نسخه چاپی

یادگار ماندگار سیدضیاالدین دری كلید خورد

عکس خبري -يادگار ماندگار سيدضياالدين دري کليد خورد

۵ سال از ساخت آخرین پروژه سیدضیاءالدین دری می‌گذشت كه فروردین‌ماه ۹۷ در دیداری كه با استاندار كردستان داشت، از ساخت سریال جدیدی به نام «سردار سنجرخان» خبر داد.

، در جلسه آغاز پیش‌تولید سریال تلویزیونی «سنجرخان» مطرح شد که ساخت سریال‌های امیرنظام گروس و مستوره اردلان در آینده کلید می‌خورد. آخر هفته گذشته، مراسم آغاز پیش‌تولید سریال«سنجرخان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی برگزار شد تا سریالی که سال‌ها مرحوم سیدضیاءالدین دری به دنبال ساخت آن بود، در نهایت توسط محمدحسین لطیفی کلید بخورد.

* آرزوی ناکام دری برای «سنجرخان»


۵ سال از ساخت آخرین پروژه سیدضیاءالدین دری می‌گذشت که فروردین‌ماه ۹۷ در دیداری که با استاندار کردستان داشت، از ساخت سریال جدیدی به نام «سردار سنجرخان» خبر داد. او در آن زمان اعلام کرد ساخت سریال «سردار سنجرخان» بیش از ۹ ماه زمان خواهد برد و در ساخت آن بیش از ۶۰۰ نفر دخیل خواهند بود که تجربه ارزشمندی برای هنرمندان جوان این دیار محسوب خواهد شد. دری که تجربه کارهای تاریخی ارزشمندی را برای تلویزیون داشت، می‌خواست سردار سنجرخان را به زبان فارسی تولید کند تا از شبکه‌های سراسری قابل پخش باشد. البته قرار بود این پروژه به صورت زیرنویس و دوبله شده به زبان کردی و قابل درک برای همه کردها هم اجرایی شود و برای موسیقی هم از یک هنرمند بین‌المللی کرد استفاده کنند. دری اظهار کرده بود سریال سردار سنجرخان با کیفیت بسیار مطلوبی تولید خواهد شد، به نحوی که بتواند هزینه‌های خود را دربیاورد و سرمایه‌ای برای تولید آثار بعدی در کردستان شود؛ پروژه‌ای که البته در نهایت با درگذشت سیدضیاءالدین دری ناتمام ماند تا «کلاه پهلوی» آخرین اثر ساخته شده توسط این فیلمساز باسابقه باشد.



* فراز و نشیب‌ها در مسیر قهرمان کرد


اما پس از درگذشت دری، وضعیت پروژه «سنجرخان» هم در هاله‌ای از ابهام باقی ماند؛ از همان ابتدا قرار شد محمدحسین لطیفی این سریال را بسازد اما به دلیل طولانی شدن فرآیند پیش‌تولید، لطیفی یک بار از ساخت این سریال انصراف داد. حتی سال ۹۷ «سعید جلالی» تهیه‌کننده این سریال در گفت‌وگویی گفت: «قرار بود تصویربرداری این سریال تا پایان امسال در کردستان آغاز ‌شود اما شرایط تولید به گونه‌ای پیش رفته که هنوز زمان تولید این سریال مشخص نیست». با این همه در نهایت لطیفی به این پروژه بازگشت تا ساخت این سریال تاریخی که مدت‌ها در انتظار رسیدن بودجه بود، امسال آغاز شود و قصه این قهرمان کرد از روی کاغذ به داخل قاب دوربین محمدحسین لطیفی و همکارانش کشیده شود.



* آرزوی ساخت اثری در سطح استانداردهای بین‌المللی


پنجشنبه‌ای که گذشت با حضور جمعی از مدیران سیما و سازندگان سریال «سنجرخان» بالاخره این سریال کلید خورد تا آرزوی ناتمام مرحوم دری بالاخره به واقعیت نزدیک شود. محمدحسین لطیفی که کارگردانی «سنجرخان» را پس از فوت مرحوم دری برعهده گرفت، در این مراسم درباره ساخت این سریال اظهار کرد: «قوم کرد بسیار مهربان، سختکوش، دوست‌داشتنی و مردند و امیدوارم در کنار این مردان بزرگ بتوانم این کار را بخوبی به اتمام برسانم. با توجه به اینکه دوست دارم این کار در استانداردهای بین‌المللی ساخته شود، انتظار دارم حمایت‌های بیشتری از عوامل سازنده این فیلم صورت گیرد تا بتوان در تمام مناطق کردنشین کشورهای دیگر بخوبی این چهره فاخر را معرفی کرد». وی با اشاره به اینکه بیشتر عوامل این فیلم از کسانی‌ هستند که جزو همین خطه بوده و استعدادهای بسیاری دارند، بیان کرد: «امیدوارم بتوانم مردم کردستان را با ساخت این فیلم خوشحال کنم».



