیل محمودی و ساعد باقری شعرخوانی کردند و کتاب‌های خود را برای مخاطبان‌شان امضا کردند.

در آغاز این برنامه، سهیل محمودی در صحبت‌هایی درباره وضعیت شعر امروز ایران گفت: امروز شعر بسیار غریب واقع شده است. البته در گذشته نیز باری که بر دوش شعر گذاشته می‌شد، باری فلسفی و اخلاقی بود، ولی امروز نیز همچنان از شعر و ادبیات غفلت می‌کنیم.

ابن شاعر ادامه داد: غریب واقع شدن شعر، نه تنها در ایران که در جهان هم مشاهده می‌شود. جهان امروز ما جهان پاپیست‌ها، آرتیست‌ها و فوتبالیست‌هاست و این واقعیت تلخی است که باید پذیرفت.

محمودی در ادامه افزود: شاعران ایران هیچ‌گاه به دنبال دنیا نبوده و پول نمی‌خواهند. نه نیما، نه اخوان و نه فروغ هیچ‌کدام چشمی به درآمد از راه شعر نداشتند، ولی این توقع را داشتند که صدای‌شان به بقیه برسد.

او شعر را تجلی حقیقت توصیف کرد و گفت: آن زمان که هنوز پاپیست‌ها، آرتیست‌ها و فوتبالیست‌ها بر زمانه ما حاکم نشده بودند، شاعرانی داشتیم مثل پروین اعتصامی، رهی معیری و ملک‌الشعرای بهار که روایت صادقانه‌ای از زمانه خود ارائه می‌کردند و می‌توانیم در شعر آن‌ها بازتاب واقعیات و تنگناهای روزگارشان را حس کنیم.

سهیل محمودی تأکید کرد: شعر، صادقانه‌ترین بیان روزگار است. البته به شعرهای دروغین که همواره بوده‌اند و خواهند بود، کاری ندارم؛ چون شاعر را کسی می‌دانم که صادقانه سخن می‌گوید و ادعا نمی‌کند که همه حقیقت در مشت اوست.

او ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی به ادبیات جدی ما چندان دامن زده نمی‌شود و این کوتاهی در رسانه‌های رسمی ما بیش‌تر نمود دارد. حتا ادبیات گذشته ما نیز چندان در کتاب‌های درسی دامن زده نمی‌شود. باید ببینیم چه شده است که بچه‌های ما در مدرسه از ادبیات فارسی بیزار می‌شوند. آیا این ناشی از این نیست که نگاه کلی ما به فرهنگ انتقادبرانگیز است و در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی‌مان دچار اشتباه هستیم؟ متاسفانه باید بگویم با مشکلاتی که برای صنعت نشر ما رخ داده، احتمالا نمایشگاه کتاب سال آینده، فقیرترین نمایشگاه کتاب ما خواهد بود و این مسأله روی ادبیات و شعر ما نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه این برنامه، ساعد باقری نیز در سخنانی کوتاه گفت: گویش و ادبیاتی که امروزه به رسانه‌های رسمی ما راه پیدا کرده، جنبه‌های تخربی بالایی پیدا کرده است. حتا خطاهای زبانی به کتاب‌های درسی هم نفوذ کرده است.

این شاعر به استفاده از تعابیر نابجا و غلط در برخی رسانه‌ها اشاره کرد و بعد از ذکر چند مورد از این تعابیر گفت: زمانی بود که تحولاتی در صداوسیما رخ داد و توجه به مقوله زبان جدی‌تر شد، ولی الآن گویا این موضوع رها شده و در اولویت صدم صداوسیما هم قرار ندارد. باید بپذیریم که این رسانه، حتا اگر خودش هم نخواهد، تاثیر بالایی بر فرهنگ ما خواهد گذاشت.

این نشست با شعرخوانی سهیل محمودی و ساعد باقری ادامه پیدا کرد و این دو شاعر شعرهایی را از کتاب‌های خود برای حاضران خواندند. در این برنامه، تعدادی از فارسی‌شناسان و منتقدان ادبی روسیه نیز به دعوت موسسه شهر کتاب حضور داشتند.

۱۳۹۱/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...