* پخش ۲۴۰ قسمت سریال از چهره‌های فاخر ایران در یک سال


رئیس سیمای استان‌های سازمان صداوسیما نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بالاخره مقدمات ساخت سریال «سنجرخان» فراهم شد، گفت: «خوشبختانه سریال سنجرخان به کارگردانی سپرده شده که یکی از موفق‌ترین کارگردانان چند دهه اخیر سینما و تلویزیون ایران است و امیدواریم با تیم توانایی که برای این پروژه انتخاب شده بتوانیم شاهد یکی از بهترین سریال‌های تاریخی باشیم». سید عباس فاطمی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۴۰ قسمت سریال از چهره‌های فاخر ایران در شبکه‌های مختلف ملی و استانی به نمایش درآمد، گفت: «برای ساخت سریال‌های اجتماعی معمولی در رسانه ملی فضای بسیاری برای کار وجود دارد اما در سیمای استان‌ها باید با مشارکت مسؤولان استانی به دنبال ساخت و تولید سریال‌هایی از چهره‌های فاخر باشیم که کار را کمی سخت می‌کند».



* امیرنظام گروس و مستوره اردلان سوژه سریال‌های سیمای استان‌ها


فاطمی در ادامه صحبت‌هایش در این مراسم به سوژه‌های مهم دیگری که در دستور کار ساخت آثار نمایشی در تلویزیون هستند، اشاره کرد و گفت:«ساخت سریال امیرنظام گروس و مستوره اردلان که بانوی سرداری در حوزه فرهنگ کردهاست، در اولویت‌های ساخت و تولید سریال‌های سیمای استان‌ها قرار دارد». البته با توجه به مشکلات اقتصادی تلویزیون در سال‌های گذشته بویژه در زمینه ساخت آثار نمایشی در صحبت‌هایش به این اشاره کرد که امیدوار است هر چه زودتر با تأمین منابع مالی ملی و استانی شرایط ساخت این آثار فراهم شود.
***
حسن نجفی، کارگردان «جلال» در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد

«مهاجرت معکوس» با تولید آثار فاخر در شهرستان‌ها


حسن نجفی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس باسابقه که سال گذشته همزمان با دهه فجر سریال تاریخی «جلال» را به سفارس معاونت استان‌های صداوسیما روی آنتن شبکه یک سیما برده بود، در گفت‌وگو با «وطن امروز» به اهمیت بالای تولید سریال‌های فاخر تاریخی در مراکز استان‌های صداوسیما اشاره کرد.

* جناب نجفی از آنجا که شما تجربه همکاری با معاونت استان‌های صداوسیما را در کارنامه کاری خود دارید، روند چند سال اخیر تولید آثار فاخر تاریخی در استان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


در ابتدا باید بگویم، متاسفانه به علت سیاست‌گذاری‌های اشتباه مسؤولان فرهنگی در سال‌های گذشته شاهد هدر رفتن استعدادهای هنری شهرستان‌های مختلف بودیم که البته برخی هنرمندان شهرستانی طی سال‌های گذشته با مهاجرت به تهران به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. از سوی دیگر از زمان مدیریت آقای ضرغامی و با تولید تله‌فیلم‌های مختلف در مراکز استان‌ها، اتفاق‌های خوبی رقم خورد که این مسیر طی سال‌های اخیر با درایت و نگاه استراتژیک علی دارابی و سایر مسؤولان معاونت استان‌های صداوسیما اتفاق مهمی را در حوزه تولیدات مراکز استانی سیما رقم زده است که تولیدات فاخر تاریخی را به مراکز استان‌ها سپرده‌اند و همین مسأله طی سال‌های اخیر به مهاجرت معکوس هنرمندان منجر شده است و بسیاری از هنرمندان شهرستانی در سال‌های اخیر به خاطر حضور در این تولیدات از تهران به شهرستان‌های خود رجعت کرده‌اند که در نهایت امیدوارم این دست اقدام‌ها به حوزه سینما هم کشیده شود تا به معنای واقعی به سیمای ملی دست پیدا کنیم.
* این مبحث مهاجرت معکوس که شما می‌فرمایید کاملا درست است اما برخی کارشناشان معتقدند تولید آثار تاریخی و فاخر در شهرستان‌ها یک ریسک بزرگ در جهت تولید آثار باکیفیت محسوب می‌شود.


این موضوع که اشاره کردید کاملا بستگی به حضور عوامل حرفه‌ای پشت دوربین دارد؛ اگر کارگردان و سایر عوامل تولید با هوشمندی و توانایی بالایی به یک ترکیبی از هنرمندان شناخته شده و هنرمندان گمنام اما مستعد شهرستانی برسند مسلما نتیجه رضایتبخشی برای پروژه رقم خواهد خورد. از سوی دیگر وقتی یک فیلمساز قرار است در این پروژه‌ها از لوکیشن‌های آپارتمانی پایتخت دور شود و برای ساخت اثر تاریخی دوربین را به دل طبیعت بکر مناطق مختلف کشور ببرد، باید بتواند به زیبایی هر چه تمام‌تر از ظرفیت‌های تصویری و بصری اقوام مختلف بهره ببرد تا پروژه‌اش به یک رنگ و لعاب خوبی برسد.

* در پایان از فعالیت‌های اخیرتان بگویید.


این روزها مشغول گذراندن مراحل پیش‌تولید سریال تاریخی «جلال ۲» هستم که با توجه به شرایط کرونایی کشور و سایر مشکلات امیدوارم بزودی وارد مراحل تولید این سریال شویم.

منبع: وطن امروز

۱۳۹۹/۳/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...